Tänään on 03.12.2016 19:42 ja nimipäiviään viettävät: Meri, Vellamo ja Urda. MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI

Katjuskan treenejä ja muita hajatelmia: Uusi vuosi ja vanhat kujeet??

Julkaistu: · Päivitetty:

Edellisen viikon aikana on treenejä tuli muuten normaali määrä, viisi kappaletta, paitsi torstaina tein rinta ja ojentajatreenin kahdesti. Aina kun on mahdollisuus, teen kaksi treeniä ja tuolla viikolla se oli torstai. Perjantaina meillä oli  myös kimppajumppa asiakkaiden kanssa Vantaan Power Fitillä, siellä on hyvät tilat tehdä toiminnallista treeniä. Sykkeet kävikin kaikilla korkealla, mutta kukaan ei valittanut vaikka alkoikin hyytyä. Launtaina oli mahdollisuus kahteen harjoitukseen, mutta tyydyin yhteen ja sunnuntaina oli kehonhuoltoa. Tämä viikko onkin mennyt samalla kaavaalla, treenejä normaali määrä. Ensi viikolla  treenijakoa hieman muutetaan ja loppuu se hauiksen hinkkaaminen ennen jokaista treeniä ja kohteeksi asetetaan jälleen jalat. Eli 100 toistoa koipia ennen jokaista treeniä, tosin nyt se muutetaan niin, että etureisiä kolmena päivänä ja takareisiä kahtena. Treenijako on siis edelleen viisi harjoitusta viikossa. Jossain vaiheessa alkaa tosin kahden treenin päiviä tulemaan enemmän ja se on tavoitteena, mutta töiden mukaan mennään. Kehonhuoltoa eli venyttelyä ja rullailua tulee edelleen jokaisen treenin yhteyteen ja sunnuntaisin teen pelkästään sitä. Tällä viikolla kävin myös keskiviikkona venyttelemässä. Kehonhuollon vaikutuksia on mm. että treeni menee paremmin perille, joka taas tarkoittaa, että tulee jumi myöskin helpommin. Epäkkäät on lähinnä mallia kivi ja onneksi sainkin niihin ja forkkuihin ensiapua viime viikolla mun ystävältä. Tällä  viikolla olikin parin tunnin aika hierontaan tuohon lähelle Back Bone clinkalle.  Ajan vähyyden (laiskuuden) takia, joten en pääse vakkarihierojan käsittelyyn Myyrmäkeen. Voin lämmöllä suositella sitä paikkaan kaikille jumeista kärsiville, saman katon alla on myös osteopaatti, fyssari ja akupunktiota. Niistä omista suunnitelmista. Multa kysytään kyllä aika usein että (varmaan kaikilta ketä on ikinä kisannut) milloin seuraavan kerran lavalle. Niille jotka eivät ole koskaan kisanneet tai seuranneet läheltä kisaamista, avaan hieman tähän miten se päätös kisaamisesta mahdollisesti syntyy. ( tai ehkä pitäisi syntyä) Olen viimeksi kisannut 2015 keväällä sekä syksyllä, joista jälkimmäinen oli virhe ja juurikin se syy miksi ei kannata välttämättä kisata samana vuonna kahdesti tai edes kerran vuodessa. On vuosi 2015 ja olen juuri lopettanut kisadietin ja siirtynyt ns. palautusdietille, joka tarkoittaa ettei saa syödä kaikkea mitä liikkuu. Lisätään energiaa sen mukaan miten kroppasi käyttäytyy ja millainen olo sulla on. Jos sun tekee mieli berliininmunkkia, et saa(välttämättä) berliininmunkkia, jos se ei mahdu sun kaloreihin. Usein kisan jälkeen on jäätävä nälkä, joka ei lopu IKINÄ ja siinä vaiheessa monella se palauttelevan dietin nouodattaminen on järkyttävän vaikeaa. Vaikeampaa jopa, kuin itse kisadietin noudattaminen. Jos diettiviikkoja on ollut vaikka 15, sitä palauttelua saisi olla melkein yhtä monta viikkoa, ellei kehontoiminta ala palautumaan nopeammin. On myös virhe luulla, että saat kilotolkulla lihasta kehoosi, sillä rasva kertyy erityisen kavalasti, kehon oma aineenvaihdunta hidastuu dietillä sekä alat syömään reilusti yli oman kulutuksen. (kehon lepokulutus laskee myös siksi, että painat vähemmän) Aerobisia joita dietillä oli esim. tunti päivässä vähennetään ensin hiljalleen pois, ettet siis lopeta niitä kuin seinään. Jos saat kehosi kisakuntoon 15 viikossa ja palauttelet sitä 15 viikkoa, siinä on siis 30 viikkoa  mennyt aikaa.  Jos ajattelit syksyllä meneväsi kisaamaan keväällä, on huhtikuuhun lyhyt aika lokakuusta.    Pääseminen normaaliin kulutukseen voi siis viedä tässä tapauksessa  Seitsemän ja puoli kuukautta.  Eli melkein 4 kuukautta kisojen jälkeen ja jos haaveilit huhtikuusta niin siihen jää silloin 2 kuukauttaa aikaa dietata??? Missä kohtaa ajattelit saada sitä kehitystä aikaan, muussakin muodossa kuin rasvamassassa??? Fiksumpaa olisi mennä suosiolla syksyyn,  mutta jos kehosi antaa sellaisia merkkejä ettei se toimi, fiksuinta olisi jättää kisaaminen kokonaan välistä ja antaa sen palautua. Vaikka sen palautumisdietin vetäisi kuinka fiksusti tahansa ja ilman surempaa porsastelua, lopputulos voi silti olla ihan kaikkea muuta, kuin sitä mitä oli suunniteltu ja jopa syksyyn meneminen saa jäädä vain haaveeksi. Kehitystä et ole juurikaan saanut aikaan, sillä valitettavasti se lihas kasvaa äärettömän hitaasti.  Jos käykin että sinne on tullut vaikka pari sataa grammaa lihasta, se palaa sitten siinä dietillä pois ja syksyllä lavalla seisoo aivan sama paketti kuin vuosi sitten. Ei muuten kannata vähätellä myöskään stressin vaikutusta dietillä. Vaikka luulet olevasi kova jätkä tai muija, et edes itse huomaa kuinka se vaikuttaa sinuun ja kuntoon. Jos olet vaikka päättänyt hankkia itsellesi uuden rintavarustuksen kisojen jälkeen et välttämättä saa siitäkään kehoasi palautumaan. Vaikka sitä sanotaaan pieneksi leikkaukseski,ja kehosin on sekaisin kuin seinäkello jo diettaamisesta ei se ainakaan helpota toipumista.   Naisilla jää aika monella kuukautiset pois, kun kehon rasvaprosentti laskee alemmas mihin kroppasi on tottunut. Jos painoa on pudotettavana kisaan paljonkin 10+ kiloa on se aikalailla väistämätöntä että ne loppuu. Kuukautisten takaisin tuloonkin voi mennä hetki, vaikka dietti olisikin fiksusti toteutettu, mutta kun haetaan sellaista kireyttä ja lookkia niin harva dietti vaikuttaa millään tavalla fiksulle, sillä keho viedään äärimmäiseen tilaan sellaisilla keinoilla johon kehosi ei ole tottunut. Ne ketkä ovat kisanneet useammin ja rasvaprosentti ei nouse raketinlailla kisojen jälkeen on tuo kehontoiminta erilaista sillä kroppa on tottunut jo siihen. En tarkoita nyt kahta kisaa vaan useampaa diettiä vuosien aikana. Jos kehosi on tottunut kovaan rasitukseen, se kestääkin sitä helpommin. Mulla tosin ei ole tosin ollut tämän asian kanssa ongelmia kuin 2008 ensimmäisellä dietillä, muuten olenkin saanut "pelätä" että osuuko ne just kisaviikolle. Omat suunnitelmat on että en kisaa vuonna 2017, koska on kulunut liian vähän aikaa edellisestä kisasta :) Enkä ole saanut riittävästi kehitystä aikaan, vaikka kehitystä onkin tapahtunut juurikin oikeaan suuntaan. Toinen syy on myös polven kierukan repeämä, jolle toivottavasti tehdään jotain tai se lakkaisi ihmeen johdosta vaivaamasta yllättäen. Fiksuinta on kuitenkin lähteä mahdolliselle dietille terveenä ja hyvin palautuneena. Sen aika ei ole siis vielä. Olisin tietysti voinut vain kirjoittaa etten ole kisaamassa 2017 :) Niin ja tuo yllä oleva teksti ei perustu mihinkään muuhun kuin omaan mielipiteeseen ja kokemukseen, tieteellinen näyttö puuttuu.