Tänään on 10.12.2016 16:36 ja nimipäiviään viettävät: Jutta ja Judit. MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI

Ekofokus: Euroopan unioni tarrautuu hiileen ja uhkaa uusiutuvan energian kehitystä

Julkaistu: · Päivitetty:

Euroopan komissio julkaisi tänään joukon energiaa koskevia päätösehdotuksia. Ehdotukset uhkaavat uusiutuvan energian kehitystä ja edesauttavat fossiilisille polttoaineille maksettavia tukiaisia. Hiilivoimalat saavat tukea vielä vuoteen 2026 asti. Kuva: Pixabay “Tämä paketti on kuin suoraan suurten fossiiliyhtiöiden päiväunista. Talvipaketti ei ainoastaan uhkaa uusiutuvan energian kehitystä, vaan sallii EU-maiden hallitusten lapioivan rahaa lähes kaikkien Euroopan hiilivoimaloiden tukiaisiin seuraavan vuosikymmenen ajan. Jos tämä paketti menee läpi, on Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttaminen äärimmäisen vaikeaa”, sanoo Greenpeacen maajohtaja Sini Harkki . Kapasiteettimaksut ovat yksi tukimuodoista, joita komissio ehdottaa. Niitä maksettaisiin hiilelle, kaasulle ja ydinvoimalle sähkökapasiteetin riittävyyden varmistamiseksi. Tälle ei kuitenkaan Euroopan unionissa ole tarvetta, sillä jo nyt sähkömarkkinoilla on ylituotantoa. Arviolta 95 prosenttia Euroopan hiilivoimaloista olisi oikeutettu saamaan tukea kapasiteettimaksuina vuoteen 2026 asti. Vuoden 2026 jälkeen vain voimalat, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 550 g/KWh olisivat oikeutettuja tukeen. Komissio myös ehdottaa, että jatkossa uusiutuvalla energialla tuotetulla sähköllä ei olisi etuajo-oikeutta verkkoon. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi aurinko- ja tuulivoimalat kärsisivät hiili- ja ydinvoiman kustannuksella, koska ne on ylituotantotilanteessa helpompi sammuttaa. Nämä säännöt uhkaavat puhtaan uusiutuvan energian kehitystä koko Euroopassa. Komissio myös näyttää toistavan Suomen hallituksen ilmasto-ja energiastrategian virheet ajaessaan biopolttoaineiden asiaa sähköisen liikenteen kustannuksella. “Käytännössä komission paketti tarkoittaa sitä, että esimerkiksi ruokaöljyjä, kuten palmuöljyä saa käyttää biopolttoaineen raaka-aineena vielä 2030 asti, vaikka tämä on osoitettu ilmaston kannalta selvästi haitalliseksi. Myös Suomessa ollaan satsaamassa ilmaston ja luonnon kannalta vahingollisiin puubiopolttoaineisiin, mikä hidastaa siirtymää kohti uusiutuvaan sähköön perustuvaa päästötöntä liikennettä”, Harkki sanoo.