Tänään on 21.08.2017 17:09 ja nimipäiviään viettävät: Soini, Veini ja Sven. MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI

Sivukonttori: Konsultti Kossunen Slush-tapahtumassa

Julkaistu: · Päivitetty:

Hei, kaikki lässytyksen ystävät! Tervetuloa aloittelevien yritysten launch partyyn minunkin puolestani! Meitsi on siltä aikakaudelta, kun oli pärjättävä pelkällä moottoriturvalla. Tämän päivän ihmisillä on sentään apuna kaikenlaisia fantasioita luovia puppugeneraattoreita, joilla pystyy  kommentoimaan ja invalidisoimaan toinen toistaan myös interaktiivisesti. Yritän tässä kompiloida visiota siitä, mihin alkavien yritysten kannattaa fokusoida. Ja sama se on Lammis ku Liikajärvelläkin eli sopii startup-yrityksille laidasta laitaan. Eihän haittaa, että vokabulaarini on kaukana nykysuomesta, Basic Englishistä ja  globaalista yleisenglannista? Seniorit kun eivät ymmärrä ammattisanastojen nykyslangia ja junioreilta on turha kysyä, mitä tarkoittaa kailetti tai miten tutu eroaa tutista? Mutta asiaan: Kyllä te tiedätte, että asiakaslähtöisyydestä alkavan arvoketjun pitää olla graafisesti stylish, jotta sillä voidaan tuplabonuksena saavuttaa synergisiä etuja. Tärkeätä on myös, että valittu businesmalli skaalautuu digitaaliseen jakeluun oikealla tavalla. No, tämä menee vielä jakeluun, mutta sitten on jo varoittava sormi pystyssä: Teknologia pitää suojata. Kyberhuijarit vaanivat. Tarkkana on oltava. Viime kädessä voi luottaa vain hyvään tuuriin. Busineskumppanit ovat raakoja laskuttajia. Ennen vanhaan sanottiin, että ratsuväki on raakaa. Mutta raakaa on aina ollut myös markkinan toiminta. Samalla, kun myyntikeinot monipuolistuvat ja trendit muuttuvat, myös agressiivinen myyntitapa kehittyy ja lisääntyy voimakkaasti. Tottakai agressiivisuus tulee myös tulevaisuudessa säilymään busineksen tärkeimpänä menestystekijänä. Globaalilla tasolla raaka-aineiden ja halvan työvoiman saanti on turvattava vaikka voimakeinoin. Sieltä sitä mannaa sataa pienemmillekin yrityksille. Kansallisella tasolla yritysten tärkeimmäksi tehtäväksi jää asiakkaiden koukuttaminen keinoilla millä hyvänsä ja kilpailijoiden kampittaminen keinoja kaihtamatta. Asioihin perehtymättömän korvaan tämä saattaa kuulostaa pahalta, mutta vaihtoehtona on historian aloittaminen alusta eli keräilystä, metsästyksestä ja kalastuksesta maanviljelyyn ja teollistamiseen, jotta voidaan palata uudelleen tähän päivään. Nyt ihmisiä on kuitenkin jo niin paljon, että ilman suuria katastrofeja paluu entiseen ei ole mahdollista. No, johan tämä nyt meni filosofoinniksi...kiitos vinkistä...palataan aiheeseen! Muistakaa, että yritykselle ei kannata kasvatella hype-kuplaa varsinkaan bootstrapping-vaiheessa. Palveluja tarjoavat kolleegat ovat niskassa koko ajan firman rekisteröinnistä alkaen. Heitä ei kiinnosta se, että firman tuotteisto ja asiakkaiden kohderyhmä ovat vielä hakusessa. Heitä kiinnostaa vain laskuttamaan pääseminen. Varsinkaan free to play-juttuihin ei kannata lähteä mukaan. Jopa demejä vanhuksia laskutetaan raakasti pelkkien puhelinsoittojen perusteella tehdyillä pikasopimuksilla, joita asiakas ei ole tajunnut tehneensäkään ja joita sopimuksia on vaikea purkaa ja peruuttaa. Sorry, jos  täällä on myös tämän lajin aloittelijoita! Otan heti par laakii pakkii ja sanon, että takokaa ihmeessä niin kauan kuin rauta on kuumaa ja asiakasmassaa riittää! Haluan lisäksi korostaa sitä seikkaa, että sosiaalisessa jakamisessa tulee tarkasti karttaa auktoroimattomia spämmilähteitä, jos se vain on mahdollista. Siinä tapauksessa, että firman tuotteet eivät kuulu mihinkään ekosysteemiin, kannattaa hyvät ideat ja pitchit pitää kassakaapissa kunnes on edes jotakin myyntiin pantavaksi. Sitten kun tavaraa on, olipa se sitten rihkamaa tai katteettomia unelmia, ei mainonta tunne mitään rajoja. Viihteellisen mainonnan ei odoteta pitävän yhtä todellisuuden kanssa. Kun asiakkaat saadaan liikkeelle, niin kaikenlainen törky menee kaupaksi. Kiiskiparvikaan ei tarvitse matoa koukkuun. Pelkkä koukku riittää syötiksi. No, niin: Kippis sitten vaan ja onnea! Ottakaa lihapullia kans!

Avainsanat: konsultti kossunen yrittää yritys vanhus valittu vaikea vaihe unelmia tässä työvoima turha tuote tunne trendi toiminta teknologia tarvita tarkoittaa tarjota tapahtuma startup sosiaalinen sormi slush sataa saavutus rauta raja raaka päivä purkaa pitää palvelu palata mitä lähteä lisääntyä laji laita käsi kysyä koukku korostaa koko kiinnostaa kehittyä kauppa kartta jää ihminen idea hyvä historia halpa hakea free firman etu erota entinen basic asiakas alusta aine