Tänään on 23.10.2017 20:19 ja nimipäiviään viettävät: Severi, Severin ja Sren. MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI

Tommi Meronen Laukaan kunnanvaltuustoon: Mänttä-Vilppulan sote-uudistus liian hätäinen

Julkaistu: · Päivitetty:

Uusi Suomi -blogipalvelua olen käyttänyt viimeksi neljä vuotta sitten. Tuolloin olin kuntavaaliehdokkaana Laukaan kunnanvaltuustoon. Tällä kertaa olen ehdolla Mänttä-Vilppulassa, jonne muutimme vaimoni kanssa viime kesäkuussa. Blogia olen toki kirjoittanut koko tämän ajan, mutta nyt palaan takaisin myös tämän palvelun käyttöön. Olin tänään Aamulehden vaalikiertueen vaalipaneelissa Mänttä-Vilppulassa, Mäntän koulukeskuksen liikuntasalissa. Panelisteina oli yksi panelisti per puolue, omaa puoluettani edusti ehdokkaamme, paikallisosastomme puheenjohtaja Timo Rauhalammi . Suurimman huomion, keskustelun ja ajan paneelista vei tiukkasanainen keskustelu tulevasta sosiaali- ja terveysalan palveluiden uudelleenjärjestämisestä. Nykyinen palvelumalli kolmen kunnan (Mänttä-Vilppula, Ruovesi ja Virrat) on tullut tiensä päähän Ruoveden ja Virtain irtauduttua YPEK- sote-järjestelmästä (Ylä-Pirkanmaan Peruspalvelukuntayhtymä). Pirkanmaan sairaanhoitopiiri on valtuutettujen mukaan tuolloin ilmoittanut, ettei se pysty rahoittamaan Mänttä-Vilppulan sote-palveluja, joten jotain olisi tehtävä pikaisesti. Ja pikaisesti todella on toimittu. Mänttä-Vilppulan kaupunginhallitus nimesi viime keväänä kokouksessaan "kolmen koplan", selvitystyöryhmän, jossa kolmen suurimman puolueen edustajat, kolme herrasmiestä yhdessä pähkäilivät mikä neljästä vaihtoehdosta, 1. Yhteistyö Jämsän ja Kuhmoisten kanssa, 2. Yhteistyö Keuruun kanssa, 3. Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen itsenäisenä kuntana tai 4. YPEK:n jatkaminen samaan malliin, olisi paras ja samalla kustannustehokkain tapa järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut tulevaisuudessa, erityisesti perusterveydenhuolto sekä erikoissairaanhoito. Työryhmä esitti "yksimielisesti" valtuustolle sekä hallitukselle "Jämsä-mallia", eli yhteisesti järjestettävää sote-kuntayhtymää Jämsän, Kuhmoisten ja Mänttä-Vilppulan kesken. Keuruun kohdalta työryhmän "mutu-tuntuma" oli se, ettei Keuruulla ole riittävää halukkuutta yhteistyölle. Tämä tuntuu erikoiselta, sillä nimenomaan Keuruu on ilmaissut halunsa keskustella kaikkien lähikuntien kanssa yhteistyöstä niin palveluiden järjestämisestä kuin mahdollisista kuntaliitoksista. Sosiaali- ja terveyspalveluiden itsenäinen järjestäminen ei kuulemma tule kyseeseen, sillä "valtio vaatii" sote-alueiden olevan vähintään 20 000 asukkaan alueita. Nykyisin suositus taitaa olla jo 50 000. Tietääkseni on olemassa kuntia, jotka järjestävät 2 000 asukkaalleen itsenäisesti sote-palvelut ja ne vielä toimivat. Miksei siis tätä vaihtoehtoa edes harkittu? YPEK:n jatkaminen kaatui ilmeisesti omaan mahdottomuuteensa, sillä kun "kaverit", eli Ruovesi ja Virrat lähtivät, Mänttä-Vilppula olisi ilmeisesti jäänyt jokatapauksessa yksin. Näin olen asian ymmärtänyt. Vaihtoehdoista ainoaksi jäi siis Jämsä ja Kuhmoinen. Tätä vaihtoehtoa on kritisoitu laajalti eikä suotta. "Jämsä-mallissa" Jämsä ryhtyisi mahdollisen uuden sote-alueen "isäntäkunnaksi", mahdollisesti perustettavaan päättävään elimeen, sote-lautakuntaan tulisi Jämsästä 5 edustajaa, Mänttä-Vilppulasta 3 ja Kuhmoisista 1. Yhteensä siis Jämsä vs. muut 5-4, siis siinäkin tapauksessa että Mänttä-Vilppula ja Kuhmoinen olisivat yksimielisiä jossain käsiteltävänä olevassa asiassa. Jämsä tuskin vähempään tyytyy, onhan Jämsänjokilaakson sairaalan alueen toiminta taattava, ja Mänttä-Vilppula on oiva maksumies tähän hommaan. Ymmärrettävästi Jämsä on mielissään Mänttä-Vilppulan kumarruksesta siihen suuntaan. Suurin vääntö sote-palveluiden kohdalla on nimenomaan ilta- yö- ja viikonloppupäivystyksen siirtyminen Jämsään. Mänttä-Vilppulasta joutuisi siis ajamaan päivystykseen n. 40 km. Kaupungin kaukaisimmilta laitamilta yli 60-70 km. Revihän siitä sitten huumoria. Perusterveydenhuolto tulee kuulemma uudistuksen myötä paranemaan, sillä käytössämme on uudistuksen jälkeen Jämsän osaavat ja ammattitaitoiset lääkärit. Tiedäpä siitä sitten. Terveydenhoitohenkilökunnalle kuten myös kuntapäättäjille esitettiin tämä esillä oleva malli siihen tyyliin, että "mikään ei tule muuttumaan", ainoastaan rahoitus järjestetään toisella tavalla, eli se tulee kunnalle edullisemmaksi. Nyt kuitenkin palvelut viedään kauemmaksi ja koko uudistuksesta on tullut kuva, että Mäntän aluesairaalaa ollaan ajamassa alas tyyliin "viimeinen sammuttaa valot". Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen tarkoituksena oli alunperin "Mäntän aluesairaalan toimintojen turvaaminen". Nyt kun palvelu toisen perään viedään pois, ei alkuperäisestä tarkoituksesta ole enää hajuakaan. Nyt mennään niin että Jämsä vie ja Mänttä-Vilppula vikisee? Ihmeellisintä on se, että Mänttä-Vilppulan valtuutetut keskenään ovat päättäneet tästä neuvotella. Vaihtoehtoja kun ei edes olla haluttu käydä läpi. Jopa kansanedustaja Arto Pirttilahti (kesk.) myönsi, että tässä mennään "mutu-tuntumalla. Ensimmäisiäkään vertailulukuja ei ole minkään e.o. vaihtoehdon kohdalta esitetty. Ei sote-palveluiden järjestämistä voida päättää ennen järkevää vertailua ja tuomalla kaikkia faktoja pöytään. Asiasta ei olla vielä (onneksi) tehty viimeistä päätöstä, joten vielä on aikaa nousta barrikadeille. Minä, kuten ei moni muukaan kuntalainen hyväksy peruspalveluiden alasajoa. Kunnan tulevaisuuden, turvallisuuden ja valovoimaisuuden kannalta aluesairaalan asteittainen alasajo on kunnalle kuolinisku. Veroprosenttien nostamisenkaan jälkeen kunnan verotulot eivät ole nousseet, vaikka verrataan niitä entisen Mäntän kaupungin ja Vilppulan kunnan verotuloihin. Muuttotappiokunnassa ei missään tapauksessa ole varaa menettää viimeisiäkin kuntalaisia. Maanantaina 29.10.2012 Jämsän kaupunginvaltuusto, Mänttä-Vilppulan kaupunginvaltuusto sekä Kuhmoisten kunnanvaltuusto järjestävät yhteisen valtuustoseminaarin. Tuolla on tarkoitus keskustella nimenomaan sote-uudistuksesta. Tuolloin toivottavasti on nähtävillä edes jotain faktaa kustannuksista. Päätös mahdollisesta kuntayhtymästä sote-palveluiden osalta tehdään k.o. kuntien valtuustoissa marraskuun alkupuolella, joten vielä on aikaa tutustua kyseiseen malliin. Mielestäni tämä on kuitenkin liian nopea aikataulu. Ei näin lyhyessä ajassa voida tehdä järkevää, kestävää ja päivänvaloa kestävää päätöstä, mikäli vaihtoehtoja ei avoimesti ja rehellisesti punnita. Se tässä ihmetyttää, että miksi päätökset pitää tehdä niin kiireellä? Kunta tuhlasi valtavasti rahaa muutama vuosi sitten YPEK-vaihtoehdon tutkimiseen ja se kaatui kuitenkin vain 2 (!) toimintavuoden jälkeen. Nyt tarvitaan kauaskantoisia päätöksiä! 0

Avainsanat: jämsä jonne itsenäinen ilta ihmetellä hyväksyä huumori homma hallitus fakta esittää ehdolla edustaja blogi arto alue aikataulu aamulehti palvelu osaava oiva nykyinen nopea neuvotella neljä mänttä muutama muut minä menettää marraskuu malli maksumies mahdollinen lääkäri lyhyt käydä kuva kustannus kunta kuntalainen kuhmoinen koko keuruu kesäkuu keskustelu keskustella kaupunginvaltuusto kaupunginhallitus kaupunki kansanedustaja järjestää toiminta timo terveydenhuolto tehtävä tarkoitus tapa suositus suomi sote sairaala rahoitus raha pöytä päätös päättää päähän päivystys puolue punnita puheenjohtaja pitää pirkanmaa paras yksin yhteistyö vääntö vuosi voida vilppula viedä vertailu varaa valtuutettu vaimo vaihtoehto uusi uudistus tässä työryhm työryhmä tutustua turvallisuus