Tänään on 19.11.2017 08:40 ja nimipäiviään viettävät: Liisa, Elisa, Eliisa, Eliisi, Elisabet, Elise, Lisa, Lisen, Lisbet ja Bettina. MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI

Teemu Hiilinen - Teemu tarttuu toimeen: Sukupuolijako on teennäinen koulujen liikuntatunneilla

Julkaistu: · Päivitetty:

Helsinkiläinen lukiotyttö avasi hyvän keskustelun koululiikunnan ryhmäjaosta. Kirjoituksessaan hän pohtii, miksi pojilla ja tytöille opetetaan eri lajeja. Iltalehti haastatteli opetushallituksen opetusneuvos Matti Pietilää, jonka mukaan ryhmäjaot tehdään sukupuolen mukaan, koska poikien jalkapallo-ottelut voivat olla liian raisuja tytöille. Pietilän tekstistä erottuu mukava historiallinen kaiku, missä pojat ovat aina raisuja ja tytöt hentoja heiveröisiä. Sukupuolijaottelu on kuitenkin hyvin teennäinen, kun vertailee lasten kehitystä ja osaamista keskenään. Ryhmäjako on minustakin perusteltua, mutta ryhmäjaon tulisi perustua osaamiseen sekä kehitystasoon. Esimerkiksi on monia lapsia, jotka harrastavat aktiivisesti jalkapalloa tai ovat muuten urheilullisia. Näiden lapsien lisäksi on iso joukko lapsia, joilla pelkkään palloon osuminen on jo haaste. Nämä motorisesti kömpelömmät tai jalkapallosta viisveisaavat lapset seisovat liikuntatunnin maalitolpan vieressä ja toivovat ettei hirveästi sattuisi tämän tunnin aikana.  Mikäli jako tehtäisiin näiden kahden ryhmän välillä saisivat liikunnalliset lapset pelata omassa ryhmässään, jolloin heillä olisi enemmän haastetta tunnilla. Toisessa ryhmässä voitaisiin sitten keskittyä jalkapallon perusteisiin ja saataisiin onnistumisen kokemuksia myös heille. Silloin jalkapallotuntikin saattaisi tuntua mukavalle. Liikunta on äärimmäisen tärkeä oppiaine kouluissa. Mikäli ihminen oppii rakastamaan ja janoamaan liikuntaa jo lapsena on tämä mitä parhainta ennataehkäisyä. Jos taas tuotamme liikuntatuntien kautta lapsille vain epäonnistumisia tai suoranaista pelkoa, voimme vain kuvitella miten vaikeata on aikuisena aloittaa uudelleen liikuntaharrastus. Tästä syystä teennäinen jako sukupuolen perusteella tulisi purkaa peruskouluissa ja sen sijaan jakaa lapsia tuntikohtaisesti "edistyneisiin" ja "aloittelijoihin". Tämä jako ei toki olisi sama joka tunnilla, vaan vaihtelisi oppitunnin sisällön mukaan. Silloin vältettäisiin myös leimaantumista ryhmien välillä. 0

Avainsanat: tyttö tuntua teksti sisältö ryhmä purkaa poika pietilä pelko pelata pallo osaaminen oppiaine opettaa mukava mitä matti liikunta lapsi laji kuvitella koulu keskustelu keskittyä kehitys joukko jalkapallo jakaa iso iltalehti ihminen hän historiallinen helsinkiläinen haaste esimerkki aktiivinen aikuinen