Tänään on 23.11.2017 07:11 ja nimipäiviään viettävät: Ismo, Yngve ja Yngvar. MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI

Katjuskan treenejä ja muita hajatelmia: Kesäkunto tuliko se savutettua, oletko tankannut turhaan kehoasi? Pääsitkö tavoitteeseen vai jäikö se saavuttamatta.

Julkaistu: · Päivitetty:

Kesäkunto. Juhannus on ohi ja kesä alkaa taittumaan syksyyn. Vai alkaako se kesä vasta nyt, jota varten koko kevät on laihdutettu? Ei ole juuri haitannut jos simmarit ei alkukesästä päälle menneet, joko kokonsa puolesta tai vapaasta tahdosta. Kylmää on ollut kuin jäätiköllä, mutta mahtavat lenkkeily ja sisäliikunnan harrasmahdollisuudet, kun ei tee mieli olla ulkona :)  Tai mieli tekee, muttei ehkä kykene. Viileämmässä säässä on kyllä  mukavampi lenkkeilläkin, mutta jostain syystä lenkkeilijöitä ei ole tullut vastaan yhtä paljon kuin aikaisempina kesinä. Työssäni kohtaan erilaisia ihmisiä, mutta heitä kaikkia yhdistää jonkinlainen tavoite painonhallinnassa. Laihduttaminen tai kehon muokkaaminen mieltymyksiään kohtaan. (en suostu käyttämään sanaa kiinteytyminen) Kesä on siitä kummaa aikaa, että kenenkään mielessä ei ole (suurta osaa) painonhallinta, liikkuminen tai terveellinen syöminen. Syinä on monet kesäiset juhlat, grilliruoat ja se kesän pituus, josta sitten koitetaan syömällä nauttia. Eikö kuulostakin erikoiselle, nautin kesästä syömällä. Laihdutan sitten syksyllä. Tässä toteutuu helposti, aloitan maanantaina kuvio, joka tässä tapauksessa tarkoittaa kesäloman jälkeen syksyllä, ehkä, yleensä ei silloinkaan. Ihminen on kova ajattelemaan, mutta toiminnaksi se ei useinkaan johda tai jos johtaa, se ei välttämättä ole kestävää. Kuinka välttää liikakilot. Tällainen ilmiö voi käydä valmennuksenkin aikanakin. Ollaan viikonloppuisin lipsahdettu sinne nakkikioskin tai pizzerian eteiseen pyörähtämään ja ajatellaan että maanantaina sitten. Kerta tai kaksi viikossa ei mitään haittaa, niin voisi luulla. Ajatellaan että kyllä valmentaja sitten korjaa nämä tuhot ja vähentää ruokaa tarvittavan määrän hetkeksi tai sillä on joku vinkki vitonen takataskussa, jotta se tavoite edelleen on saavutettavissa. Vaikka kaikki tarvittavat toimenpiteet tehtäisiinkin, ei kannata luottaa että tulosta syntyy vaikka muilta päiviltä ruokaa vähentääkin. Niin paljon ei välttämättä pysty vähentämään, että sitä olisi mainittavaa hyötyä tai se edes kannattaa. Pari riisin jyvää ei riitä ravinnoksi :D Jotkut ilmoittavat etukäteen että aion syödä viikonloppuna, tee vähennyksiä jotta "vahingot" ei olisi niin suuret. Viikonlopun ruokailut koitetaankin usein kumota viikolla todella niukalla syönnillä, joka taas aiheuttaa se,n että kun perjantai tulee, samalla tulee herkutkin. Ollaan ikuisesti siinä tilanteessa että viikolla kieriskellään syyllisyydessä ja tehdään katumusharjoituksia. Viikonloppuna palkitaan itsemme taas loistavasta työstä "hieman" herkutellen. Kuinka moni pääsee tavoitteeseen. Jos valmennuksen aloittaa 10 ihmistä samaan aikaan vain kaksi heistä pääsee tavoitteeseensa ja noudattaa ohjeita. 1-2 lopettaa, toinen lopettaa valmennuksen ja toinen ruokien punnitsemisen. Loput saavat jonkin verran tulosta aikaan ja oppivat uusia hyödyllisiä tapoja, mutta osa heistä todennäköisesti saa laihduttamansa kilot takaisin ja aloittavat myöhemmin laihduttamisen uudelleen. Miten usein voi poiketa ruokavaliosta. VAIKKA satunnaisesta poikkeamasta ei olekaan juuri haittaa edes laihduttaessa, on meillä jokaisella oma määritelmä satunnaisesta. Joillekin se voi olla useammin ja jos olet tottunut aikaisemmin syömään irtokarkkeja joka päivä voi kerran viikossa olla satunnaisesti. Kerran viikossa överimätöt voi sabotoida hyvää yritystä pudottaa painoasi. On eri asia syödä ateria, jota mahdollisesti tekee mieli, kuin mättää ruokaa koko päivän. Aterialla voit saada vain murtosan siitä kalorimäärästä, kuin jos syöminen alkaa aamusta ja päättyy kun silmät ei enää illalla pysy auki ja pizza slice on menossa suuhun. Satunnainen tarkoittaa asiaa jota tekee harvemmin. Säännöllisesti tarkoittaa asia jota tekee useammin ja tapahtuma toteutuu viikosta toiseen omalla paikallaan. Mikä on satunnaista ja mikä säännöllistä. Voiko kerran viikossa tapahtuvaa juopottelua kutsua satunnaiseksi vai säännölliseksi? Entä kerran viikossa lenkkeily?? Onko se säännöllistä vai satunnaista? Riippuu hyvinkin paljon henkilöstä mitä pitää säännöllisenä tai satunnaisena. Satunnaiseksi itse määritelty viikottainen herkuttelu ei kuulosta yhtä pahalta kuin säännöllinen.  Kummassakaan ei periaatteessa ole mitään vikaa, jos itse tietää paljonko tulee syötyä ja osaa laskea ateriansa niin ettei kalorimäärät kohoa oman kulutuksen yläpuolelle jos tavoitteena on kehonpainon pudottaminen. Onko kerran viikossa lenkkeilystä hyötyä? Vai pitäisikö sen tapahtua useammin, jotta tavoitteesta riippuen saataisin ne parhaat hyödyt? Onko parempi käydä kerran viikossa lenkillä kuin ei ollenkaan? Jos pidät lenkkeilystä ja vaikka se tapahtuisi vain kerran vuodessa on siitä  ainakin korvien välille hyötyä, mutta jos laihdutus tai kunnon kohottamis mielessä sitä ajattelee tekevänsä, harakoille menee. Kaiken takana on: Säännöllisyys on kaiken A ja O. Jos halajaa tuloksia on tapahtumia tultava useasti. Lihaksia haluavan on mentävä salille 3- 4kertaa viikossa, vähintään. Laihduttajan on pidettävä herkkupussukan nyörejä kireämmällä, kuin sellaisen joka ei halua painonsa putoavan. Jos kaipaat lisää liikkuvuutta on sinun venyteltävä useammin kuin 10 minuuttia kerran viikossa treenin jälkeen. Jos haluat elää terveellisemmin ja vaikuttaa ravinnolla vaikka veriarvoihisi on sinun syötävä ympäri vuoden ja vuodesta toiseen terveellisesti, jotta ne tulokset myös pysyvät. Jos pääset tavoitteeseen, silloin se työ vasta alkaakin. Tankkaatko sinäkin, vaikkei tarvitsisi? Tankkaaminen onkin varsin yleinen määritelmä, jota ihmiset käyttävät syödessään herkkuja. Pitää tankata että jaksan mennä salille. Pitää tankata että jaksan ensi viikolla töissä. Pitää tankata kävin salilla. Pitää tankata oli raskas päivä töissä, koska olen sairaana ja paranen paremmin jos keho saa ruokaa.... Useinkaan tankkaamisella ei tarkoiteta sitä että energia olisi jotenkin päässyt kehosta liian vähiin ja olisi oikeasti syy täydentää tyhjentyneitä glykokeenivarastoja. Tankkaamisella tarkoitetaan useimmiten niiden herkkujen ja epäterveellisen einesten syömistä.  Tankkaamisella se ns. sallitaan itselleen, jottei tarvitse potea syyllisyyttä syömisestä. Ihminen kun keksii aina syyn omalle toiminnalleen oli se syy sitten järkevä tai ei. On aivan normaalia tuntea itsensä välillä väsyneeksi se ei tarkoita sitä että se pitäisi heti ratketa karkkipussiin tai mielitekoihin. On osattava katsoa taaksepäin realistisesti omaa toimintaansa ja tavoitteita onko aiheellista lisätä hetkellisesti ruoan määrää vai ei.  Syömällä voit vaikuttaa olotilaasi ja varsinkin sillä mitä ruokaa suuhunsa laittaa. Väsymys ei ole syy herkutteluun tai edes palatumisen hitaus, siinä vaiheessa keho tarvitsee enemmän ravinteikasta ruokaa kuin herkkumättöä.  Usein niillä ns. herkuilla saa olonsa vain  tukkoisemmaksi ja kehnommaksi vaikka ehkä ajatus olikin tavallaan hyvä ruokkia kehoa. Usein vaan keho kaipaa väsyneenä enemmän hiilihydraattia kuin mitään rasvapitoista, joten suklaa ja jäätelö ei ole tässä tapauksessa paras vaihtoehto.  Mielitekojen kuuntelu ei välttämättä kerro mitään siitä että mitä se keho oikeasti tarvitsee. Kehon luontainen rasvaprosentti. Tätä kutsutaan tilaksi johon kehomme pyrkii jatkuvasti ja se on tila jossa sillä on hyvä olla ja toimii optimaalisesti. Tämä tilan ylläpitämiseen ei tarvitse "juurikaan tehdä töitä", usein tätä tilaa myös sanotaan syyksi miksi rasvanpolttaminen kehossa on vaikeampaa. Uskon että keho tottuu nopeasti aina tilaansa ja toki se esimerkiksi hormonitoiminnan kannalta toimii huomattavasti jouhevammin rasvaisemmassa kunnossa kuin erittäin kireässä kunnossa, mutta sitten taas jos rasvaa on liikaa sekin aiheuttaa hämmennusta kehossa, eikä toimi kuten pitäisi. Tämä tilanne tulee usein eteen kun lähdetään hakemaan sitä rasvattomampaa kehoa kisatilannetta vasten. Kisassa kun rasvat tulee olla hyvin matalalla, jolloin  kehon erilaiset hormonitoiminnat alkavat  laahaamaan perässä ja keho hieman hidastuu. Tämä tarkoittaa myöskin sitä, että sen rasvattomamman kunnon eteen JOUTUU tekemään enemmän asioita jotka ovat epämukavia keholle ja mielelle. Nämä asiat ovat syödä vähemmän ruokaa ja liikkua enemmän. Keho pyrkii jatkuvasti tähän luontaiseen tilaan, siitä syystä peruskulutus laskee. Tunnet itsesi enemmän nälkäiseksi, syömisen jälkeen ei tule  juurikaan kylläinen olo, säätelemällä kehon hormonitoimintaa (mm. kilpirauhanen, kortisoli, testot)  Nälän lisäämisellä koitetaan siis saada sinua syömään enemmän, jotta et olisi "liian laiha" ja kehosi toimisi normaalisti. Tämän luontaisen tilan on jokainen määrittänyt (aiheuttanut) itse. Jos siis kehosi on suurimman osan elämästä ollut reilusti ylipainoinen se pyrkii pääsääntöisesti siihen tilaan, jossa olet useimmiten ollut. Sinun ei siis tarvitse olla kisakireä kärsiäksesi tästä. Tämän vaikutukset huomaa juurikin silloin jos diettaaminen tapahtuu nopealla syklillä, jolloin ero on huomattava rasvanmäärän kannalta, mutta jos esim aikaa käyttää vaikka 4 vuotta voi tie olla huomattavasti helpompi ja keho tottuu muutoksiin siinä matkalla, ilman että se alkaa laittamaan kauheasti vastaan, jolloin on mielestäni mahdollista saavuttaa uusi luontainen rasvanmäärän tila jota on helpompi ylläpitää. Kukaan ei ole kuitenkaan luontaisesti lihava, sen rasvamäärän hankkimiseen on syöty enemmän kuin kuluttaa. Paras olisi jos aina pysyisi normaalipainoisena eikä suuri heilahduksia tulis suuntaan eikä toiseen, jolloin kehon erilaiset toiminnat on suhteellisen turvattuja, korvien välistä puhumattakaan. Mikä sitten on se normaalipaino onkin taas hyvin suhteellinen asia. Jos omaa paljon lihasta voi kehonpaino olla normaalia isompi ja painoindeksissä luvut näyttää aina ylipainoista. Tosin suurimmalla osalla suomalaisista ylipaino ei johdu lihasten määrästä. Tämäkin asian voi tarkistaa peilistä, rasvanmäärä voi siis olla laihallakin ihmisella suuri eikä se tarkoita, että hänen kehonsa olisi sen terveempi kuin ylipainoisen.

Avainsanat: valmennus vaikutus vaikuttaa vaihtoehto vaihe uusi useasti työ tässä työstä tuntea yritys ympäri ylläpitää ylipaino väsynyt väsymys vähentää vuosi voi vinkki viikko viikoloppu viikonloppu valmentaja treenin toteutua toimenpide toukokuu tilanne tila tietää tie terve terveys terveellinen tee tavoite tarvita tarkoittaa tarkistaa tapa tapahtuma tapahtua sää syötävä syötyä syödä syöminen syy syksy suuri suu suomalainen suklaa sinä satunnainen sali sairas saavutus saada ruokkia ruoka ruokavalio riisi ravinto raskas päivä pizza pitää pituus perjantai peli pari paras oppia onko olo ohje näyttää noudattaa nauttia mitä minuutti mieli luku luulla lopettaa lisätä liikkua lihava lihas liha lenkkeily laskea laittaa laihduttaa käyttää eteinen esimerkki ero energia elämä ateria alkukesä ajatus aiheuttaa juhla juhannus jonkinlainen jokainen johtaa ilmiö ilta ikuisesti ihminen herkuttelu herkku henkilö kesäloma kesäkunto kesä keho kehoa katsoa jäätelö käydä kylmä kuvio kulutus kova koko kisa kilpirauhanen kevät