Tänään on 21.08.2017 13:29 ja nimipäiviään viettävät: Soini, Veini ja Sven. MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI

Lipstick Love: Viiden päivän matka Lappiin

Julkaistu: · Päivitetty:

Moikka! Nyt olisi luvassa suhteellisen pitkä matkapostaus mun ja poikaystäväni Lapin reissusta. Lähdettiin ajelemaan Turusta kohti Yllästä viikko sitten su-ma välisenä yönä hieman puolenyön jälkeen. Sisäänkirjautuminen hotelliin oli vasta päivällä klo 16.00 eli sen puoleen meillä ei todellakaan ollut mikään kiire. Loppujen lopuksi oltiinkin ihan hyvin juuri vähän neljän jälkeen perillä hotellilla. Matka oli pitkä, vähän turhankin pitkä mun makuuni, mutta suurimmaksi osaksi kaikki sujui tosi hyvin. Jyväskylä-Oulu välillä auton eteen päätti kuitenkin hypätä peura, mutta Joni sai onneksi jarrutettua ja väistettyä sitä niin, että peura pääsi helposti ylittämään tien. Perästä vaan tulikin sitten vielä toinen peura, joka päätti kaiken muun hyvän lisäksi itse kaatua siihen auton eteen. Ei jäänyt kovinkaan paljosta kiinni, etteikö oltaisi osuttu siihen, mutta peura pääsi onneksi ylös ja jatkoi matkaansa eteenpäin. Loppu hyvin kaikki hyvin siis! Majoituttiin Lapland Hotel Saagaan, joka sijaitsee Ylläsjärvellä ihan siinä tunturin lomassa. Paikka oli mielestäni todella hyvä ja laskettuluaikaan sijainti olisi ihan täydellinen. Kyseessä oli kylpylähotelli, josta löytyi pienehkö kylpyläosasto altaineen ja poreammeineen. Meidän huone oli rakennuksen ylimmässä kerroksessa ja sieltä avautui näkymä suoraan Ylläkselle. Postauksen ensimmäisen kuvakollaasin kuvat onkin otettu kaikki huoneen parvekkeelta. Aamiainen sisältyi hintaan ja pidin itse sitä oikein hyvänä ja runsaana, vaikka olinkin netistä lukenut melko paljon negatiivista palautetta siitä. Kuvassa näkyy vain murto-osa siitä, mitä kaikkea aamiaisella oli tarjolla. Kyllä noilla masun sai täyteen joka aamu! Lapin maisemat eroaa luonnollisesti ihan valtavasti siitä, mihin mäkin oon täällä Turussa tottunut. Ympärillä kohoili joka puolella upeita tuntureita ja myös järviä, jokia ja pieniä koskia riitti. Metsää oli silmänkantamattomiin ja kuten arvelinkin, mulle teki todella hyvää päästä hetkeksi kunnolla luonnon keskelle. Me liikuttiin pääasiassa autolla, mikä totta kai rajoitti jonkin verran sitä mitä kaikkea päästiin näkemään. Äkäslompolon kylä, joka sijaitsee ihan Ylläksen kupeessa, on mulle tuttu kohde jo vuosien takaa, sillä olen lomaillut siellä muutamanakin syksynä. Maisemissa oli siis paljon tuttua, mutta pääsin mäkin kokemaan paljon uutta ja sellaista, mitä aiemmilla reissuilla en ole nähnyt. Poroja oli ihan joka puolella, mikä oikeastaan yllätti mut. Niillä aiemmilla Lapin reissuilla mä en ole nimittäin nähnyt läheskään yhtä paljon poroja kuin nyt. Meidän hotellin luona hengaili oikeastaan ihan joka päivä niitä ja aika harvassa oli ne kerrat, kun parvekkeelta katsellessa ei bongannut yhtään poroa. Autolla niitä joutui väistelemään vähän väliä, mutta mitään vaaratilanteita auton ja poron kanssa ei onneksi syntynyt missään vaiheessa! Ja kuten kuvasta näkyy, poroille ei tuottanut minkäänlaista onglmaa makoilla ihimisasutuksen lähettyvillä :D Lisää eläimiä me nähtiin Konijänkän Kotieläinpihalla, joka sijaitsee Äkäslompolossa. Tuolla oli ihan älytön määrä niitä kotieläimiä ja myös vähän eksoottisempiakin eläimiä, kuten kuningasboa. Mä ihastuin erityisesti yhdessä kuvassa näkyvään vuohivauvaan sekä harmaaseen kissanpentuun, jonka olisin oikeasti voinut viedä mukanani kotiin. Vuohivauva tosin saattoi siinä mun rapsutusten lomassa puraista mun sormea siten, että verta tuli melkoisen paljon, mutta kissanpentu sen sijaan vaikutti pitävän musta :D Yhtenä päivänä lähdettiin ajalemaan kohti Kittilää ja Leviä. Oli hauska päästä sekin paikka näkemään ja oikein kivaltahan tuolla näytti! Ylläs ja Levi ovat suhteellisen lähellä toisiaan ja matka taittui autolla melko nopeasti. Paluumatkalla ajettiinkin sitten ukkoskuuron läpi ja vettä satoi ihan älyttömästi. Ei ollut kovin kaukana, ettei jouduttu vesiliirtoon ja mä pelkäsin ihan hulluna. Onneksi päästiin tosi nopeasti siitä ohi ilman, että piti pysähtyä mihinkään odottelemaan sateen rauhoittumista. Joni siis tosiaan hoiti ajamisen koko matkan ajan ja mä sain toimia kartan (eli Google Mapsin) lukijana ja porovahtina :D Levillä käytiin syömässä aivan ihanassa Nili Poro nimisessä ravintolassa. Ravintola oli pieni ja intiimi ja sisustettu todella kauniisti. Mä ihastuin tohon paikkaan ihan täysin ja jos joskus eksyn vielä uudemmankin kerran Leville, tonne on ehdottomasti päästävä syömään toisenkin kerran! Tilattiin Jonin kanssa molemmat perinteistä poronkäristystä ja oli se vaan herkullista. Muutenkin ihan kivaa vaihtelua syödä ravintolassa välillä tällaista ihan oikeaa, perinteistä ruokaa niiden kaikkien hampurilaisten sun muiden sijaan. Norjan raja tuli myös ylitettyä, ja vaikka me ei rajan toisella puolella kovin kauaa ajateltukaan, voidaan nyt ainakin sanoa että ollaan sielläkin käyty! Norja on ehdottomasti maa, jonne haluaisin päästä pitemmäksikin aikaa ja nimenomaan ajelemaan. Alunperin meidän olikin tarkoitus lähteä nimenomaan sinne Norjaan ja käymään mm. Lofooteilla, mutta lopulta päädyttiin ihan Suomen Lappiin. Oli kuitenkin hauska käydä edes piipahtamassa siellä Nojan puolella ja eiköhän sinne joskus tule päästyä pitemmäksikin aikaa! Kotimatkalla poikettiin vielä Ranualla katsomassa jääkarhuja ja muita eläimiä. Mulla on tosi ristiriitasiet fiilikset kaikkia eläinpuistoja ja -tarhoja kohtaan. Mä en periaatteessa kannata sitä, että luontoon kuuluvat eläimet teljetään häkkeihin ihmisten pällisteltäviksi, mutta tapahtuuhan tuolla myös paljon hyvää. Yhdessä kuvassa näkyvät pienet bambitkin oli ilmeisesti löydetty metsästä orpoina ja tuotu sitten tuonne eläinpuistoon kasvamaan. Muuten pikkuiset olisivat kuolleet sinne luontoon, eli juuri tällaisten asioiden takia on myös hyvä, että näitä paikkoja on olemassa. Todellisuutta on pelkän yhden vierailun jälkeen mahdotonta tietää, mutta eläimillä ainakin näytti olevan pääasiassa ihan mukavankokoiset aitaukset, häkit tms. ja ainakin niistä pidetään taatusti hyvää huolta tuolla. Matka oli kaiken kaikkiaan todella onnistunut. Pitkät automatkat olivat toki raskaita, mutta aika Lapissa oli rauhoittavaa, rentouttavaa ja ylipäänsä ihanaa. Mähän olisin ihan alunperin halunnut lähteä jonnekin ulkomaille lämpimään, mutta tämä reissu oli taas hyvä muistutus siitä, että löytyy niitä kauniita ja kivoja paikkoja ihan täältä kotimaastakin. Mitä mieltä te olette kotimaassa matkustelusta? Pidättekö siitä vai lähdettekö mieluummin ulkomaille? :)

Avainsanat: muuta matkustus ylläs viikko vierailu viedä ulkomaa täydellinen tuttu turku tuottaa tunturi tuli todellisuus tietää tarkoitus tarjota syödä syntyä syksy suomi sormi sisustettu sijaitsee sijainti sade ruoka rentouttava reissu ravintola rakennus rajan raja päästä päivä poro poikaystävä pieni peura parveke paluumatka palaute paikka oulu onni näkymä norja netti musta murto mitä metsä me matka maku maisema maa löydetty lähteä luonto loma lappi lapland käydä kylä kuva kuollut kotimatka kotimaa koko kokea kohde kello kaunis katsella kasvaa kartta jyväskylä jonne joni ihminen hypätä huone hotelli herkullinen hauska harmaa google erota eläin auto aika aamiainen