Tänään on 26.09.2017 01:30 ja nimipäiviään viettävät: Kuisma ja Finn. MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI

Oppitori: Entä hämäläiset

Julkaistu: · Päivitetty:

Miltä näyttää Maamme-kirjan teksti hämäläisistä Manseraattorin jäljiltä? Lopussa alkuperäinen: Kaikki lauhkeus, selvyys ja vilpittömyys, jota mahrollisesti voiraan havaita Suamen luanteessa, on perintöö Karjalaisista; kaikki yksivakaisuus, hiljaisuus ja jurous kansassamme on erinomaittain meinaan Hämäläisiltä perittyä. On se meinaan  varsin kummallista, että Jumala on pannut nämät kaks erilaista, meinaan kansakuntaa niin likitysten toisiaan, että toinen täyttäis toisensa vajavuutta. Ja jos Jumala ei olis asettanut virkeäluantoisempii ja huikentelevaisempii Karjalaisia itään meinaan Wenäjätä vastaan, kun hän asetti jurot ja jäykät Hämäläiset länteen Ruattia vastaan, niin olis totisesti ny paljo maassamme toisin. Hämäläinen on enemmän roteva, kankee ja hartiakas, enemmän kestävä, juro ja jäykkä, kuin hänen veljensä Karjalainen. Hänellä on suarempi tukka, usein ruskea, välistä pellavan karvainen; silmät ovat pienet ja harmaat tahi vaalean siniset; muato on leveämpi, iho harmaampi, näkö tylympi. Hämäläinen on myös enemmän hiljainen ja vakaamielinen mies, pitkälle ajatteleva ja ittepintainen, hiras vihastumaan  ja hiras suamaan anteeksi. Hänen uppiniskaisessa luannossaan on paljo uskollisuutta, paljo auttavaisuutta, paljo kärsivällisyyttä. Hän ottaa hyvin ja pahan päivän vastaan samalla järkähtämättömällä mielellä. Hämäläinen on oikee kivien vääntäjä, joka on hakannut puumerkkinsä useaan kansassamme, Kestävämpää miestä ei ole helppo löytää, kun hän on kerran ryhtyny johonkin, eikä hitaampaakaan, kun hänen päähänsä on pistäny olla mitään tekemättä. Jos ei  hänellä olekaan mitään sitä meinaan vastaan että meinaan elää hyvästi piroissa, tahi sunnuntaina ajaa komeasti kansansa seassa. Kesän aikana, vaatetettuna karkeaan mekkoonsa ollessaan ulkona tyässä päivän koitosta myähäiseen ehtooan asti, tyytyy hän pualikypseen talkkunaansa keitetyistä ohra- ja kauta-jauhoista, jota hän meinaan sekoittaa maitoon tuahisessa. Hän asuu yhressä suurissa kylissä, aina siitä asti, kun hänen täytyi varjella itteään vihollisten rynnistyksiä vastaan, ja on niin hualellinen pellostaan, että hän meinaan panee tunkion keskelle kartanoansa. Hän pitää hyäryllistä ja kaunista samana asiana, ja vaikka meinaan hän ei pirä lauluja ja lystillisen viulun soittoo pahana, ei ole kuitenkaan luanti meinaan tehny häntä laulajaks eikä viulun soittajaksi. Samoin ovat hänestä mieluisii sarutkin ja mikäsenyol sananlaskut, jota muut kertovat, mutta itte meinaan on hän unhottanut useimmat, jota hänen isänsä on kertonut. Hän itte on kuin vanha satu: sellainen hän ny on, sellainen on hän ollut monta sataa vuatta. Se on lisättävä, että se meinaan oikee vanha Hämeen luanto on nykyään jälellä ainoastaan Hämeen sisällä ja pohjaisissa osissa. Etempänä lännessä  ja etelässä päin on Hämäläiskansa tullut vilkkaammaks ja toimeliaammaks sekä taipuvammaks uuren ajan ja naapuriensa vaikutuksiin. Etelä-Hämeessä, pohjais-Uuressa-maassa ja Satakunnan sisällä tunnetaan vielä jotakin kansan sukuperästä; mutta Varsinais-Suamessa, länsi-rannikolla ja etelä-Pohjanmaalla on Hämäläinen niin uurestaan muarostunut, ettei hänessä mikäsenyol ole paljoo muuta jälillä alkuluanteestaan, kuin yleiset merkit, jotka hän on painanut kansaansa. Kuva osoittaa hämäläisen neiron Akaan pitäjästä. Hän seisoo tässä niinkuin Savonkin neito senyol yksinkertaisessa joka-aikaisessa puvussaan kaitaisine hameineen, pitkine vyöliinoineen ja mikäsenyol vaaleapohjaisine, veheriärantuisine pumpulihuivineen. Hän harjaa pellaviaan, kummeksien kattoessaan kaikkii vieraita, jotka tässä kattelevat häntä. Hänellä ei ole aikaa mikäsenyol keskeyttää työtään; pellavamaa on hänen peltonsa ja niittynsä, ja talvella lähetetään monta kaunista kellahtavata pellava-leiviskätä Tampereelle, siellä suuressa tehtaassa kehrättäväks ja kurottavaksi. Erellises ol paljo virheitä ja konstikaita merkkejä, jotka vain suttasin pois. Muljaatin teki paljon paree jälkee. Täsä on alkuperäne: Kaikki lauhkeus, selvyys ja vilpittömyys, jota mahdollisesti voidaan havaita Suomen luonteessa, on perintöä Karjalaisista; kaikki yksivakaisuus, hiljaisuus ja jurous kansassamme on erinomaittain Hämäläisiltä perittyä. On se varsin kummallista, että Jumala on pannut nämät kaksi erilaista kansakuntaa niin likitysten toisiaan, että toinen täyttäisi toisensa vajavuutta. Ja jos Jumala ei olisi asettanut virkeäluontoisempia ja huikentelevaisempia Karjalaisia itään Wenäjätä vastaan, kun hän asetti jurot ja jäykät Hämäläiset länteen Ruotsia vastaan, niin olisi totisesti nyt paljo maassamme toisin. Hämäläinen on enemmän roteva, kankea ja hartiakas, enemmän kestävä, juro ja jäykkä, kuin hänen veljensä Karjalainen. Hänellä on suorempi tukka, usein ruskea, välistä pellavan karvainen; silmät ovat pienet ja harmaat tahi vaalean siniset; muoto on leveämpi, iho harmaampi, näkö tylympi. Hämäläinen on myös enemmän hiljainen ja vakaamielinen mies, pitkälle ajatteleva ja itsepintainen, hidas vihastumaan ja hidas suomaan anteeksi. Hänen uppiniskaisessa luonnossaan on paljo uskollisuutta, paljo auttavaisuutta, paljo kärsivällisyyttä. Hän ottaa hyvin ja pahan päivän vastaan samalla järkähtämättömällä mielellä. Hämäläinen on oikea kivien vääntäjä, joka on hakannut puumerkkinsä useaan kansassamme, Kestävämpää miestä ei ole helppo löytää, kun hän on kerran ryhtynyt johonkin, eikä hitaampaakaan, kun hänen päähänsä on pistänyt olla mitään tekemättä. Jos ei hänellä olekaan mitään sitä vastaan että elää hyvästi pidoissa, tahi sunnuntaina ajaa komeasti kansansa seassa. Kesän aikana, vaatetettuna karkeaan mekkoonsa ollessaan ulkona työssä päivän koitosta myöhäiseen iltaan asti, tyytyy hän puolikypseen talkkunaansa keitetyistä ohra- ja kauta-jauhoista, joita hän sekoittaa maitoon tuohisessa. Hän asuu yhdessä suurissa kylissä, aina siitä asti, kun hänen täytyi varjella itseään vihollisten rynnistyksiä vastaan, ja on niin huolellinen pellostaan, että hän panee tunkion keskelle kartanoansa. Hän pitää hyödyllistä ja kaunista samana asiana, ja vaikka hän ei pidä lauluja ja lystillisen viulun soittoa pahana, ei ole kuitenkaan luonti tehnyt häntä laulajaksi eikä viulun soittajaksi. Samoin ovat hänestä mieluisia sadutkin ja sananlaskut, joita muut kertovat, mutta itse on hän unhottanut useimmat, joita hänen isänsä on kertonut. Hän itse on kuin vanha satu: sellainen hän nyt on, sellainen on hän ollut monta sataa vuotta. Se on lisättävä, että se oikea vanha Hämeen luonto on nykyään jälellä ainoastaan Hämeen sisällä ja pohjaisissa osissa. Etempänä lännessä ja etelässä päin on Hämäläiskansa tullut vilkkaammaksi ja toimeliaammaksi sekä taipuvammaksi uuden ajan ja naapuriensa vaikutuksiin. Etelä-Hämeessä, pohjais-Uudessa-maassa ja Satakunnan sisällä tunnetaan vielä jotakin kansan sukuperästä; mutta Varsinais-Suomessa, länsi-rannikolla ja etelä-Pohjanmaalla on Hämäläinen niin uudestaan muodostunut, ettei hänessä ole paljoa muuta jälillä alkuluonteestaan, kuin yleiset merkit, jotka hän on painanut kansaansa. Kuva osoittaa hämäläisen neidon Akaan pitäjästä. Hän seisoo tässä niinkuin Savonkin neito yksinkertaisessa joka-aikaisessa puvussaan kaitaisine hameineen, pitkine vyöliinoineen ja vaaleapohjaisine, veheriärantuisine pumpulihuivineen. Hän harjaa pellaviaan, kummeksien katsoessaan kaikkia vieraita, jotka tässä katselevat häntä. Hänellä ei ole aikaa keskeyttää työtään; pellavamaa on hänen peltonsa ja niittynsä, ja talvella lähetetään monta kaunista kellahtavata pellava-leiviskätä Tampereelle, siellä suuressa tehtaassa kehrättäväksi ja kudottavaksi. Manseraattorilla

Avainsanat: länsi lännessä luonto laulu kuva kirja kesä kestävä kaunis karjalainen jumala itä isä ilta iho häntä hän hämäläinen häme huolellinen hiljaisuus hidas helppo havaita harmaa etelä asua alkuperäinen ajaa hämäläiset virheitä vihollinen vieras veli varsinais vanha vaalean tässä työ tukka teksti tampere talvi tahi suuri suomessa suomi soitto sekoittaa satu satakunta sataa sananlasku ruskea ruotsi rannikko päivä pohjanmaa pitää perintö pellava pannu paha ottaa osoittaa ohra näyttää muut muoto mies merkki maito maa löytää manseraattori