Tänään on 24.11.2017 05:48 ja nimipäiviään viettävät: Lempi, Lemmikki, Sivi ja Siv. MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI

Oppitori: Laskemista

Julkaistu: · Päivitetty:

Olen törmännyt netissä hyvin moneen sellaiseen palveluun, jossa voi säätää lukualueen ja harjoitella päässälaskua. Ruotsalaiset tuntuivat ottavan tuollaisen treenaamisen tosissaan *, heillä oli mielestäni huomattavia teoreetikkoja. Suomessa tuntuu, että aiheeseen ei ole kiinnitetty niin suurta huomiota, mutta se voi olla harhakuva. En nyt muista olenko löytänyt kotimaisia tai edes pohjoismaisia tehtävägeneraattoreita, joissa oppilas voisi kotona tai koulussa harjoitella tätä tärkeää taitoa, josta voi olla kiinni niin paljon, tuleeko hänestä matematiikan taitaja vai ei. Anglosaksisessa maailmassa niitä on, mutta kautta linjan niissä häiritsee se että päässälaskuluvut asetetaan alekkain , ikäänkuin vihjeenä että nekin on laskettava alekkain. Se voi johtaa sellaiseen mekaniikkaan, joka monimutkaistaa prosesseja. Nyt kuitenkin Chromen lisäosissa on yksi palvelu , jossa lukuja ei ole asetettu alekkain. Käy se muillakin selaimilla. Minusta siinä pitäisi olla mahdollisuus ottaa pois ajanotto. Palvelussa on monenlaista hienoutta, mm. mahdollisuus laskea Offline, jota en ole testannut tosin. Oman kokemukseni perusteella pääsääntö on, että yhteenlaskussa otetaan aina isompi luku ensin, se auttaa lasta parhaiten. Rakennetaan kuin käsi täyteen, mutta ei lasketa alusta vaan opetetaan, että käsi on viisi ja lähdetään siitä eteenpäin. Viisi on ikään kuin välillinen kantaluku, kuten se on venäläisessä Abacuksessakin. Täällä on aika vanha juttu, jossa on mm. esitelty matematiikan laboratiivisia välineitä. Ne ovat virtuaalisia ja ilmaisia. Laskin ja aritmetiikan lauseet. Tukkimiehen kirjanpito - laskea esineitä, asioita, luettelemalla lukuja peräkkäin Prosenttilasku : Prosenttilasku on suomalaisille vaikea pala. Siitä on esimerkkinä, että kun googlen hakuruutuun kirjoittaa prosenttilasku, tuo yllämainittu artikkelini otsikko on etusivulla hakutuloksissa niin paljon sitä on ladattu. *Ruotsalaisesta matematiikasta otan esimerkkinä erikoislaatuisen sormilaskennon. En yhtään tiedä onko se lyönyt itsensä läpi edes Ruotsissa, mutta ajatus oli kiehtova. Otan copypastauksen itseltäni: Siinä on kyse sormilaskumenetelmästä niille, jotka eivät opi automaattisesti aritmetiikan alkeita esim. yhteenlasku- ja vähennystauluja, jotka pitää osata ennen kertotaulun opiskelua. Jos perusta ei ole kunnossa, ei voi rakentaa taloa. Normaali lapsi toki oppii vaivatta, mutta ne jotka eivät, saattavat turhautua ja syrjäytyä. Minulla on ainakin kaksi johtotähteä, Gudrun Malmer ja Dagmar Neuman, varsinkin jälkimmäinen. Hän ei tosin ole likikään selväsanainen, eikä pystynyt luomaan koulukuntaa, luulen. Suomalaisessa koulussa en ole nähnyt tähän kiinnitettävän huomiota, tosin tunnen kenttää kovin vähän. Pidetään itsestään selvänä, että kaikki oppivat, eikä ryhdytä kaivamaan tarkemmin, jos niin ei käy. Sormilla laskeminen yhdistyy useinkin pinnallisesti katsoen oppimisvaikeuksiin, minä väitän Neumaniin tukeutuen, että kyse on vääränlaisesta sormilla laskemisesta, joka kylläkin paljastaa oppimisvaikeuden, mutta ei auta. Tämän haluaisin vielä saada ylös. Malmer puhui koko uransa ajan käsitteestä ramsräkning. En tiedä mitä se on suomeksi, sormilla sitä on helppo tehdä. Se tarkoittaa ehkä sitä että lasketaan aina yksi kerrallaan eteen (+) - tai taaksepäin (-). Se sitoo lyhytmuistin, johon mahtuu vain muutama operaatio kerrallaan. Pitäisi automatisoida. Jos se ei onnistu kuten ei aika usealla teekään, ollaan noidankehässä. Dagmar Neuman toi käsitteen "vitosen voima", jossa yhtä kättä eli viitosta käytetään jonkinlaisena kymmenjärjestelmän ennakoijana. Kun kerran tästä kirjoitin, joku huomautti, että venäläinen abacus eli helmitaulu perustuu kymmenjärjestelmään. Toki, mutta vitosen välityksellä, aivan kuten meillä on kaksi kättä, joissa kummassakin on viisi sormea. Minun mielestäni siis pitää pyrkiä säilyttämään yksi käsi niin pitkään kuin mahdollista kokonaisuutena kuten kymppi on koko lukujärjestelmässä. Se luo vaatimuksia sormilla laskemiselle. Ei lasketa yksi kerrallaan, käytetään vaihdantalakia: jos on 3+4, lasketaankin 4+3 ja täydennetään vitoseksi, ei lasketa ja varmisteta että kädessä on yhä viisi sormea, ja kuusi ja seitsemän, vaan yritetään oppia mitä on käsi ja kaksi sormea. Jos on vaikka 9-6, ei lähdetä taaksepäin 9:stä vaan niistetään kokonaisuudesta pois yksi käsi+1, eikä niitäkään lasketa, vaan katsotaan. Tämä kaikki siis niille, joiden ei ole helppoa automatisoida toimintoja! Neuman on sitä mieltä, että matematiikan vaikeudet voivat johtua siis ihan alkuhistoriasta. Ymmärtäisin että ideana on että pysytellään kahdessa kädessä niin kauan että yhteen ja vähennyslasku on automatisoitunut, mutta se ei saa olla sitä että oppilas kuitenkin laskee luettelemalla. Hän voi tehdä sen nopeasti niin ettei opettaja sitä huomaa. Vasta sen jälkeen lähdetään kymmenen ylitykseen. Tuo sormilasku on juuri tämän harjoittamista. Katsoin netistä ja löysin esim. tällaisen, jossa on suomea . Pitäisi kyllä olla ohjelma, jossa esimerkiksi lukualue ei mene yli 10:n. Kun itse ohjelmoin Basicilla tuollaisen generaattorin se oli helppo ratkaista, hylättiin vain sellainen laskuesimerkki, jossa vastaus meni esim. yhteenlaskussa yli 10:n. Arvottiin heti uusi jne. Kaikki meni niin nopeasti, ettei sitä ehtinyt huomata. Täällä on yksi sivu aritmeettisten taitojen harjoitteluun. Lukualueet voi päättää. Mutta siinäkään ei voi esim. yhteenlaskussa pysytellä alle 10:n vastauksissa. Siinä pitäisi olla kolmas kruksin paikka, jossa määritellään yläraja summalle. Alkeistapauksessa siis kaksi kättä eli 10. Osaisin varmasti vieläkin ohjelmoida tehtävän, jossa vastaus ei ylitä 10:tä, jos nyt pysytellään tällä alueella, johon Neumaninkin tutkimus keskittyi ja jossa laskuvaikeudet syntyvät! Kaikissa näissä aritmetiikkageneraattoreissa on se vika, että ei pysytellä kahdessa kädessä helpoimmassa vaikeusasteessa vaan on esimerkkejä, jotka menevät yli 10:n. Jos ei muuten, verkossa on Scratch -niminen ohjelmointialusta, jolla pystyy rakentamaan varmasti generaattorin, joka pysyttelee lukualueella 0-10 myös vastausten suhteen. Opettelen Scratchin uudelleen, jos ei muuta. Täällä on Mothmatic , jossa voi harjoitella yhteen- ja vähennyslaskua sormillakin. Tässä on konkreettista kerto- ja jakolaskua. Tuulikki Salolla on varmasti hyviä matematiikan sivuja . Täällä on aikisempi juttuni Kieltä matematiikan kautta , jossa on esitelty mm. matematiikan laboratiivisia välineitä verkossa. Voit sanoa läppärille Chromen Googlessa tai androidille laskutoimituksia, saat vastauksenkin, mutta usein avautuu laskin.

Avainsanat: aihe aika ajatus alusta android artikkeli automaattinen auttaa chrome dagmar esimerkki esine google hakuruutu harjoitella helppo huomata hän idea ilmainen johtaa johtua jolla juttu katsoa kiehtova kiinnitetty kirjanpito kirjoittaa koko kokonaisuus kolmas kotimainen kotona kuusi kymppi käsi ladattu lapsi laskea lasta linja luku mahdollisuus matematiikka minä mitä muutama netti normaali offline ohjelma onko operaatio opettaa opettaja oppia opiskelu oppilas otsikko ottaa ottava paikka pala palvelu peräkkäin pitää pyrkiä päättää rakentaa ratkaista ruotsalainen ruotsi saada sivu sormi suhde suomalainen suomi suomeksi suomessa syrjäytyä taito talo tarkoittaa tehtävä testata tuntua tutkimus tuulikki tässä ura uusi vaatimus vaikea vanha vastaus venäläinen verkossa voi välitys yhdistyä aritmetiikka päässälasku