Tänään on 20.02.2018 03:41 ja nimipäiviään viettävät: Heli, Helinä, Heljä, Hely ja Ragnborg. MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI

Maailmasta ja kirkosta: Terveyskeskusväki palveluoppiin

Julkaistu: · Päivitetty:

Jos olisin töissä terveyskeskuksessa odottaisin kauhulla tilannetta muutaman vuoden päästä. Silloin työterveyshuollon palveluksista nauttineet suuret ikäluokat päätyvät julkisen perusterveydenhuollon asiakkaiksi. He ovat tottuneet siihen, että lääkärille pääsee lähes heti ja työterveyshoitajallekin saa ajan muutamassa tunnissa. Perusterveydenhuollossa terveydenhoitajalle pääsee vain jonottamalla kaksi kertaa: ensin ilmoittautumiseen ja sitten itse hoitajalle. Jos on flunssa-aika tai väki muuten vähissä jonotus kestää kepeästi 2-3 tuntia, koska sijaisia ei ole. Terveydenhoitajan ajanvarauksessa on viikkojen jonot. Lääkärille pääsee hyvällä onnella 2-3 viikossa ja puhelinajan tulosten kuulemista varten saa onnellisessa tapauksessa jopa alle kahden viikon. Työterveyshuollon palveluihin tottuneet tuskin suostuvat vaiti jonottamaan ja kuuntelemaan kommenttia: Ei meillä ole sellainen tapana. Ei ole tapana kutsua ihmistä kerrosta ylempää kun hän on eri organisaation alueella (HUS-laboratoriot), ei ole tapana ilmoittaa asiakkaalle lääkärin unohtamasta reseptistä, ei ole tapana katsoa, montako henkeä jää penkille odottamaan kun luukku pannaan kiinni. Sen sijaan asiakas pannaan juoksemaan paikalle kaksi kertaa päivässä kun kukaan ei voi soittaa ilmoittaakseen, onko lääkärin unohtama resepti jo valmis. Soittaa tietysti voi, jos hermo kestää odottaa jonossa – hyvin vaihtelevia aikoja. Perusterveydenhuoltoa vaivaa kaamea asennevamma. Sinne tullaan harvoin verta vuotaen ja pikaista apua heti tarviten. Asiakkaat ovat yleensä yhtenä kappaleena, kivuliaita, masentuneita, väsyneitä, krapulaisia. Siksi heitä voikin kohdella kuin lammaslaumaa. Terveyskeskusten nykymentaliteetilla yksikään palvelualalla toimiva yritys ei pysyisi pystyssä puolta vuotta kauempaa. Mutta näilläpä ei olekaan kilpailua, koska terveyskeskusta ei voi vaihtaa. Asiakkaat ovat kuin turpeeseen sidottuja maaorjia ennen vanhaan. Niinpä terveyskeskuksissa voidaan keskittyä siihen, millaista meillä on töissä. Potilaat ovat olemassa meitä varten, emme me ole heitä varten. Jos terveyskeskuksessa aikoo saada apua, potilaan pitää olla ystävällinen, pitkämielinen, suostua millaiseen kohteluun tahansa, jonottaa peräkkäin 2-3 luukulla ja koko ajan olla kiitollinen siitä, että hänet edes huomataan. Missään tapauksessa ei saa huomauttaa siitä, että luukun takana ollaan palveluammatissa, jossa pitäisi ottaa huomioon odottavan asiakkaan tilanne. Tällä saattaa olla työ ja siihen kuuluvat vastuut ja aikataulut. Hänellä on myös oma elämänsä, jota olisi terveyskeskuksissakin aika oppia kunnioittamaan. Nykyinen mentaliteetti tuo kovasti mieleen 1970-luvun Moskovan, jossa yksi ihminen ei ollut mitään. Vasta ryhmä oli yksikkö, joka otettiin huomioon. Ja oli syytä olla todella nöyrä.

Avainsanat: työterveyshuolto terveyskeskus perusterveydenhuolto neuvostoliitt asennevamma ystävällinen yritys väki voida voi viikko valmis vaiva vaihtaa työ tunti tulos tilanne soittaa saada ryhmä resepti päästä potilas pitää peräkkäin penkki palvelu ottaa organisaatio oppia onko odottaa nöyrä nykyinen muutama moskova me lääkäri luukku kommentti koko kilpailu kiitollinen keskittyä kerrosta katsoa jää juosta julkinen jono ilmoittaa ihminen hän hermo henki flunssa elämä asiakas apua aikataulu aika