Tänään on 23.05.2018 13:47 ja nimipäiviään viettävät: Lyydia, Lyyli ja Lydia. MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Ruoka ja näyttöön perustuva ravitsemustiede:

Glykeemisen indeksin ja -kuorman ymmärtäminen auttaa säätelemään verensokeria ja insuliinituotantoa

Julkaistu: · Päivitetty:

Glykeeminen indeksi (GI) luokittelee hiilihydraattilähteet sen mukaan, kuinka nopeasti ja kuinka korkealle verensokeria nostattavia ne ovat (verrattuna puhtaaseen glukoosiin). Korkean GI:n ruoat, kuten valkoinen leipä, nostavat verensokerin nopeasti korkealle. Matalan GI:n ruoat, kuten täysjyvä-leivät, sulavat hitaammin ja nostavat verensokeria rauhallisesti.  Ruoan GI-arvo GI 56 GI>70 ovat paljon verensokeria nostavia Glykeeminen kuorma (GK) kertoo kuinka paljon eri GI-luvun omaavat ruoka-aineet kuormittavat insuliinin eritystä eli kuinka paljon ne sisältävät energiaksi muuttuvaa hiilihydraattia. GK saadaan kertomalla GI-arvo ruoka-aineen sisältämällä hiilihydraattimäärällä.  Ruoan GK-arvo GK≤10 matala 11≤GK≤19 keskiverto GI≥20 korkea Esimerkki selvennykseksi kolmesta suunnilleen saman arvon GI:stä:  72±13 GI:n vesimeloni (120g) sisältää vain vähän hiilihydraatteja, GK jää pieneksi (GK=4) 70±11 GI:n liotettu ja höyrytetty kidneypapu (150g) sisältää vain keskinkertaisen määrän hiilihydraattia, joten GK jää keskinkertaiseksi (GK=17) 69±15 GI:n omaava keitetty valkoinen riisi (150g) sisältää paljon hiilihydraattia ja GK=30 Lähteet: Harvard School of Public Health , GI&GK taulukkot (David Mendosa)

Avainsanat: vesimeloni valkoinen sisältää school ruoka riisi public lähde leipä kuorma korkea keitetty jää hiilihydraatti esimerkki auttaa arvo aine david