Tänään on 27.05.2018 16:20 ja nimipäiviään viettävät: Ritva ja Ingeborg. MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Tm²:

Klein sind Sie, heben Sie muss

Julkaistu: · Päivitetty:

Painossani tapahtui notkahdus vatsavaivojen vuoksi, ja tämä näkyi myös nostoissa. Heti kahvin jättämisen jälkeen tulokset tuntuivat nousevan takaisin. Vielä ei olla taaskaan missään ennätyslukemissa, ja kevät on jo niin pitkällä että kohta siirrytään kaameaan kataboliseen ja itsetuhoiseen vaiheeseen, eli juoksemiseen. Ennätykset, jos niitä tavoittelee, pitää tehdä toukokuun aikana, oikeastaan hetimiten vapun jälkeen, sillä juoksuvolyymi nousee nopeasti ja kyykky ja maastaveto alkavat kärsiä hyvin pian.  Katsoin juuri nostelutuloksiani viime kesältä, ja on pakko myöntää että en ole paljoakaan kehittynyt vuoden aikana. Ennätykset kyykyssä on tehty viimeksi vuonna 2016, joskin hiljattain sivusin tuota tulosta. Selkävaivat söivät liki puoli vuotta treenistä syksyllä ja vuodenvaihteessa, joten se ei sikäli ole ihme. Tällä viikkolla treeniviikko alkoi sunnuntaista: Su: Kyykky 4x5x120, reiden ojentaja 3x10x50,  selkälauta 3x10x5kg Ti: Penkki 6x6x85, mave "kohautuksella" 8x1x130 To: Kyykky 3x5x120, pystypunnerrus 4x60 + 3x4x55, soutu (koneella) 10x50 + 3x10x45 (per käsi)  Lisäksi on tullut tehtyä sekalaisia vastaslihasliikkeitä, kuten "voimapyörää".  Painot lisääntyvät maltilla, mikä taas tarkoittaa että tänä keväänä ei ennätyksiä kolkutella muissa kuin penkissä. Viikonloppuna on luvassa massiivisella volyymillä maastavetoa (3x5, nouseva sarja hyvin lähellä 5RM), ja ehkä parin viikon sisällä ykkönen jollakin varsin suurella painolla. Jos hyvin käy niin siinä voi niukin naukin ennätys rikkoutua. Minulla on useampana vuonna ollut tähtäimessä Tampereen puolimaraton , joka on syyskuun puolivälin tienoilla. Siihen on nyt tasan 20 viikkoa aikaa, mikä on juuri sopivasti kunnon rakentamiseen. Tänä vuonna ajattelin tehdä valmistautumisen päinvastaisessa järjestyksessä kuin viime vuonna. Viime vuonna lähdin treenaamaan periaatteella "ensin matka, sitten vauhti", eli pidensin lenkkejä niin, että tein jo heinäkuussa 20 kilometrin pitkiä lenkkejä, ja aloin vasta siinä vaiheessa treenata nopeutta kunnolla. Viikko-ohjelmaani kuului alussa yksi pitkä ja yksi vauhtikestävyyslenkki, ja juhannuksen tienoilta alkaen lisäksi yksi intervallitreeni. Tänä vuonna lenkkeilykauden aloitus on hieman myöhemmin, ja ajattelin aloittaa sen kahdella treenillä viikossa: Yksi intervallitreeni nx400m juoksuja, ja toinen vauhtikestävyys n. 5km. Näillä tahkoan kunnes VK:n keskivauhti ylittää puolimaratonin tavoitevauhdin, ja vasta sen jälkeen otan viikkoon yhden pitkän lenkin. Tämä menee jossain määrin vastoin monia ohjeita, mutta olen Wanha Mies, ja pitkien lenkkien tahkoaminen viikosta toiseen on hyvin kuluttavaa. Yhdestä 20 kilometrin juoksusta toipumiseen menee monta päivää.  Lisäksi painoa on viime vuoden juoksusesongin alusta tullut taas viisi kiloa, ja pitkät lenkit käyvät massan kertymisen myötä rankoiksi lonkille, nilkoille ja polville. Voi olla liiankin kunnianhimoinen tavoite alittaa edes viime vuoden aika, saati sitten että rikkoisin viiden vuoden takaisen ennätykseni. Aion kuitenkin silti ottaa tavoitteeksi 5min/km, jolloin puolimaratonin tavoiteaika olisi melko tarkkaan 1:45, eli pari minuuttia alle henkilökohtaisen ennätykseni.    Pikku hiljaa pitäisi alkaa ehkä ottaa huomioon ikäkin. Palautumisen hidastuminen on viimeisen viiden vuoden aikana ollut huomattavaa. On toki painoakin tullut lisää 25 kiloa, ja jos ajattelee että tekisin esimerkiksi neljän vuoden takaisilla painoilla treeniä, niin se olisi pelkkää lämmittelyä nykyisin. Tarkistin asian ja joulukuussa 2014 uumoilin että 125 kilon kyykky (yksi toisto) olisi "epätodennäköinen" saavutus ikinä. Kyykkäsin 130 jo viisi kuukautta kyseisen uumoilun jälkeen.

Avainsanat: klein kilon kilometri kevät kesä kehittyä kahvi juhannus joulukuussa ihme henkilökohtainen heinäkuu esimerkki ennätys alusta alku aika 2016 2014 penkki pari paino ottaa ohje nopeus minuutti mies matka maastaveto kärsiä kyykky viikko viikonloppu vappu vaihe tuntua treeniä treenata toukokuu tavoite tarkoittaa tapahtua tampere syyskuu syksy sarja saavutus rakentaa pystypunnerrus puoli pitää yhteiskunta koostuu ihmisistä voima vanhuus juoksu ylittää ykkönen wanha voi