Tänään on 23.04.2018 20:29 ja nimipäiviään viettävät: Yrjö, Jyrki, Jyri, Jori, Yrjänä, Georg, Gran, Örjan, Jöran, Jörgen ja Jörn. MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI

Arde arvioi: Park Chan-wook: Agassi (The Handmaiden)

Julkaistu: · Päivitetty:

Kolme vuotta on tullut Helsingissä asuttua ja en ole kertaakaan käynyt katsomassa uutta elokuvaa elokuvateatterissa, vain vintage-kamaa Orionissa. Nyt työnantaja tarjosi mahdollisuuden Tennispalatsin leffaan ja valitsin hyvää mainetta niittäneen korealaisen eroottisen trillerin. Ohjaaja Park ei ole mikään aloittelija, mutta en ole aiempia elokuvia nähnyt. Elokuva sijoittuu pääosin Japanin miehittämään Koreaan, ehkä joskus 1930-luvulla, välillä käydään Japaninkin puolella. Citizen Kane / Rashomon -tyyppisesti samoja tapahtumia käydään läpi hieman eri näkökulmista. Elokuvassa puhutaan sekä koreaa että japania, tekstityksessä ne erotettiin väreillä, japani keltaisella, korea valkoisella, aika näppärä ratkaisu. Eroottinen osuus värähtelee kokonaan kahden naisen välillä, miehet ovat vain sivustakatsojia,  seksikohtaukset ovat varsin pitkiäkin. Mukana on myös brutaalia väkivaltaa. Kyseessä on sovitus 1800-luvun Englantiin sijoittuvasta Sarah Watersin romaanista. Kolmeosaisen leffan ensimmäinen vaihe tuntui liian hitaalta olematta silti tarpeeksi hypnoottinen tai edes kiinnostava. Dramaattisimmissa vaiheissa alkoi sitten uskottavuus rakoilla. Visuaalisesti miellyttävää, mutta kinkkinen tarina vähensi kokonaisuuden nautinnollisuutta. Hallittu elokuva, jota ei ehkä kuitenkaan haluaisi nähdä uudelleen.

Avainsanat: japani elokuvat väkivalta vintage valkoinen vaihe työnantaja tuntua tarjota tarina tapahtuma sijoittua sarah ratkaisu park ohjaaja nähdä mies maine leff leffa korea kiinnostava kane kama helsinki eroottinen englanti elokuva citizen chan aika