Tänään on 19.06.2018 03:42 ja nimipäiviään viettävät: Siiri, Sigrid ja Siri. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Antti Alanen: Film Diary:

Tampere Film Festival: National Competition 9

Julkaistu: · Päivitetty:

Ulla Heikkilä: #sovitus / #barewithme. Eng/Fin | 88 min In the presence of Anna Brotkin, Marja Helander, Erika Weiste, and Perttu Saksa. Tampere Film Festival (TFF), National Competition 9, Plevna 2, Friday 9 March 2018 #SOVITUS #BAREWITHME Ulla Heikkilä | Finland 2017 | Fiction | 10 min SC: Anna Brotkin. C: Ella Lahdenmäki, Karoliina Niskanen, Sonja Kuittinen, Niina Koponen     TFF: "#barewithme is a comedy about female empowerment and friendships that stay with you forever. MADDE, 30, is out shopping with her best friends AURA and JULIA, when she suddenly sees a dark figure from the past: her ex-bff ELSI. Traumatized and panicked, Madde tries to hide. However, her friends won’t let her, and she is forced to make peace with her past. It’s Elsi’s turn to listen."     "#sovitus on komedia naisten voimaantumisesta ja ystävyydestä, joka säilyy läpi elämän. 30-vuotias Madde on ostoksilla parhaiden ystäviensä Auran ja Julian kanssa, kun hän yhtäkkiä näkee tumman hahmon menneisyydestään: entisen parhaan ystävänsä Elsin. Traumatisoituneena ja paniikissa Madde yrittää piiloutua. Hänen ystävänsä kuitenkin estävät sen, ja Madden on pakko kohdata menneisyytensä. On Elsin vuoro kuunnella. " AA: A humoristic account of a belated coming to terms with an ex "best friend forever" who abandoned the protagonist (now 30-something) and left an eternal trauma. There was even a bff tattoo with two cherries which only Madde managed to acquire. Witty dialogue and a good sense of comic timing in the direction and the performances. The soundtrack selections include: Death Team: "Fucking Bitches in the Hood". Jouni West: Guolli. GUOLLI FISH KALA Jouni West | Finland 2017 | Animation | 5 min     TFF: "Brothers are fishing for the first grayling of their lives at Deatnu-river. Little brother is puzzled what to do with the fish and tries to kill the fish by imitating his father."     "Veljekset kalastavat elämänsä ensimmäistä harjusta Tenojoesta. Pikkuveli ei tiedä, mitä kalan kanssa pitäisi tehdä, ja yrittää tappaa sen matkimalla isäänsä. " AA: Animation performed in a reduced, stylized way, bringing to mind associations of croquis drawings, Japanese watercolours, and cave paintings. An associative vision of learning to catch fish and protecting the catch from hungry seagulls. Marja Helander: Eatnanvulos lottit – maan sisällä linnut. EATNANVULOŠ LOTTIT – MAAN SISÄLLÄ LINNUT BIRDS IN THE EARTH MAAN SISÄLLÄ LINNUT Marja Helander | Finland, Norway 2018 | Experimental, fiction | 11 min     TFF: "Sami dance students Birit and Katja Haarla dance through the villages and lost woods of Sápmi all the way to where the important decisions are made. The polarity of Nature and the Western way of life is filtered through sharp humour."     "Saamelaiset tanssinopiskelijat Birit ja Katja Haarla tanssivat halki Saamenmaan kylien ja menetettyjen metsien aina sinne, missä suuret päätökset tehdään. Luonnon ja länsimaisen elämäntavan vastakohtaisuus suodattuu kirpeän huumorin läpi. " AA: A shaman dance to protect the indigenous Sami people. Marja Helander told us that the genesis of the film was the dance of the dying swan on the steps of the Finnish House of Parliament. The film was a year in the making, and it is a statement on the Teno agreement fatal for the Sami people. Two Sami students of the Finnish Ballet School dance all through Finland alternating Sami gear and classic ballet wear, in the snow and in the sun, in the marshes of Lapland and in the concrete jungle of Helsinki. Jonna Kina: Arr. for a Scene. ARR. FOR A SCENE Jonna Kina | Finland, France 2017 | Experimental, Documentary | 6 min     TFF: "Arr. for a Scene is a documentary of two foley artists while they are producing sounds for one of the most famous film scene in the film history (the shower scene from Alfred Hitchcock’s Psycho, 1960). This performance is documented on 35 mm film. The original film scene will remain invisible while the viewer sees only the foley artists creating sound effects for the scene, such as footsteps, shower and door closing. During the performance, the foley artists are looking straight at the camera. The film inverts the position of the screen and the gaze of the viewer. The viewer becomes part of the scene. The film examines the way sounds are constructed for the use of cinema and what happens when the structures of a film are dismantled into parts."     "Kohtauksen järjestelyt on dokumentti kahdesta äänitaiteilijasta, jotka tuottavat ääniä yhteen kuuluisimmista elokuvakatkelmista – suihkukohtaukseen Alfred Hitchcockin Psykossa (1960). Toiminta on tallennettu 35-milliselle filmille. Alkuperäinen kohtaus pysyy piilossa, ja katsoja näkee vain äänitaiteilijat luomassa kohtauksen äänitehosteita, kuten askelia, suihkun kohinaa ja sulkeutuvan oven. Esityksen aikana taiteilijat katsovat suoraan kameraan. Elokuva kääntää valkokankaan ja katsojan katseen nurinperin, ja katsojasta tulee osa kohtausta. Dokumentti tarkastelee sitä, miten elokuvan tarpeisiin luodaan ääniä ja mitä tapahtuu, kun elokuva puretaan osiinsa. " AA: The action of the film consists solely of a full shot / or an American shot of two foley masters (see image above) whom we soon enough realize are performing the foley in real time for the shower scene of Psycho. A fascinating perspective on one of the most famous sequences in film history. Reetta Neittaanmäki, Erika Weiste: Muistikuvia / Reminiscences. MUISTIKUVIA REMINISCENCES Reetta Neittaanmäki, Erika Weiste | Finland 2017 | Animation, Documentary | 13 min     TFF: "The animation documentary examines memory processes via the recollections of four interviewees. What are the memories that linger and what kinds of memories are revived, when a person is requested to tell their life story freely, without being directed towards any subjects or themes?"     "Animaatiodokumentti tarkastelee muistiprosesseja neljän haastateltavan muistojen avulla. Mitkä muistot jäävät mieleen ja mitkä heräävät henkiin, kun henkilöä pyydetään kertomaan omin sanoin elämäntarinansa, ilman että kukaan johdattelee häntä kohti jotain tiettyä aihetta tai teemaa? " AA: This film started as a memory project in a rest home with four residents with memory illnesses. Concrete objects bring memories back to life. Old books, herbaria, braids, et cetera. The objects are animated via object animation and mixed animation methods. Life stories emerge including a lifetime of work as a restaurant waiter. We are made to empathize with ways and circumstances of life completely different from ours. Juho Kuosmanen: Salaviinanpolttajat / The Moonshiners (2017). Juha Hurme and Jaana Paananen. SALAVIINANPOLTTAJAT THE MOONSHINERS Juho Kuosmanen | Finland 2017 | Fiction | 15 min M: Ykspihlajan Kino-Orkesteri. C: Jaana Paananen, Juha Hurme, Tomi Alatalo, Jarkko Lahti, Aku-Petteri Pahkamäki.     TFF: "A remake of the first Finnish film ever, in which siblings inherit all the essentials for a good life: moonshine equipment and a pig."     "Kuvitelma Suomen ensimmäisestä fiktioelokuvasta. Elokuvassa kaksipontikankeittäjää saavat isältään perinnöksi hyvän elämän eväät: pontikkakärryt ja sian. " AA: Based on the synopsis of the first Finnish fiction film, Salaviinanpolttajat / The Moonshiners (1907, lost) Juho Kuosmanen has made a film in his own style, an affable farce with a lively score by Ykspihlajan Kino-Orkesteri. The film is fun to watch in its own right.     Several The Moonshiners adaptations have been over the decades in the context of anniversaries of Finnish fiction film history.     I hope there will be others, and one of them could be for a change an attempt to do it the way they did it at the time. We have a lot of material to work upon. We know the original artists, and it is easy to picture how it could have looked.     Pathé Frères was the big company back then, and Pathé had a block booking agreement in Finland. We saw their productions in extenso virtually in real time. We could have a look at the most popular contemporary comedy series from Max Linder to André Deed and see how they did it. We could check the work of Teuvo Puro, Frans Engström, Oscar Lindelöf, and Karl Fager in the theatre and at the cinema. This was the period of early cinema with long shots, long takes, and deep focus. No close-ups, no camera movement, and minimal montage. Prints were struck from the negative and would have looked brilliant since Frans Engström and Oscar Lindelöf were the cinematographers. We know their contemporary non-fiction films, and they look great. The performances may have been exaggerated but they may also have been in eloquent theatrical pantomime in regular farce style. There is a sense of fun in the original accounts of the film. That should be conveyed as Juho Kuosmanen does. Perttu Saksa: Eläimen kuva / Animal Image. ELÄIMEN KUVA ANIMAL IMAGE Perttu Saksa | Finland 2018 | Experimental, Documentary | 30 minInspired by the b&w nature photographs by Heikki Willamo. M: improvised by Verneri Pohjola (trumpet) and Mika Kallio (drums)     TFF: "Animal Image is a poetic documentary about the infinite relationship between man and animal. In the film, animals are portrayed independent from man made narratives, exposed to life and the presence of time without anthropomorphic view."     "Eläimen kuva on poeettinen dokumentti ihmisen ja eläimen välisestä rajattomasta yhteydestä. Elokuvassa eläimiä ei käsitellä ihmisen muokkaamien kertomusten kautta eikä niiden elämää ja olevaisuutta ajassa tarkastella ihmisen näkökulmasta. " AA: The debut film of photographer Perttu Saksa, inspired the books and photographs by Heikki Willamo. Impressive shots of seagulls flying against the wind, a family of foxes, a bear emerging silently like a ghost from the forest, a wolverine, and owls. The film grows into an essay on our relationship with nature. We examine ancient rock paintings, meditate them as a way to communicate with the spirits. They are double mirrors to the beyond and to ourselves. Perttu Saksa conveys a powerful and original nature experience. BEYOND THE JUMP BREAK: PRESS INFO ON #SOVITUS AND ELÄIMEN KUVA: BEYOND THE JUMP BREAK: PRESS INFO ON #SOVITUS AND ELÄIMEN KUVA: #sovitus Lyhyt fiktio #sovitus on komedia voimaantuneista naisista ja ikuisen jäljen jättävistä ystävyyksistä. Kolmekymppinen MADDE hengailee kaupungilla parhaiden ystäviensä AURAN ja JULIAN kanssa, kun kaiken keskeyttää tumma hahmo menneisyydestä: entinen bestis ELSI. Madden traumat nousevat pintaan ja hän yrittää piiloutua, mutta Julia ja Aura pakottavat hänet esiin. Madden on viimein pakko tehdä sovitus menneisyytensä kanssa. Nyt on Elsin vuoro kuunnella. #sovituksen päärooleissa nähdään Ella Lahdenmäki, Karoliina Niskanen, Sonja Kuittinen ja Niina Koponen. Ohjaaja: Ulla Heikkilä Käsikirjoittaja: Anna Brotkin Kuvaaja: Pietari Peltola Äänisuunnittelija: Arttu Hokkanen Pukusuunnittelija: Roosa Marttiini Tuottaja: Marja Pihlaja Vastaava tuottaja: Elina Pohjola Tuotantotuki: Yle / Sari Volanen Suomen elokuvasäätiö / Pekka Uotila ELÄIMEN KUVA: DOCPOINT INFO ”Eläin vain on”, sanoo luontovalokuvaaja ja kirjailija Heikki Willamo häikäisevien mustavalkokuvien vaihtuessa metsän karhusta meren yllä liitävään lokkiin. Eläinten kuvat vangitsevat sellaisinaan, vailla tarvetta kysyä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Valokuvataitelijana tunnetun Perttu Saksan ohjaama ja kuvaama Eläimen kuva lainaa muotonsa ja kielensä eläimen oletetusta olemisesta: on vain tässä ja nyt. Sekä Saksa että Willamo ovat taiteessaan kiinnostuneita ihmisen ja muiden eläinten suhteesta ja ihmisen suhteesta omaan eläimyyteensä. Eläimen kuvassa pohditaankin myös ihmistä ja erityisesti suhtautumistamme maisemiin. Mitä ne nykyihmiselle tarkoittavat? Ne eivät enää merkitse karttaa; ne eivät merkitse lumeen painautuneita jälkiä, joita seurata tai joita välttää. Maiseman ja luonnon poetiikkaan johdattaa Willamon tekstin lisäksi trumpetisti Verneri Pohjolan ja rumpali Mika Kallion improvisoima musiikki. Improvisointi on esityksen luomista esityshetkellä – reagoimista juuri tähän, juuri nyt. Eläimen kuva muodostaa sarjan hetkiä, joissa ihminenkin voi vain olla. Henna Raatikainen Kieli: suomi Tekstitys: englanti     Ohjaaja: Perttu Saksa     Valmistusmaa: Suomi     Vuosi: 2017     Kesto: 29 min     Ikäraja: K7     Esitysformaatti: DCP     Tuotanto: Timo Vierimaa, Sami Jahnukainen / Mouka Filmi Oy

Avainsanat: artist animation animals animal alkuperäinen alfred alatalo aku against action 2017 dance creating context competition company comic comedy cinema check change camera by brother break birds big aura arttu deep death experience ex eväs ever essentials essay erika entinen englanti elämä eläin elokuva ella effect earth double door dokumentti documentary docpoint direction directed ihminen häntä hän huumori house hope history henna henkilöä henki helsinki helander heikkilä heikki halki hahmo genesis friends friend friday france four forest foley focus fish finnish finland fulmi filmi film fiction festival female famous kuosmanen kuittinen komedia kohtaus kohdata kirjailija kino kill kieli kesto kaupunki katsoja katja karoliina karl kamera kallio kala julian julia juho jouni jonna jarkko japanese jaana it isä inspired info independent include image ikäraja lively lintu like lapland laina lahti kääntää käsitellä käsikirjoittaja kysyä kylie kuva kuvaaja kuunnella marja march managed make maisema länsimainen lyhyt lumi lost iives salaviinanpolttaja saksa rumpali roosa rock river restaurant rest relationship reetta real päätös puro press popular pohjola pikkuveli piilo pietari picture photographer petteri perttu person period performance people western west wear watch vuotias vuosi vuoro voi pekka parts parliament painting oy ostos oscar orkesteri omin old ohjaus ohjaaja näkökulma nousevat norway niskanen niina negative national nainen musiikki muodostaa muisto mixed mitä mika metsä vision view via valkokangas ups upo ulla tässä tuottaa tuottaja tuotanto tumma trauma towards tomi meri menneisyys memory max material masters toiminta timo tietty they theatre teuvo tekstitys teksti team tattoo tarve tarkastella tappaa tanssi tampere takes taiteilija säilyy synopsis suomi suihku suhde style students straight stories spirits soundtrack sound sonja snow sika shot shopping she sharp several seurata sense screen score school saw sarja sari sami ääni ystävä ystävyys yrittää you yle woods wolverine wind who


blogivirta.fi