Tänään on 19.06.2018 17:33 ja nimipäiviään viettävät: Siiri, Sigrid ja Siri. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Kylväjä-blogi:

Roomalaiskirjeen perusteellista opiskelua

Julkaistu: · Päivitetty:

Koben raamattukoulussa Japanissa opettava lähettimme Lea Lukka kirjoittaa: Roomalaiskirjeen luennot ovat nyt ohi. Kahdessa lukukaudessa (20x90 min.) ehdimme juuri ja juuri kahdeksannen luvun loppuun. Kyllä se oli kova urakka! Kun alkaa miettiä kirjeen jakeita, sanoja ja ilmaisuja tarkkaan, niin ovathan ne hirveän vaikeita omalla äidinkielelläkin ajateltuina! Miten sitten pystyä selittämään jakeiden sanoma helppotajuisesti japanin kielellä?! Jos ottaa tavoitteekseen nostaa esiin vain pääajatukset kustakin luvusta, niin sekin on tietysti yksi tapa opettaa kirjettä. Toinen tapa on se, että ottaa haasteekseen ihan yksittäistenkin jakeiden jonkinlaiselle selkokielelle pukemisen. Mitä Paavali tarkoittaa esimerkiksi silloin, kun hän väittää, että ”joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä”? (Room. 6:7, KR38). Eräänä tavoitteenani pidin sitä, että opiskelijat oppisivat itse ilmaisemaan kirjeen ajatuksia ja lauseiden merkityksiä omin sanoin. Tähän heillä oli tilaisuus kahdessa kirjallisessa kokeessa, joita heille pidin. Toisella koekerralla opiskelijat selviytyivätkin tästä huomattavasti paremmin kuin ensimmäisellä kerralla ja vastaukset pitenivät. Ohessa ote erään opiskelijan vastauksesta ja käsialanäyte. Pääasia kai olisi, että edes muutama kohta avautuisi opiskelijoille sellaisiksi aarteiksi, joihin voi turvautua sielunhädässä. Silloin, kun omatunto, ehkä myös ihmiset ja perkele syyttävät meitä synneistä ja laiminlyönneistä. Että silloin muistaisi Jumalan Kristuksessa tehneen jo kaiken sen, mitä Jumalan pyhä laki ihmiseltä vaatii pelastumisen ehtona. Meidän osuudeksemme jää vain sen uskominen ja siitä kiittäminen, että Jeesus täytti kaikki lain vaatimukset meidän puolestamme ja lisäksi otti päälleen synneistämme tulevan rangaistuksen meidän sijastamme. (Esim. Room. 8:3-4) Seuraa raamattutyötä Japanissa ja tule mukaan rukouksin. Liity Lean renkaaseen!

Avainsanat: hän esimerkki raamattu opiskelu lähetystyö lähetyselämää japani voi vaatimus tilaisuus tarkoittaa tapa sanoma pystyä pyhä paavali ottaa ote opiskelija opettaa omin omatunto nostaa muutama mitä miettiä liity laki kuollut kova koe kirjoittaa kirje jää jumala jeesus ihminen


blogivirta.fi