Tänään on 25.09.2018 04:30 ja nimipäiviään viettävät: Kullervo ja Sigvard. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Elämää koivun ja palmun alla:

Sunnuntaivaellus Barranco Madre del Agua

Julkaistu: · Päivitetty:

Eilen ajelimme bussilla La Calderaan. Siellä teimme Barranco Madre del Aguan kierroksen (Wolfsperger: Teneriffa retkeilyopas, reitti 6). Olemme aiemmin tehneet reitin ohjeen mukaisesti, mutta nyt menimme sen päinvastaisessa suunnassa. Kaunis polku, jonka varrella voi nähdä vanhan kivisillan, kastelukanavia ja vesialtaita. Naavat koristavat puita ja sammaleet peittävät kiviä. Hieman voimia vaativa kierros nousuineen ja laskuineen, mutta todella antoisa. Palasimme isolle caminolle vesitalon kohdalla (casa del agua). Siitä voi palata reittiselostuksen mukaisesti takaisin Calderasin levähdyspaikalle tai jatkaa matkaa kuten me teimme. Kävelimme pari kilometriä eteenpäin ja käännyimme vasemmalla puolella olevan ruokailukatoksen takaa olevalle metsätielle. Tässä ei ole mitään opastetta, mutta reitti johtaa aikanaan Pinolereen. Tie on melko tylsä kulkea, mutta parin kilometrin päässä se vaihtuu soratieksi, joka johtaa kauniisiin maalaismaisemiin. Myöhemmin mäki jyrkkenee ja jatketaan alaspäin, kunnes tullaan kohtaan, jossa on viitta vasemmalle "Pinolere 0,8 km". Polku kulkee viljelysten vierustaa. Aikanaan saavutaan Pinoleren kylään, jossa on mielenkiintoinen kotiseutumuseo. Tarkoituksenamme oli ruokailla tutusssa bodegassa, mutta sepä olikin kiinni. Toinen bodega oli taas suljettu yksityistilaisuuden vuoksi. Jatkoimme kylän laidalla olevalle bussipysäkille. Siellä kuulimme autoa odottavilta suomalaisilta, että lähellä on mukava bodega. Siispä sinne. Guanchince Romance on perinteinen kanarialainen ravintola, josta ei muuten olutta saa, mutta paikallista hyvää viiniä kyllä. Otimme valkoista juustoa alkupalaksi ja grillattua kanaa pääruuaksi. Kalaa ei ollut tarjolla. Kana oli kuivakasta ja mautonta, mutta kyllähän sitä nälkäänsä söi. Ruokailun jälkeen palasimme bussilla Puertoon.

Avainsanat: kilometri kierros kaunis kana kala juusto johtaa jatkaa grillata bussi auto vaellus sammal pinolere patikointi naava la caldera guanchince romance casa del agua camino bodega barranco madre del agua voima voi viiniä vaatia tässä tie teneriffa tarjota suomalainen suljettu ruokailu romance reitti ravintola pääruuaka puita polku perinteinen pari palata ottaa olut ohje nähdä mäki mukava mielenkiintoinen me kävellä kylä kuulla kulkea kivi