Tänään on 16.11.2018 21:54 ja nimipäiviään viettävät: Aarne, Aarno, Aarni, Arne, Arnold ja Arna. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Tuoman Norja-aiheinen blogi:

Mökkiretki Teliniin 24.-25.1.2008

Julkaistu: · Päivitetty:

Pääsin osallistumaan ensimmäiseen "koietur"iini Laget:in (Trondheim Kristelige studentlag) mukana. Lähdimme lauantaiaamuna kymmeneltä Trondheimistä. Matka oli pitkähkö, istuimme n. viidentoista istuttavassa autossa parin tunnin verran. Ajoimme palan matkasta jokilaaksoa pitkin. Maisemista jäivät mieleen keltaista, turkoosia ja punaista jäätä valuvat jyrkät rinteet sekä useamman eri lumikerroksen päälleen kehittänyt joki; auton ikkunasta nähdyt maisemat jäivät ikävä kyllä koko retken jylhimmiksi. Rennebussa tie alkoi viedä meitä vähän korkeammalle, kunnes pysäköimme auton pienelle (ilmeisesti metsäkoneita varten tehdylle) tielle ja jatkoimme matkaa hiihtäen.   Alkumatka oli pientä laskua, mutta pian latu kääntyi lievään nousuun. Mäen rinteellä tuuli melko kovaa. Matka Telin-mökille oli kuitenkin melko lyhyt, veikkaisin että n. 2 km, ja nousuakin oli ehkä vain n. 100m. Mökki oli kotoisan oloinen ja sopivan suuri matkaseurueellemme (12 henkilöä). Saunaa siinä ei kuitenkaan ollut ja kamiina oli surkean pieni - makkara mahtui juuri ja juuri kokopituudessaan kamiinanovesta sisään. Lueskelimme mökin vieraskirjaa ja pienen intertekstuaalisen tulkinnan jälkeen totesimme sen sisältävän (toivottavasti vitsillä laadittuja) itsemurhaviestejä toivottomilta keskelle ei-mitään päätyneiltä matkailijoilta. Kirjasta löytyi mustaa huumoria niin norjan, flaamin kuin suomenkin kielellä.   Lagetin puolesta oli illallinen: riisiä ja kanakastiketta. Ja illalla söimme pellillisen mehevää porkkanapiirasta (en vieläkään tajua miten se oli saatu ehjänä perille). Illan vietimme pelejä pelaillen, mm. norja-englanti-Aliasta, jossa kortit olivat norjaksi mutta selittäminen tapahtui englanniksi. Tämä on juuri yhtä hankalaa kuin miltä se kuulostaakin. Tiesittekö esimerkiksi, että ”bur” ei olekaan buuri vaan häkki, ja ennen kaikkea tiesittekö, että buurisotien buurit eivät olleetkaan alkuasukkaita vaan eurooppalaisia uudisasukkaita?-) Loppuillasta lauloimme norjalaisia ja kansainvälisiä ikivihreitä iskelmiä.   Omalta osaltani huonosti nukutun yön jälkeen söimme kaurapuuroa ja pakkasimme. Ennen kotiinlähtöä teimme kuitenkin pienen retken ylämäkeen. Rinne oli loiva ja osittain kivikkoinen, mutta sitä pystyi hiihtämään molempiin suuntiin ihan kivasti. Huipulle asti emme päässeet, mutta ainakin yhden välihuipuksi kutsuttavissa olevan lokaalin maksimin saavutimme. Tarpeeksi kavuttuamme lähdimme laskemaan alaspäin mökille, josta otimme rinkat mukaan ja laskimme autolle. Trondheimiin saavuimme kuuden maissa. Autosta poistuessa sain myös tietää, että reissulle tulee jonkin verran matkakustannuksia ja jään pelonsekaisin tuntein odottamaan laskua :)   Retki oli ensimmäiseksi koieturiksi aivan loistava: ei liian raskas mutta kuitenkin semmoinen että pääsi ihan retkeilyn tuntuun. Kuvia tuli otettua kamerantäydellinen, vaikkakin maisemat olivat vähän maltillisempia kuin mitä olin odottanut ja siten pienoinen pettymys. Niin että Galdhøpiggen ille sitten seuraavan kerran... :)

Avainsanat: viedä tuuli turkoosi tulkinta tuli tietää tie tapahtua suuri suomi sauna saapua rinne riisi retki reissu raskas pystyä punainen pieni pettyä pelejä ottaa osallistua olin odottaa norja norjalainen mökki mitä matkasta matka makkara maisema lyhyt lauantaiaamu latu lasku koko kirja kieli keltainen kansainvälinen kamiina jää jatkaa istua illallinen ilta ikävä ikkuna huumori eurooppalainen esimerkki englanti englanniksi autosta auto ajaa