Tänään on 19.12.2018 03:51 ja nimipäiviään viettävät: Iiro, Iisakki, Iikka, Isko ja Isak. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Elämää koivun ja palmun alla:

Pysähdys Berliinissä

Julkaistu: · Päivitetty:

Lensimme Teneriffalta Berliiniin TUI:n lennolla. Aamulla menimme taksilla linja-autoasemalle ja sieltä bussilla etelän lentokentälle. Lento sujui mukavasti, saimme paikat reilulla jalkatilalla ja etukäteen ostettu ateriakin oli ihan maistuva. Palvelu tosin oli hitaampaa kuin yleensä ja henkilökunnalla ei ollut listoistaan huolimatta tarkkaa tietoa mikä annos oli tilattu kenellekin. Juomavaunu tuli kohdalle vasta kun ateria oli jo syöty. Perillä Berliinissä olimme illalla ja otimme taksin hotelliin. Hampton by Hilton on hyvällä paikalla lähellä Alexanderplatzia . Huone oli toisessa kerroksessa ja vaikka huone muuten oli hiljainen, raitiovaunujen kolistelu kuului sisälle melkoisen hyvin. Meille oli luvattu huone puutarhan puolelta, mutta se oli tielle päin. Huone oli tarkoitettu liikuntaesteisille, joten kylpyhuone oli siisteydestään ja suuresta koostaan huolimatta melko kolkko. En kuitenkaan tällä jaksanut valittaa asiasta, kun aika kului suurelta osin kaupungin nähtävyyksiin tutustuen. Ostimme hotellin respasta kahden päivän liput kiertoajelubussiin. Se on helppo vaihtoehto, kun aikaa on vain pari päivää ja haluaa nähdä mahdollisimman paljon. Hinta yhdeltä oli 32 €. Toki julkinen liikenne Berliinissä pelaa, mutta en pidä metroista. Hop on hop off -bussiyhtiöitä on Berliinissä useita, mutta reiteissä ei niin suuria eroja ole eikä hinnoissakaan. Meidän bussilla (Gray Line) oli kaksi kiertoreittiä. Ensimmäisenä päivänä kiertelimme keltaisella linjalla, jonka pysähdyspaikkoihin kuului mm. Brandenburgin portti , Checkpoint Charlie, Charlottenburgin linna ja Berliinin tuomiokirkko . Pysäkit oli huonosti merkittyjä ja välillä huomasimme, ettei bussi pysähdy automaattisesti joka pysäkillä kuten yleensä. Sai siis olla tarkkana, kun halusi jäädä kyydistä. Sää suosi meitä, mutta keväästä huolimatta ei ollut vielä kovin vihreää. Illalla kävimme hotellissa huilaamassa ja sitten kävelimme Alexanderplatzille ja nousimme hissillä televisiotorniin ihailemaan kaupunkia ylhäältä käsin. Tornihan on euroopan neljänneksi korkein rakennus (368,03 m)! Branderburgin portti Euroopan murhattujen juutalaisten muistomerkki on pysäyttävä näky. Tuntui vähän pahalta, kun ihmiset otti hymyileviä selfieitä kivien päällä. Hiljentyminen olisi ollut paikallaan mielestäni Keisari Wilhelmin muistokirkko on kaupungin tunnetuimpia symboleja ja se tuhoutui pommituksissa 1943. Torni jätettiin pystyyn sodan tuhojen muistomerkiksi. Charlottenburgin linna on Berliinin jäljellä olevista linnoista suurin. Linnan sisätilat on upeasti entisöitä. Linnan puistoalue oli vielä näin alkukeväästä hieman väritön. Puhuuko hän kännykkään? Yksityiskohta puutarhan paviljongista. Voitonpylväs (Siegessäule) Checkpoint Charlie oli Länsi- ja Itä-Berliinin rajanylityspaikka, jonka kautta kulkivat etenkin diplomaatit. Checkpoint Charlien alueella on museon lisäksi kulmaus, jossa kerrotaan historiasta valokuvin ja tekstein. Televisiotorni iltavalaistuksessa, edustalla Marienkicche-kirkko. Näyttävä suihkulähde, jossa ylinnä Neptunus. "Kevyt iltapala", mutta täytyyhän sitä kerran Saksan loman aikana  syödä carrywurstia ja tuhtia olutta.

Avainsanat: euro lippu linna linja liikenne lentokenttä lento kävellä kylpyhuone kirkko kevät keisari kaupunki juutalainen julkinen itä ilta hän huone huomata hotelli hop historia hinta hilton helppo eurooppa etelä ero edusta charlie by bussi berliini automaattinen ateria annos aika televisiotorni checkpointi charlie charlottenburg alexanderplatz yksityiskohta vaihtoehto tuomiokirkko tuntua tuli tuhoutua torni taksi aksi sää syödä symboli sota saksa rakennus päivä pysäkki puutarha portti pelata pari palvelu ottaa ostaa olut nähdä neptunus museo muistomerkki länsi loma