Tänään on 19.09.2018 22:31 ja nimipäiviään viettävät: Reija ja Torborg. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Kamera & kynä:

Opettajien tehtävä on purkaa ruokateollisuuden tiedotusmonopoli

Julkaistu: · Päivitetty:

Suomalaisten ruoantuottajien Ruokatieto Yhdistyksen nettisovelluksessa lapset pääsevät  yhdellä klikkauksella vierailemaan lammaspyöryköiden ja kananmunien kasvatustilalle . Eläimet juttelevat vieraille sympaattisesti ja kertovat elinympäristöstään. Sovellus on osa kouluille ja päiväkodeille tuotettua oppimateriaalia. Totuus on toisenlainen. Kun oikeat lapset haluavat tietää, missä oikea ruoka on kasvatettu, vastaan tulee nopeasti seinä. H elsingin Puistolan peruskoulun oppilaat ryhtyivät  Nuorten Ääni -toimitus  -harrastuksessaan selvittämään oman koulunsa lihamakaronilaatikon alkuperää. He halusivat päästä näkemään itse, missä ruoka kasvatetaan. Kaupunki kertoi kaiken minkä tiesi, mutta l ihantuottaja HKScan ilmoitti, ettei se voi paljastaa sikojen ja nautojen kasvatustiloja.  Niille ei pääse vierailemaan. Sen sijaan HKScan olisi halunnut esitellä oppilaille kotieläintiloja. Nuoret eivät antaneet periksi. Heillä oli journalistin tehtävä ottaa selvää ja kertoa yleisölle. Lopulta HKScan taipui valikoimaan kolmestakymmenestä tilasta muutaman, joihin oppilaat saivat ottaa yhteyttä. Valtaosasta kerrottiin vain paikkakunta. (HKScan Finland on Ruokatieto Yhdistyksen jäsen ja sen johtaja Jyrki Karlsson on yhdistyksen hallituksen varapuheenjohja.) On ilmeistä, että eläintuottajat pyrkivät pitämään itsellään monopolin teollisuuden julkisessa kuvassa. Siksi opettajille tarjotaan valmista oppimateriaalia, jonka tarkoitus on luoda oppilaille tarkoituksenmukaisia mielikuvia ruoantuotannosta. Oikean tiedon sijaan koulu ajautuu jakamaan oppilaille mainoksia. Opettajien tehtävä on purkaa ruokateollisuuden tiedotusmonopoli. Opettajien pitäisi aktiivisesti pyrkiä viemään oppilaita vierailuille oikeille tuotantotiloille kotieläintilojen sijaan. Lihateollisuus ei vielä ole siihen valmis, mutta se muuttuu, kun opettajat ja oppilaat vain ovat aktiivisia. Sitä odotellessa voimme ainakin vertailla saatavilla olevaa kuvastoa. Se on hyvää mediakasvatusta. Lähde: Ruokatieto Yhdistys Lähde: Oikeutta eläimille Lähde: Ruokatieto Yhdistys Lähde: Joutsan Seutu Lähde: Ruokatieto Yhdistys Lähde: Oikeutta eläimille Myös journalistien ja eläinaktivistien tarjoamaan kuvastoon on syytä suhtautua kriittisesti. Koulu on siihenkin juuri oikea paikka.

Avainsanat: oppimateriaali monilukutaito mediakritiikki mediakasvatus mainonta liiketoiminta ääni yleisö yhdistys voi vertailla valmis totuus toimitus tila tietää tieto teollisuus tehtävä tarkoitus suhtautua sovellus seutu selvittää seinä ruoka päästä pyrkiä purkaa peruskoulu paikkakunta paikka ottaa oppilas opettaja oikeus nuori muutama mainos lähde luoda lapsi kuva koulu kertoa kaupunki kasvattaa karlsson kananmuna jäsen jyrki julkinen journalisti johtaja ilmoittaa hallitus finland esitellä eläin alkuperä aktiivinen


blogivirta.fi