Tänään on 15.12.2018 06:08 ja nimipäiviään viettävät: Heimo ja Sverker. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Fix or repair daily:

Hätäkorjaus tien päällä - osa 2

Julkaistu: · Päivitetty:

Päätin lähteä klubin jäsenten tapaamiseen vajaan sadan kilometrin päähän, vaikka edellisellä kerralla ajelut päättyivät tien varteen. Varauduin tähän kertaan kuitenkin mielestäni asiallisesti ja laitoin koneeseen vedet kuntoon ja käytin sitä reilusti lämpimäksi nähdäkseni mahdolliset vuotokohdat. Mitään erityistä ei löytynyt ja suuntasin kohti pohjoista pitkin moottoritietä. Sää muuttui sitä synkemmäksi mitä pidemmälle pääsin ja vähän ennen Hämeenlinnaa alkoivat lämmöt nousta uhkaavasti. Käänsin auton moottoritien levähdyspaikalle ja sateesta huolimatta minua tervehti pellin alta noussut tuttu höyry. :-( Vika ei ollut mitään sen pahempaa kuin se tuttu ylävesiletku, joka oli taas pettänyt. Tällä kertaa se oli revennyt liki pituussuuntaan letkun puolivälin jälkeen ja vedot tulivat siitä iloisesti pitkin konetta. Sotku oli valmis. Onneksi autossa oli mukana ratapäiville varaamani sähkömiehen teippi (jolla kännykän RaceChrono saadaan ajon ajaksi näkyville), jolla ranetin letkun kuntoon. Vesisateessa konepellin alla kumarrellessani päätin kuitenkin nilkuttaa häntä koipien välissä takaisin kotiin. Ihme kyllä teippipatentti kesti kotiin asti - toki se vuoti vähän nestettä, mutta kesti kuitenkin. Kotimatkalla kävin jopa hakemassa uuden tarvikeletkun tuohon ylävesiletkuksi. Täytin taas vedet ja ajoin autolla ainakin 50km joista yli puolet moottoritietä. Ei ongelmia. :-) Kotipihassa ajon jälkeen tutkin tuota paisarin ja ylävasiletkun toimintaa. Tuntuu siltä, että kun kone sammutetaan, nousee jäähdytysjärjestelmän paine vähän, jonka jälkeen se purkautuu pikkuhiljaa korkin kautta. Noin tuon kai täytyykin toimia - kun vesikierto loppuu koneessa, alkaa kuumimpien ja viileämpin kohtien välillä lämmön tasautuminen ja vedenkin lämmöt nousevat. Lämmin vesi tunnetusti vie enemmän tilaa kuin kylmä, joten se laajenee ja paine järjestelmässä nousee. Tutkiessani koneen jäähtmistä huomasin, että paineen noustessa järjestelmässä, paisarin juureen syntyi pieni vesipisara. Kun paisaria ravisti, tuli pisaran viereen toinen ja lopulta ne poistuivat norona tallin lattialle. :-) Olikohan se veden häviämisen syy löytynyt - hiushalkema paisarin juuressa, joka vuotaa vettä salaa paineen noustessa koneen jäähtyessä?

Avainsanat: ylävesiletku xr4i sierra vesi valmis tuttu tutkia tuli toiminta teippi talli sää syy päähän pohjoinen pieni pettää paine onni nähdä nousevat neste mitä mahdolliset lämpö lämmin lähteä kännykkä kylmä kotimatka kone klubi kilometri jäsen järjestelmä jolla ihme häntä erityinen auto


blogivirta.fi