Tänään on 25.09.2018 12:05 ja nimipäiviään viettävät: Kullervo ja Sigvard. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Lipstick Love:

Mietitkö sinä koskaan omaa somekäyttäytymistäsi?

Julkaistu: · Päivitetty:

Jokainen on vastuussa sanomistaan ja tekemistään asioista. Somessa on kuitenkin helppo sanoa kasvottomana ja nimettömänä anonyymisti asioita, joita ei oikeassa elämässä sanoisi toiselle päin naamaa. Niin hyvässä kuin pahassa. Ja useimmiten siinä pahassa. Olen itse bloggaajan tämän pienoisen blogitaipaleeni aikana saanut muutamia törkeitä kommentteja, joissa on mm. todettu että on vain hyvä kun mulla ei ole äitiä ja että äitini on kasvattanut mut huonosti, kun musta on tullut tällainen rahantuhlaaja. En sano, etteivätkö kommentit olisi tuntuneet pahalta, mutta kuinka paljon loppupeleissä annan arvoa anonyymisti kirjoitetuille kommenteille, joiden ainoana tarkoituksena on tosiaan saada mulle paha mieli? Kyseinen ihminen tuskin tuntee mua ja jos tuntee, on todella sääli että tuttavapiiristäni löytyy ihminen, joka kokee tarvetta ilkeillä mulle netin välityksellä.  Bloggaajana on välillä pakko miettiä aika tarkkaan mitä omaan blogiinsa kirjoittaa. Enkä nyt tarkoita, että omilla kirjoituksilla menisi pilaamaan jollain tavalla oman imagonsa ja näyttäytyisi itse huonossa valossa. Julkisesti blogiin kirjoitettu teksti kuitenkin tavoittaa yllättävänkin monia, jopa mun pienessä blogissani, ja negatiivisessa sävyssä kirjoitetut tekstit saattavat väkisinkin yrityksen tai brändin huonoon valoon. Rehellisen mielipiteensä ilmaisu on jokaiselle sallittava, mutta välillä on hyvä pysähtyä miettimään, millä tavalla asiat ilmaisee. Jos joku tuote ei miellytä, voi sen toki sanoa ja perustelujen kanssa kertoa miksi juuri se ei ollut itselle mieluinen. On täysin eri asia alkaa lytätä koko brändiä/yritystä julkisesti haukkumalla ja paasaamalla asiasta blogissa tai muualla somessa. Monesti ärsyyntyneenä sitä tulee sanottua herkemmin asioita sen kummemmin niiden seurauksia miettimättä, ja tässä vaiheessa myönnän, että olen tähän syyllistynyt myös itse. Enkä ole sanoistani tai tekemisistäni ylpeä.  Bloggaajat osaavat kyllä pitää kiinni omista oikeuksistaan ja muistuttaa, ettei julkisen blogin kirjoittaminen oikeuta ketään silti haukkumaan keskustelupalstoilla, saati keksimään juoruja. Eikä oikeutakaan. Sama pätee kuitenkin yhtä lailla bloggaajana siihen, ettei lukijoiden kommentteja tule lynkata tai suuttua mahdollisista eriävistä mielipiteistä. Haukkumista ei kenenkään tarvitse sietää ja mun mielestä tässä kaikessa pätee yksinkertaisesti toisen kunnioittaminen. Ja se taas vaatii vastavuoroisuutta ja sitä, että molemmat osapuolet kunnioittavat toinen toistaan. Tämä pätee niin bloggaajan ja lukijan, yrityksen ja asiakkaan kuin omassa tapauksessani bloggaajan ja yrityksen välillä. Aina sitä molemminpuolista kunnioitusta ei kuitenkaan syystä tai toisesta ole. Monilla tuntuu jostain syystä olevan se tyyli, että kun tuntee kokeneensa vääryyttä vaikka jonkin yrityksen tiimoilta, mennään asiasta heti kommentoimaan julkisesti yrityksen Facebooksivuille tai johonkin toiseen Facebookryhmään. Pahimmassa tapauksessa juttu viedään suoraan iltapäivälehdille asti ennen kuin on annettu kyseiselle yritykselle edes mahdollisuutta pahoitella, selittää ja korjata mokansa. Mun mielestä on surullista, että nykyinen somekulttuuri tuntuu joidenkin mielestä tarkoittavan sitä, että kaikki oikeudet ovat asiakkaan puolella eikä yrityksellä niitä ole lainkaan. Omat oikeudet tunnetaan ja niistä pidetään kiinni, mutta toiselle osapuolelle niitä ei suoda lainkaan. Tarkoitan tällä nyt siis juuri sitä, että kyllä se reklamaatio, palaute tai muu tulisi ensisijassa antaa kyseiselle yritykselle suoraan ja niin sanotusti kahden kesken ilman, että siihen vedetään mukaan yhtään iltapäivälehteä tai julkisesti somea. Mikäli ongelmia on vielä sen jälkeen, on niistä ehkä ihan hyvä mainita ja saattaa yleiseen tietoon. Palautetta monesti pyydetään Facebookissa, mutta sitäkin antaessa kannattaisi kuitenkin pysytellä asialinjalla eikä liioitella tai sanoa mitä sylki suuhun tuo, vaikka olisi kuinka tyytymätön saamaansa palveluun. Toisaalta asialla on myös kääntöpuolensa ja erilaiset somekanavat ovat antaneet myös sille yritykselle mahdollisuuden jopa mollata asiakasta. Asiakas ei vanhan sanonnan mukaan välttämättä ole aina oikeassa, mutta asiakasta tulisi kuitenkin aina kohdella kunnioittavasti eikä mun mielestäni ole missään tilanteessa hyväksyttävää alkaa julkisesti haukkua asiakasta. Sillä kyllä, jopa asiattomasti käyttäytyvälle asiakkaalle voi kuitenkin vastata asiallisesti. Olen tämän kuluneen viikon aikana törmännyt itse kahteen suomalaiseen yritykseen, jotka ovat joko Instagram- tai Facebooksivuiltaan poistaneet asiakkaiden kirjoittamia palautteita ja kommentteja. Asiallisia sellaisia. Toki yritys haluaa antaa itsestään mahdollisimman hyvän kuvan eivätkä negatiivissävytteiset kommentit sitä edesauta, mutta asiallisen palautteen poistaminen on mun mielestäni aina väärin. Ei se kritiikki välttämättä hyvältä tunnu, mutta sekin tulisi kestää ja yrittää oppia siitä. Siinä vaiheessa mennään yrityksen osalta metsään ja pahasti, kun ei edes yritetä ymmärtää asiakkaan näkökulmaa, sillä asiakas on se, joka yritykselle ne tulot tuo. Summa summarum, mielestäni jokaisen tulisi joskus miettiä mitä somessa kirjoittaa ja miten se vaikuttaa muihin ihmisiin. Mahdollisuus anonyyminä kommentointiin ei oikeuta haukkumaan yhtään ketään. Jos et sanoisi asiaasi kasvotusten jollekulle, miksi kirjoittaisit niin sosiaalisessa mediassa?

Avainsanat: yrittää ymmärtää muuta äiti yritys tulo todettu tiimoilta tieto teksti ylpeä välitys voi viedä vastata valo vaikuttaa vaihe tässä tyyli tuote tarvita tarkoittaa sääli sävy suu surullinen suomalainen summa sosiaalinen some sinä seuraus saada pitää palvelu palaute pahoitella paha osaava oppia omilla oikeus nykyinen netti muualla muu musta mitä miettiä mainita mahdollisuus lukija kuva kulunut kritiikki korjata koko kirjoittaminen kirjoittaa kirjoitettu kertoa keksiä juttu julkinen jokainen instagram ilmaisu ihminen helppo haukkua facebook brändi blogi bloggaaja asiakas antaa aika


blogivirta.fi