Tänään on 10.12.2018 02:34 ja nimipäiviään viettävät: Jutta ja Judit. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Keyword: Love:

Ikäsyrjintä – Meikit kuuluu kaikille?

Julkaistu: · Päivitetty:

En tiedä onko teistä moni huomannut sitä, että blogissani otan hyvin harvoin kantaa mihinkään itselleni tärkeisiin asioihin? Olen kyllä vuosien aikana puhunut täällä paljon itsestäni ja itseeni liittyvistä kipeistäkin asioista, mutta muihin asioihin olen jättänyt sanomiseni täällä aika minimiin. Jos seuraat minua Twitterissä , niin varmasti tämä blogin puolella hieman pimennossakin oleva puoleni on tullut paremmin esiin. Voit olla aika hyvinkin kartalla siitä, millainen näkökulma minulla on yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Twitter on jostain syystä se alusta, jossa tykkään ottaa kantaa julkisesti, myös niihin yhteiskunnallisesti polttaviin aiheisiin.  Se miksi tällä kertaa haluan jutella täällä itselleni tärkeästä asiasta, on se, että jos tästä ei puhuttaisi, siihen ei koskaan saataisi minkäänlaista muutosta. Luulen, että maailma ei tule koskaan olemaan valmis tämän asian suhteen, joten joka päivä on tehtävää sen eteen, ettei meitä syrjittäisi ikämme vuoksi. Kyse on siis ikäsyrjinnästä, jota itse olen kohdannut bloggaajana kosmetiikkamaailmassa ja varsinkin meikkibrändien osalta. Itselleni tämä tuli hyvin jyrkästikin esiin, koska olen blogannut sekä kolmekymppisenä että nelikymppisenä. Voitte uskoa, että ne ovat olleet itselleni kaksi täysin eri juttua. Kun täytin neljäkymmentä, huomasin, etten enää kelpaakaan monille meikkibrändeille, joille olin vielä kolmekymppisenä kelvannut.  Olen puhunut ikäsyrjinnästä usein tilaisuuksissa muiden vanhempien bloggaajien kanssa ja on tullut aika selväksi, että meidän ikääntyvillä kasvoilla ei haluta tiettyjä brändejä mainostaa. Haluan vielä tähän selventää, että on eri asia kohdentaa tuotteiden mainonta jollekin tietylle ikäryhmälle kuin se, että harjoittaa syrjintää muille, jotka eivät kuulu siihen mainosryhmään. Kohdennettu mainonta ja selvä ikäsyrjintä ovat aina eri asioita. Voisi varmaan sanoa, että tietylle ikäryhmälle kohdennettu mainonta usein johtaa toisten ikäryhmien syrjintään, se on valitettava vääjäämätön seuraamus tuollaisesta markkinoinnista. Oli se sitten tarkoituksena tai ei. Tämän vuoksi en voi tällaista kohdennettua mainontaa kannattaa. Kantaa tähän samaan asiaan ovat blogeissaan ottaneet Minäkö keski-ikäinen , Souliina , Pinkit korkokengät , Naisellisia yksinpuheluita , Kristallikimara sekä Naiselon toimittajat Kaisa ja Sini.  Muistan elävästi, kun 90-luvulla puhuttiin vielä paljon "mummobrändeistä", tällaista käsitystä ei liene enää mistään brändistä tänä päivänä. Syy on selvä, kosmetiikkajätit ovat alkaneet kohdentaa mainontaansa nuoremmille. Monet ex-mummobrändit palkkasivat 2000-luvulla mainoskasvokseen nuorien ihannoiman keulakuvan ja samalla merkkien ilmettä on muutettu kautta linjan nuorekkaammaksi. Tästä huolimatta nämä brändit ovat silti edelleen pitäneet mielessään myös alkuperäisen kohderyhmänsä eli ne "mummot".  Tämä selvä ikäsyrjintä koskeekin suurimmaksi osaksi sitten näitä myöhemmin tulleita semiselektiivisiä merkkejä, jotka keskittyvät oikeastaan pelkästään meikkeihin. Heille suurimmalle osalle 40+ ihminen on liian vanha. Tämä on sinänsä hassua, koska mielestäni kosmetiikassa juuri meikit ovat se alue, joka ei todellakaan katso ikää. Ihonhoitopuolella voi olla toisin. Miten sitten itse huomasin asian? Itseasiassa en edes heti tajunnut sitä. Meni jonkin aikaa, kun olin täyttänyt neljäkymmentä, kun huomasin, etten saa enää tietyiltä brändeiltä lehdistötiedotteita, joilta olin ennen saanut. Tässä samassa loppuivat myös osalta kutsut tilaisuuksiin. Lopulta loppuivat myös aiemmin ovelle tulleet näytteet mahdollisista uutuustuotteista. Kun vihdoin tajusin asian, se sai minut mietteliääksi. Tämähän on asia, joka ei kuluttajalle näy oikeastaan mitenkään, mutta minä sain kokea oman ikäni blogini kautta ihan konkreettisesti. Minulle haluttiin viestittää, etten enää kelpaa, koska olen liian vanha. Tässä kohtaa monella brändillä on sokeapiste markkinoinnissaan siltä osin, että vaikka me kirjoittajat olemme iäkkäämpiä, se ei suinkaan tarkoita sitä, että meidän lukijat olisivat. Blogiani lukee ja samoin Instagramia seuraa eniten 24-34 -vuotiaat, joka on selvästi isoin ryhmä. Toiseksi isoin ryhmä on sitten oman ikäiseni 35-44 -vuotiaat. Kolmantena aivan tasoissa taistelevat 18-24 -vuotiaat sekä 45-54 -vuotiaat. Näin tuntuu olevan myös monella muulla iäkkäämmällä bloggaajalla, jotka bloggaavat kosmetiikasta.  Tietenkin tämän märän rätin kasvoille heiton jälkeen, aloin miettimään, haluaisinko enää esitellä näiden brändien tuotteita blogissani, saatika itse ostaa niitä? Jos ei kerta 40+ ihminen kelpaa, niin miksi olisin tukemassa tällaista toimintaa, vaikka kyse olisikin vain markkinoinnin kohdentamisesta. Ongelma on se, että tuon seuraamus on sitten se ikäsyrjintä. Aina kun jotain kohdennetaan vain yhdelle ryhmälle, jäävät muut paitsioon. Mukana oli brändejä, joista olin blogin alkuaikoina sekä vuosien varrella kirjoittanut paljonkin. Olette ehkä saattaneet huomata, että joistakin brändeistä joista pari vuotta sitten kirjoittelin runsaasti, en kirjoittele enää ja syy on tämä. En myöskään ole itse ostanut enää heidän tuotteitaan. Onpa jäänyt muutama entinen holygrail-tuotekin ostamatta. Mieluummin ostan ja nostan esille blogissani tuotteita, joille kaikki olemme ostajina otollista maaperää ja jotka kokevat, että meikit kuuluvat kaikille. Ettei tästä tulisi liian negatiivinen postaus, niin on pakko myös kehua. Luonnonkosmetiikka niin meikkeineen kuin ihonhoitoineenkin on alue, jossa en ole koskaan kokenut ikäsyrjintää. He lähtevät selkeästi siitä, että heidän tuotteensa kuuluvat kaikille. Luulen, että tämä johtuu varmasti osin siitä, että luonnonkosmetiikka on koko ajan kasvavasta menekistään huolimatta uusi tulokas markkinoilla, joka yrittää koko ajan napata isomman prosenttiosuuden vuosittaisesta kosmetiikan myynnistä. Tällöin jokainen uusi asiakas on tärkeä, eivätkä he halua leimautua vain tietylle ikäryhmälle. Myönnän ihan suoraan, että tämä on vain yksi niistä asioista, minkä vuoksi minun kaappiini on alkanut koostumaan yhtä enenemissä määrin luonnonkosmetiikasta. Varmaan ei myöskään tarvitse sanoa, että mitkään brändit tämän postauksen tuotekuvissa eivät harjoita tätä ikäsyrjintää. Kolmantena haluan nostaa esiin suomalaisen Lumenen, jonka viimeaikainen markkinointi on ollut ilahduttavaa (hehän olivat jo kovaa vauhtia menossa siihen suuntaan, että olivat unohtamassa alkuperäiset kuluttajansa nuorennusleikkaushuumassaan). Olen varma siitä, että kun Minäkö keski-ikäinen blogin Tiia nosti kissan pöydälle maaliskuussa , sillä oli vaikutusta siihen, miltä Lumenen markkinointi näyttää tänään. Siksi koen, että tästä asiasta pitää puhua. Kuka sen kissan hännän pöydälle nostaisi kuin kissa itse.  Haluaisitko sinä ostaa meikkejä brändiltä, jos tietäisit, että heidän mielestään olet liian iäkäs heidän tuotteilleen?

Avainsanat: puheenaiheet oma elämä meikit luonnonkosmetiikka kosmetiikka kauneus ajatuksia yrittää yhteiskunta voi varma vanha valmis uusi uskoa tässä twitter tuote tulokas tuli toimittaja toiminta tiia tehtävä tarvita syy suomalainen suhde sinä sini seuraamus ryhmä pöydälle päivä puhua postaus pitää pinkki pari ovi ottaa ostaa onko ongelma olin näyttää näkökulma nostaa negatiivinen napata muutos muutama muut muualla minä millainen merkki meikki me markkinointi markkinoilla mainostaa maaliskuu maailma lumene lukija linja käsitys korkokenkä konkreettinen koko kokea kissa kirjoittaa kirjoittaja kehua katso kasvo kartta kantaa kaisa juttu jutella julkinen jokainen johtaa ilme ikää ikä ihminen häntä huomata harjoittaa haluta ex esitellä entinen blogi bloggaaja asiakas alusta alue alkuperäinen aika 90


blogivirta.fi