Tänään on 21.10.2018 02:34 ja nimipäiväänsä viettää: Ursula. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Hätäpäiden kalinaa:

Ukrainan patriarkaatti ja ekumenia

Julkaistu: · Päivitetty:

Kirjoitin aikanaan ekumeenisen sääraportin. Nyt tilanne  on sillä rintamalla ainakin hieman muuttunut, kun Ukrainan ortodoksikirkoille myönnettiin autokefallia, eli ne ovat ehtollisyhteydessä muiden ortodoksisten kirkkojen kanssa. Paitsi Moskovan patriarkaatin, joka välittömästi uhkasi katkaista ehtoollisyhteyden Konstantinopolin patriarkaatin kanssa. Kotimaan uutinen. Ukrainan kirkollinen tilanne on erittäin monipolvinen jossei monimutkainen. Asiasta kiinnostuneet saavat pohjatietoa wikipediasta . En voi sanoa tietäväni siitä oikeastaan mitään. Ehkä tärkeimpänä sen, että Ukrainan kreikkalaiskatolinen kirkko ei ole tekijänä tässä yhdistymisessä. Se on täydessä yhteydessä Roomaan, mutta noudattaa liturgiassaan itäistä riitusta. Eli samaa kuin ortodoksit. Sen liturginen kieli on ukraina ja sen messuja järjestetään silloin tällöin Suomessakin. Suomalaisille ortodokseille tämä ilmeisesti merkitsee sitä, että he ovat nyt täydessä yhteydessä Kiovan patriarkaatin kanssa, mutta skismassa Moskovan patriarkaatin kanssa. Ainakin, jos Moskova nyt todella katkaisee ehtoollisyhdeyden Konstantinopolin kanssa. Katolisten ja ortodoksien välejä tämä voi jopa huonontaa, koska on oletettavaa, että Moskova keksii "jesuiittojen" olevan tähän syyllisiä. Mitä he eivät tietenkään ole. Mieluummin kuitenkin näkisin niin, että tämä lähentäisi katolista- ja ortodoksista kirkkoa entisestään. Ukrainan kreikkalaiskatolinen kirkkohan oli kielletty vuosina 1946 - 1987, eikä Kiovan patriarkaatti ainakaan siihen pyri. Moskovan patriarkaatista kaikki eivät aina ole niin varmoja.  Ei kohteliaan etäisissä väleissäkään kuitenkaan mitään pahaa avoimeen sotaan verrattuna ole. Luterilaisten ja katollilaisten välillä ei valitettavasti ole tapahtunut mitään. Ellei ajautumista kauemmas toisistaan. En nyt muista mitä ekumeenisessa säässä kirjoitin, mutta silloin taisivat olla tapetilla katoliseen kirkkoon liittyneet anglikaanit ja mahdollisuus samanlaisesta polusta luterilaisille. Pelkästään naispappeus kyllä torpaa tämän täysin ja avioliiton muuttuminen sukupuolineutraaliksi hautaisi sen lopullisesti. Käsittääkseni ne luterilaiset, jotka vastustavat näitä suhtautuvat puolestaan melko torjuvasti yhteiseen julistukseen vanhurskauttamisesta  ja Trenton dekreettiin perisynnistä. Itse en pysty ymmärtämään luterilaista vanhurskauttamisoppia. Ei vain tajuu. Toisaalta en olekaan teologi. Tai en siis pysty ymmärtämään miten se eroaa katolisen kirkon opista muuten kuin semantikaltaan, jolla se kieltää tekojen kaikenlaisen merkityksen korostaen kuitenkin samalla, että eihän pahaa tietenkään saa tehdä ja tietenkin sitä pitää katua. Rukousta ei ilmeisesti pidetä tekona lainkaan. Trenton dekreetit perissynnistä  ja vanhurskauttamisesta ovat taas erittäin selkeät ja tajuttavissa. Ne löytyvät nykyisin verkosta: Trenton kirkolliskous . Perisynti käsiteltiin viidennessä ja vanhurskauttaminen kuudennessa istunnossa. Ne ovat oikeasti parempaa luettavaa, joten päätän säätiedotuksen tähän.

Avainsanat: wikipedia voi verkko vastustaa varma uutinen ukraina tässä tilanne tekijä sää suomessa suomalainen sota rukous rooma rintama pitää noudattaa moskova mitä mahdollisuus luettavaa liturginen kotimaa kirkko kieli katua katolinen katkaista jolla erota avioliitto


blogivirta.fi