Tänään on 15.11.2018 01:34 ja nimipäiviään viettävät: Janina, Janika, Janita, Janette, Jannika ja Jeanette. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Hallatar:

Luonto parantaa stressinkin

Julkaistu: · Päivitetty:

Stressi on parhaimmillaan myönteistä, koska se valmistaa huippusuoritukseen. Kohtuullinen väliaikainen stressi voi jopa lisätä tarkkaavaisuutta, keskittymis- ja suorituskykyä.  Stressi voi siis olla myös positiivinen voimavara.  Stressi kuuluu kaikenikäisten ihmisten elämään.  Sitä tarvitaan tavoitteiden saavuttamiseen,  mutta liiallisena se on haitallista.   Stressinhallintaa opettelemalla stressi pysyy tasolla, jossa sen haittavaikutukset eivät häiritse. Stressioireiden tunnistaminen ajoissa mahdollistaa asioihin puuttumisen ennen kuin  stressi kasvaa liian suureksi.  Liiallinen paine sotkee elimistön palautumisjärjestelmän ja voi johtaa uupumukseen. Niinpä jokaisen olisi hyvä tunnistaa itsessään, miten keho viestii positiivisen stressin muuttumisesta negatiiviseksi.  Arkikielessä stressillä tarkoitetaan yleensä ihmisen omia kokemuksia kuormittavassa tilanteessa. Stressiprosessi on vuorovaikutusta ympäristön ja yksilön välillä. Siihen kuuluvat stressitekijät, stressireaktiot ja niihin liittyvät kokemukset.  Mi­ten stres­si il­me­nee? Stressin tehtävänä on ottaa ja saada voimavarat kokonaisvaltaisesti käyttöön. Alkuvaiheessa se myös saa havahtumaan siihen, että ollaan tilanteessa, josta ei selvitä tavanomaisilla keinoilla. Silloin vireystila kohoaa, sydämen lyöntitiheys nousee, verenpaine kohoaa, hengitys kiihtyy ja lihasjännitys lisääntyy . Kun stressi jatkuu, ihminen on usein touhukas, keskittynyt haasteesta selviytymiseen eikä havaitse tai muista muita asioita.  Työn alla oleva tehtävä sekä rutiinit sujuvat hyvin, mutta erityistä panostusta vaativat toiminnot jäävät sivuun tai eivät onnistu. Myös tunteiden hallinta voi lopulta pettää, ihminen voi purskahtaa itkuun tai saada raivokohtauksen. Pitkään jatkuva stressi kuluttaa voimavaroja. Koko elimistö on aktivoitunut ja moni kokee oireita kehossaan. Rinnassa on painon tunnetta, henkeä ahdistaa, on vaikea rentoutua ja vatsa on sekaisin.  Stressi vaikeuttaa unta. On nukahtamisvaikeuksia ja uni on katkonaista tai lyhyttä. Kaikki voimavarat suuntautuvat selviytymiseen ja muu toiminta jää taka-alalle eikä siihen jää energiaa. Usein oireitaan ei itse havaitse, koska on niin keskittynyt selviämiseen.  Samoin kuin tunteet ja asenteet siirtyvät ihmiseltä toiselle myös stressi on sosiaalinen ilmiö. Se voi siirtyä ja tarttua ihmisten välillä sekä työpaikoilla että kotona . Stressitaso voi vaihdella hetkestä ja asiasta toiseen, elämäntilanteista ja tavoitteista riippuen.  Se, mikä toisesta on stressaavaa, voi olla toisesta innostavaa . Eroa on myös siinä, minkälaisia reaktioita yleisesti stressaavina pidetyt tehtävät tai tapahtumat ihmisissä aiheuttavat.  Mielekkäin stressitason mittari on oma kokemus.  Kei­no­ja stres­sin­hal­lin­taan • Syö säännöllisesti. • Nuku ja lepää riittävästi. • Liiku säännöllisesti. • Rentoudu. • Ole jouten välillä. • Pidä pieniä taukoja päivän mittaan, vaihda asentoa ja liiku. • Käytä nautintoaineita vain kohtuullisesti. • Hae tukea ystäviltä, tuttavilta, työtovereilta tai harrastuskavereilta. • Hemmottele itseäsi. • Pidä huoli rajoistasi, ole jämäkkä. • Virkistäydy, hulluttele, käytä luovuuttasi. • Puhu tunteistasi. • Pidä yllä rakentavaa ajattelua, vastusta kielteistä ajattelua. • Näe vastaiskut oppimiskokemuksina. • Vältä mustavalkoista ajattelua. • Huolehdi, että tavoitteet ovat realistisia ja johdonmukaisia. • Luo aikataulu ja työjärjestys. • Vaali itsellesi merkityksellisiä asioita.  Tekstit sivulta:  Suomen mielenterveysseura  Tee seuran sivuille testi:  Kuinka herkkä olet stressille  ja samalla löydä keinoja selättää stressisi.           Tiesitkö, että lyhytkin metsäkävely  on hyväksi mielen hyvinvoinnille. Lue lisää...  Metsäkävely yhdisti metsän ja mielenterveyden Hyvän mielen metsäkävelyjen tavoitteena on kannustaa erityisesti nuoria liikkumaan metsäluonnossa sekä lisätä yhteisöllisyyttä, sukupolvien välistä yhdessäoloa, vähentää yksinäisyyttä ja ennaltaehkäistä mielenterveysongelmia.   Metsäkävely yhdisti metsän ja mielenterveyden Hyvän mielen metsäkävelyjen tavoitteena on kannustaa erityisesti nuoria liikkumaan metsäluonnossa sekä lisätä yhteisöllisyyttä, sukupolvien välistä yhdessäoloa, vähentää yksinäisyyttä ja ennaltaehkäistä mielenterveysongelmi Metsäkävely yhdisti metsän ja mielenterveyden Hyvän mielen metsäkävelyjen tavoitteena on kannustaa erityisesti nuoria liikkumaan metsäluonnossa sekä lisätä yhteisöllisyyttä, sukupolvien välistä yhdessäoloa, vähentää yksinäisyyttä ja ennaltaehkäistä mielenterveysongelmia. Metsäkävely yhdisti metsän ja mielenterveyden Hyvän mielen metsäkävelyjen tavoitteena on kannustaa erityisesti nuoria liikkumaan metsäluonnossa sekä lisätä yhteisöllisyyttä, sukupolvien välistä yhdessäoloa, vähentää yksinäisyyttä ja ennaltaehkäistä mielenterveysonge Luonto parantaa...     Tänään on Stressitietoisuuden päivä . 

Avainsanat: ihminen häiritä huoli herkkä henki hallinta hakea erityinen energia elimistö ala ajatella aikataulu aiheuttaa ahdistaa nuori nukkuminen muu mustavalkoinen mittari metsä luonto lisääntyä lisätä liikkua kotona koko kokemus keho kasvaa kannustaa jää johtaa ilmiö sosiaalinen siirtyä seura selvitä sekaisin saada rinta rentoutua reaktio päivä positiivinen pieni pettää parantaa paino paine ottaa oire tehtävä tee tavoite tauko tarttua tapahtuma syö sydän suorituskyky suomi sukupolvi stressi vähentää vuorovaikutus voimavara voi verenpaine vatsa valmistaa vaikea vaali uni työpaikka tunne tukea toiminta testi teksti unan runokortti una reinmanin runot teemapäivä slowlife metsäretki metsäkävely metsä parantaa mennään metsään luonto parantaa kävely hyvää mieltä kävelemällä ympäristö yksiöä yhteisöllisyys


blogivirta.fi