Tänään on 19.12.2018 06:23 ja nimipäiviään viettävät: Iiro, Iisakki, Iikka, Isko ja Isak. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
elämänkoululaisen mietteitä:

Meemit ja Popper

Julkaistu: · Päivitetty:

Susan Blackmore esittää mielenkiintoisen näkökulman kulttuurievoluutioon (https://www.susanblackmore.uk/memes-and-tremes/). Pari huomiota: 1) artikkelissa sanoitetaan uudestaan vanhaa ajatusta "ideoiden maailmasta" (Platon), jonka Popper viime vuosisadalla versioi tieteellisesti hyväksytyksi olemisen teoriaksi. Siinähän ontologian komponenteiksi esitetään maailmat M1, M2 ja M3. M1 on fyysisten tosiasioiden maailma, M2 tajunnantilojen maailma ja M3 on ideoiden ja teorioiden maailma (ikään kuin kollektiivinen tajunta jungilaisittain sanottuna - tosin Popper ei materialistina moista tunnusta). Popperin näkemyksen varaan perustuu myös ns. emergentti materialismi (joka on varsin suosittua keskivertotutkijoiden parissa - anteeksi en malttanut...). Popperin näkemystä on kritisoitu mm. siitä että siinä yhtäältä redusoidaan henkinen materiaan ja samalla kuitenkin pyritään selittämään että tietoisuus on jotenkin (merkillisesti) aineen emergentti ominaisuus. Melkoista akrobatiaa siis. Summa summarum: meemiteoria on lopulta silkkaa popperilaisuutta joka puolestaan on ns. köyhän miehen platonismia. 2) artikkelissa ilmenee hyvin kuinka filosofian taitamattomuus voi johtaa vajaisiin malleihin. Blackmoren taustoja en tunne, mutta sama taipumus on havaittavissa vaikkapa Hawkingin ajattelussa. Hän oli kiistatta briliantti omalla tontillaan mutta hänen filosofiset ulostulonsa olivat korkeintaan keskinkertaisia. Blackmoren kohdalla vaikuttaa samalta. Voi olla että hän on sittemmin kehittänyt mallistaan sofistikoituneemman. Linkitetyssä artikkelissa Blackmore tarttuu isoon haasteeseen yrittäessään selittää kulttuurista evoluutiota meemien taisteluna: ihmiset ovat "kuljettimia", joita meemit käyttävät monistaakseen ja muuntaakseen itseään. Tämä on kiehtova näkökulma mutta ainakin minulle jää epäselväksi meemien "omavoimaisuuden" peruste: mikä ajaa pohjimmiltaan immateriaalisia, aineettomia meemejä monistumaan ja muuntumaan? Missä meemit sijaitsevat? Miten ne sinne ilmestyivät / kehittyivät? 3) Blackmoren kirjoituksen loppu on timanttinen: "Ja kuka sitten laittaa meeminriisujan liikkeelle? Kuka herää, kun meemiuni on täysin purettu? Kas, siinäpä kysymys."

Avainsanat: evoluutio esittää artikkeli ajatus ajaa aine tiede stephen hawking platon karl popper emergentti materialismi voi varaa vaikuttaa tunne tietoisuus tieteellinen susan summa popper pari ominaisuus näkökulma melkoinen materialismi maailma laittaa köyhä käyttää kysymys kulttuuri kirjoitus kiehtova jää johtaa hän henkinen hawking filosofia


blogivirta.fi