Tänään on 11.12.2018 22:36 ja nimipäiviään viettävät: Tatu, Taneli, Daniel, Dan ja Daniela. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Kemppinen:

Dirndl

Julkaistu: · Päivitetty:

Kansallispuku taisi olla huono esimerkki Sofi Oksasen eilisessä kirjoituksessa, ja kulttuurin omiminen toinen. Omiminen on muun muassa kirjallisuuden ja opetuksen ydinalue. Seuraan kiinnostuneena saamelaisten yrityksiä tehostaa matkailua ja samanaikaisesti estellä saamelaistyyppisen krimskramssun myymistä. Kansallispuku ei ole aidon identiteetin näyttöä. Sen leviäminen liittyy vahvasti kansallisromantiikkaan ja poliittissävyiseen uhoon. Lukijat eivät liioin kai tiedä, että kuntien mukaan nimetyt asut ovat 1900-luvun alun bisnestä. Sikäli kuin edelliselä vuosisadalla käytettiin esimerkiksi raitamekkoja, niillä korostettiin yksilöllisyyttä eli tekijän taitoja. Esille nostettu Norjan vahva kansallispukuperinne liittyy Ruotsin ja Norjan riitaisaan unioniin ja sen hajoamiseen 1900-luvun alussa. Norjassa on vieläkin muotia osoittaa nurjaa mieltä ruotsalaisille, joiden omia kansanpukuja muuten olivat suunnittelemassa maan parhaat voimat. Pohjanmaalla kansallisperinne ja herätysliikkeet olivat ajoittain rajussa ristiriidassa. Osa heränneistä ei lainkaan hyväksynyt ainakaan punaisen värin käyttämistä vaatteissa, ja näin oli ennen kuin työväenliike otti punaisen omakseen (kulttuurin appropraatio). Tätä nykyä naisen puku on merkki keskustapuolueeseen kulumisesta tai siitä, että puvun kantaja on opettaja. Miehen puku on komea, mutta kenellä on varaa maksaa juhlapuvusta noin neljä kertaa enemmän kuin frakista.  Muinaispuvut voi leimata arvauksiksi. Hautalöydöistä ei kerry paljon vihjeitä. Korut ovat asia erikseen, mutta näkisin mielelläni uusioversion esiäitimme korusta, jossa on 32 000 helmeä. Kansallispuvut ovat hienoja. Pidän niistä. Minun silmissäni kansallispuku henkii silti luokkayhteiskuntaa tai sääty-yhteiskuntaa ja korostaa tasa-arvon kieltämistä. Se on talollispuku. Talollisia oli vähän Ehkä kaunein ja näkyvin kansallispuku Suomessa on romaninaisten. Vielä hiljan sen käyttäminen oli peruste estää ravintolaan pääsy. Omiminen tuo mieleen ikävän kommentin. Oppi alkuperäiskansoista on rasistinen ja vahvasti Villin lännen tarinoiden vaikuttama. Käsite ei kestä tieteellistä tarkastelua. Myöhempien suomalaisten ja saamelaisten alkuperä ja kieli ovat edelleen arvailujen varassa. Genomi on vain osa suurta palapeliä. Ja esimerkiksi Pohjanmaalla ei pidetä ajatuksesta, että ruotsin eli siis gootinkielisten alue ulottui Merenkurkun yli rautakaudella ja pitkälle keskiaikaan. Härmä paikannimenä saattaa johtua etunimestä Herman.  Oma hypoteesi? Pronssikauden päättyminen Välimerellä romahdukseen 1100-luvulla eaa. kaatoi tuhatvuotisia valtakuntia (Egypti, Babylonia, Mykene, Kreeta jne). Euroopassa pelimerkit jaettiin uudelleen. Sitäkö perua on vahva balttilainen ja goottilainen vaikutus kielessämme ja mielessämme?  Kalevala on minulle kovin rautakautista runoa. Entä jos Pohjola oli tämä Suomi eli Lappi, ja Väinämöiset ja Ilmariset rautaan tottuneita maahanmuuttajia etelästä ja länneltä? Lemminkäinen ja Kullervo kuitenkin ovat viikinkihahmoja. Ja sampo olisi vesimylly, Keski-Euroopasta, aikansa korkeinta teknologiaa. Kemppinen Blog

Avainsanat: tarina taito suomi suomessa sofi silmä sampo saamelainen ruotsi runo ravintola pääsy puku punainen pohjola pohjanmaa palapeli osoittaa oppi opetus opettaja oksanen norja neljä muoti merkki merenkurkku maksaa maahanmuuttaja länsi lukija lemminkäinen lappi käyttää käsite kunta kulttuuri kullervo koru korostaa kommentti komea kirjoitus kirjallisuus kieli kerry kemppinen kaunis kalevala johtua jakaa identiteetti härmä huono eurooppa etelä esimerkki eaa blog asut alku alue alkuperä aito kulttuurihistoria yritys yhteiskunta väri voi varaa vaikutus vahva vaate työväenliike tieteellinen teknologia


blogivirta.fi