Tänään on 20.09.2019 21:08 ja nimipäiviään viettävät: Varpu, Vaula ja Erna. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Junalla Kiinaan ja takaisin:

Yangshuosta lisaa

Julkaistu: · Päivitetty:

Niin mihinkas mina jainkaan. Olimme siis saapuneet Guiliniin, jossa kuitenkin viivyimme vain yhden yon, silla varsinainen maaranpaamme Yangshuo oli tunnin bussimatkan paassa. Guilinin hostellin palvelu oli muuten yllattavan paljon nihkeampaa kuin mihin olimme tottuneet, joten visiittimme pikaisuus siina paikassa ei harmittanut. Yangshuon bussiin mennessamme tapasimme hauskan kiinalaispojan, joka jutteli kanssamme niita naita ja ohjasi meidat oikeaan bussiin. Yangshuoon saavuttaessa huomio kiinnittyi heti siihen, mista tama paikka on kuuluisa: uskomaton vuorimaisema. Meilla onkin ihan liikaa kuvia siita flickrissa sitten. Bussista noustessa kavelimme melkoiseen turistimiinaan. Aija tarjosi meille hotellia halvalla kuljetuksineen kaikkineen, ja me tartuimme tilaisuuteen. Ensimmainen kerta muuten kun majoituimme hotelliin, tahan mennessa olimme yopyneet hostelleissa, ja silloin reissun alkupuolella kotimajoituksessa. No mutta halvalla saatiin, niin mikas siina, saatiinpa vahan luksuksempaa tasoa valilla. Majoituttuamme hotellimies nimelta Robert alkoi sitten myyda meille turistireissuja. Han totta kai tarjosi kaljaa ja naytti kirjasestaan suosituksia edellisilta asiakkailtaan monilla eri kielilla. Han myi melkoista pakettia: pyorailya, veneajelua, luolaseikkailua, bambulautta-ajelua, kajakkimelontaa. Mietinnan jalkeen suostuimme tarjoukseen vaikka hinta hirvittikin. Ajattelimme, etta tama on helpoin tapa saada kaikki irti tasta paikasta, kun kerran olemme taalla varsin vahan aikaa. Ja sita paitsi kaikki turistiasiat ovat todella kalliita yksinaankin. No lahdimme siis matkaan ensimmaisena paivana pyoraillen hyvaa englantia puhuvan oppaan kanssa. Valilla pyorat lastattiin bambukauttaan, jolla kellien menimme jokea alas. Varsin kummallinen kokemus muuten, kauniit maisemat, mutta uskomattoman turistinen fiilis, kun joki on taynna irvokkaan nakoisia aurinkovarjoja bambulauttojen paalla. Seuraavana vuorossa oli hieno luola, jossa oli hienoja kalkkikivimuodostelmia. Kavimme myos mutakylvyssa, joka oli tosi hauskaa. Todella kummallinen tunne, kun mudan pinnalla voi vain aivan ilman ponnistuksia kellua. Seuraavana paivana herasimme aikaisin jokiajelulle turistiveneella, joka naytti hieman lisaa hienoja vuoria. Kavelimme veneen maaranpaasta kiinalaisen perheen kanssa ruokapaikkaan, joka tarjosi yllattavaan kiinalaiseen tapaan mm. ankkaa. Ohitimme maiseman, joka on painettu 20 yuanin seteliin. Jes. Paivalla vuorossa oli kajakkimelontaa, mika oli todella mukavaa. Taisimme taittaa varsin pitkan matkan, silla meilla meni monta tuntia vaikka menimme myotavirtaan. Tosin pysahdyimme pitkaksi aikaa matkan varrella olleessa kylassa syomaan ja seuraamaan mahjong-pelia. Kavimme myos katsomassa kuuluisia taikalampia, jotka ovat mukamas kaikki eri varisia. Hopo hopo. Kolmantena Yangshuo-paivana otimme ohjat omiin kasiimme ja vuokrasimme pyorat ja polkaisimme laheiseen kylaan, jossa meidat otti iloiten vastaan mummojen armeija. He kantoivat poytaan kaikenmoista keksia, ja kaatoivat kuppeihimme lisaa teeta vaikka kuinka koitimme kieltaytya. Kavimme uimassa joessa, vaikka meilla oli hieman ongelmia vesipuhvelivasikan kanssa, joka ei halunnut uskoa ettemme aio asettua hanen ja emonsa valiin. Veden lampotila oli muuten sellainen, ettei se oikeastaan virkista ollenkaan, lahinna vedessa on vahan mukavampi olla kuin pinnalla, jossa hikoaa kuin hirvi. Ennen paluumatkaa pelasimme korttia parin israelilaisen kanssa. Heilta saimme vinkin menna eraan hostellin kattobaariin katsomaan auringonlaskua. Paasimme kyseiseen baariin kuitenkin vasta joskus puolenyon aikaan, silla kavellessamme kaupungilla meidat kutsuttiin kiinalaisen vieraidenkielienkoulun vieraiksi. Tarjolla oli ilmaista olutta ja hyvaa seuraa, joten siellahan sitten ilta vierahti. Seuraavat kaksi paivaa kuluivatkin sitten junassa. Talla kertaa mukavuus oli ihan toista, silla meilla oli oikein mukavat makuupaikat. Meilla oli ylapedit, jotka olivat hammastyttavan kylmat ilmastoinnin vuoksi. Enpa olisi uskonut, etta joudun kiinassa kayttamaan pitkia kalsareita, mutta nain kavi. :) Juttelimme pitkat patkat tapaamiemme hollantilaisten kanssa, pelasimme myos korttia, piraattikorteilla tietysti. Shanghaihin saavuttiin aika myohaan illalla, hostellivarauksemme oli jo menetetty, jouduimme kappailemaan toiseen hostelliin, josta onneksi loysimmekin tilaa. Tapasimme myos mukavan itavaltalaisen Stefanin, jonka kanssa laksimme tutustumaan Shanghain yohon. Kavimme parissa paikassa, lahinna ulkomaalaisten tayttamissa. Eipa meininki tuntunut lansimaista eroavan. Seuraavana paivana tapasimme yllatykseksemme muutaman mukavan suomalaisen hostellillamme. Olivat juuri tulleet opiskelemaan Kiinaan. Oli myos aika saada puhtaita vaatteita Yangshuon mutaseikkailujen jaljilta. Toiminta osoittautui haastavaksi, pyykkipalvelua ei ollut vaan piti turvautua tee-se-itse-toimintaan. Pyykinpesukone loytyi kylla, mutta vain yksi ja sekin koko ajan kaytossa. Jonotimme tuntikausia, varsin turhauttavaa puuhaa kun staffi kayttaa konetta mielivaltaisesti jonon ohi. Saimme sitten lopulta pestya vain puolet pyykistamme, eika nekaan ole viela usean paivan jalkeenkaan kuivaneet tassa kosteassa ilmassa. Illalla oli aika tutustua Shanghain ykkosnahtavyyteen, Bundiin. Kyseessa on vanha lansimaalaisen arkkitehtuurin nayteikkuna kaupungin parhaalla paikalla. En tiennyt ennen tanne tuloani Shanghain historiaa lansimaiden rakentamana kaupunkina. Varsin hammentava paikka kylla. Eilen vietimme paivan shoppaillen tuliaisia, olimme elektroniikkaostoksilla. Varsinainen kokemus tinkimiskulttuurin vuoksi. Tutustuimme myos mukavaan teekauppaan, jossa olimme sitten koko illan teeta maistellen ja mukavia jutellen. Tanaan katsoimme Shanghaita ylailmoista, Aasian korkeimmasta tornista. Kerrassaan hammentava naky, kun pilvenpiirtajia nakyy niin hirveita maaria, eika kaupungin loppua nay horisontissa (mika ei sinansa ole paljon silla ilma oli taas hirvean sumuisa) Talla hetkella istuksimme nettikahvilassa. Koitin ladata kuvia nettiin, mutta Wal-Martista ostamani paristot kestivat touhussa taysin liioittelematta yhden minuutin. No tulipahan blogi paivitettya. Huomenna viela lisaa tuliaisostoksia, pitaisi kuulemma olla aurinkoinen paiva. Lisaa kuvia loytyy osoitteesta http://www.flickr.com/photos/99633489@N00/ ja http://www.flickr.com/photos/83245482@N00/ ja http://www.flickr.com/photos/16521535@N00/ ja http://www.flickr.com/photos/99419036@N00/ ja http://www.flickr.com/photos/26427087@N00/ ja http://www.flickr.com/photos/73209865@N00/

Avainsanat: voi vinkki vene varsinainen vanha vaate uskomaton uskoa ulkomaalainen uimassa tutustua tunti tunne tuliainen toiminta tee taso tarjota tavata tapa suositus suomalainen siina shanghai saapua saada robert reissu puhdas pinta perhe paristo palvelu paketti paikka ottaa osoite opiskelu onni olut netti myydä muutama mika melkoinen me matka maisema mahjong maaria luola ladata kuuluisa kortti kone koko kokemus kiina kiinalainen kaupunki kaunis kallis kalja juna jolla joki ilta ilma huomio http hotelli horisontti historia hirvi hinta hieno helppo halpa flickr fiilis englanti bussi blogi baari auringonlasku asettua armeija arkkitehtuuri aika aasia