Tänään on 23.10.2019 06:00 ja nimipäiviään viettävät: Severi, Severin ja Sren. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
eOpetus:

OPETUS + PODCAST

Julkaistu: · Päivitetty:

Tutustuin äskettäin uusvanhaan tuttavuuteen podcast -lähetyksiin ja niiden tilaamiseen omalle tietokoneelle. Jos olet käyttänyt aiemmin Google-Readerin kaltaisia sovelluksia, osaat käyttää myös podcast vastaavia ( lisätietoa ). Nykykiireen keskellä aika on rahaa ja sitä voi säästää nimenomaan uusien sovellusten avulla. Mitkä ovat suurimmat haasteet uuden tekniikan hyödyntämiselle opetuksessa ja oppimisessa? On olemassa ongelmia ja haasteita. Itse näen edessäni enimmäkseen haasteita. ONGELMA 1 vähän koneita luokassa HAASTE 1 eriyttäminen – tehtävärastit -ryhmä1 – kappaleen työstäminen -ryhmä2 – kappaleen sisältötehtäviä -ryhmä3 – sanastotehtävän laatiminen muulle luokalle -ryhmä4 – tietokoneilla -ryhmä5 – ääntämisharjoittelua oman kännykän avulla tai parityönä ONGELMA 2 tvt-luokka varattu HAASTE 2 oppilaiden oman tekniikan hyödyntäminen ONGELMA 3 puuttelliset tiedot ja taidot HAASTE 3 oppilas asiantuntijana ja opettajan apuna oma kouluttautuminen ONGELMA 4 ajan puuttuminen HAASTE 4 kokeiluista käytänteiksi ja rutiineiksi Kirjakustantajat ( Otava Wsoy ) ovat vastanneet nykyajan haasteisiin mukavalla tavalla laatimalla verkkoharjoituksia oppikirjojensa tueksi. Tämä ajattelutapa on mielestäni juuri se oikea. Verkkomateriaalin ei ole tarkoitus olla kirja eikä uusien oppimisympäristöjen perinteinen luokkatila. Uusien elementtien tarkoituksena on mielestäni tukea ja monipuolistaa oppimista ja opetusta. Kehittelen parhaillaan ajatusta siitä kuinka markkinoin uusimman kuningasajatukseni podcastit oppilailleni. Markkinointityö on osa tehtävää ja se on varminta aloittaa uusien oppilasryhmien kanssa. ”Vanha koira ei opi uusia temppuja” sanontaa voi soveltaa ohjenuoraksi omalle toiminnalle. Koiralla tarkoitan tässä yhteydessä lähinnä opettajaa itseään. Viime viikolla sain osan oppilaistani tajuamaan, että kirjan kappaleiden lataaminen omille mp3-soittimille on hyödyksi nimenomaan heille itselleen. He voivat kuunnella kokeisiin valmistautuessaan koealueen kappaleita passiivisesti omien arjen askareiden lomassa, esimerkiksi lenkillä, koulutiellä tai vaikkapa harrastuksissa. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla: sanaston passiivinen puoli hallinnassa ilman pitkää istumista koulupöydän ääressä. Toki oppijat ovat taustoiltaan ja tyyleiltään hyvin erinlaisia. Osalle tämä sopii osalle ei. Seuraavassa muutama löytämäni aarre teille muillekin: PODCAST JA VIERAAT KIELET POD ENGLISH DEUTSCHE WELLE

Avainsanat: ajatus aika aarre harrastus haaste google esimerkki deutsche arki kärpänen kännykkä kuunnella koira kirja kieli kappale otava oppia oppilas opetus taito säästää suuri sovellus raha puoli podcast perinteinen tehtävä tarkoitus tarkoittaa opettajuus materiaali ideat wsoy voi vieras varattu uusin tässä tutustua tukea opettaja ongelma omille nykyaika muutama mp3 luokka loma lisätieto käyttää tieto tekniikka oppiminen


blogivirta.fi