Tänään on 24.04.2019 10:50 ja nimipäiviään viettävät: Pertti, Albert, Altti ja Albertina. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
intrigööri:

Keväällä kaikki vihertävät rumasti

Julkaistu: · Päivitetty:

Vihertukisähköälyauto. Suomalainen politiikka tapaa olla paavillisempaa kuin unioni- ja ilmastopaavit itse. Niinpä useimmat puolueet yrittävät olla niiin vihreitä, että. Voi kysyä, mihin vihreää puoluetta enää tarvitaan, Saksassa ei enää paljon tarvita. Sähköautotkaan eivät ole mitään "puhtaita" kulkineita, eikä niitäkään toistaiseksi juuri tarvittaisi. Kevään 2019 vaaleissa useimmat puolueet ovat keskittyneet vihertämään niin, että ilmastokin iltaisin punastuu. Ilmastouskovaiset poliitikot aikonevat autuaasti unohtaa talven mittaan kansaa kuohuttaneet kotimaiset teemat, kuten esimerkiksi osin karmeaksi päässeen vanhustenhoidon, työttömien tylytyksen, huolettomasti hoidellun lastenhoidon, sekä leväperäisen maahanmuuton pahoine seurauksineen. Oulun, ym. maalikylien pikkutyttöjen kauheasta kohtalostakaan eivät poliitikot enää paljon pakise. Oikeiston markkinafantastikkojen hehkuttama sote meni ja niin paloivat taas isot rahatkin. Se oli vain yksi suomalaisen poliittisen päätöstelyn huikean huonoista ja kalliista seurauksista viimeisten vaalikausien aikana. Lieneekö sitten kaikensorttisen kotoisen sosialismin mahalasku Suomen seuraava Karjalan mänty. Sen kansa kaikki kärsinyt kokee vasta neljän vuoden päästä.  Ja eikun äänestämään!? Vai menisikö vain kovimman vaalikohelluksen aikoihin ulos, katselis ja kuuntelis kevättä? Silloin ei ainakaan erehtyisi kannattamaan politiikan aiheuttamia tulevia kauheuksia.  *** Uusinta ajalta 22.11.2016:  Katselin pitkästä aikaa aamutellua, jossa liikutteluministeri Anne Berner kertoili toimittelijalle, miten autolla ajelun pitäisi sujua Suomessa vuoteen 2030 mennessä. Se ainakin kävi selväksi, että koko ajan aiotaan mennä ikäänkuin perä eli päästötavoitteet edellä puuhun. Sähköauto ei ole edes "puhdas",  kertoo KL. Samasta asiasta kirjoittaa   ilmastoblogi Roskasaitti. Autoista on nyt sähkö- tai kaasukäyttöisiä häviävän vähän. Täyssähköautoja lienee 0,02 - 0,03 prosenttia. Vuonna 2030 Suomessa pitäisi ennustaja-akkojen mukaan olla jo yhteensä puolisen miljoonaa autoa, joiden pyörät pyörisivät sähköllä tai biopolttoaineilla. Sähköauto on elitismiä. Sähkö- vai hiiliauto? Ovatko sähköautojen akut ongelmajätettä? *** Liikenneministerin puheista voisi päätellä, että liikenteen tärkein tavoite olisi vain EU:n ja Suomen itse itselleen asettamien päästötasojen saavuttaminen. Niin ja tietysti jonkin sähköautojen tukihimmelin rakentaminen.  Taannoin teitä siltarumpuineen rakenneltiin innolla pitkin ja poikin Suomea sitä varten, että ajoneuvoliikenne voisi sujuvasti siirrellä laajassa maassamme ihmisiä ja heidän tarvitsemiaan tavaroita, sekä hoitaa teollisuuden kuljetuksia. Viherutopian mukaisesti Suomessa sitten jatkossa pompotellaan rapistuvalla ja miten kuten paikatulla tiestöllä fiinisti tuuli- ja aurinkosähköllä tai jollakin tikkuviinapensalla, ehkä putinkaasullakin. Silloin meitä varmaankin suuri onni kohtaa ja maailma pelastuu? Kaikilla suomalaisilla ei tietenkään ole varaa uudenlaisiin ajopeleihin, älysähköautoihin tai muihin trendihärveleihin, kun rahat eivät riitä edes vanhoihin kotteroihin. Kaikki kansalaiset eivät pysty ostamaan tarvitsemiaan bussilippuja tai polkupyörää. Mutta siitähän poliitikot kakat nakkaa, koska aina ne köyhät ruikuttaa. Kömpikööt kurjat vain kitisemättä Hurstille ja muihin jeesusleipäjakeluihin ja kiittäkööt armeliaita herroja! Vuoteen 2030 on aikaa enää 13 vuotta. Silloin meikäläinen, nykyisin keskimäärin yli 10-vuotias autokanta olisi muka uudistunut niin paljon, että se olisi valmis siirtymään liikenteen nollapäästöjen tavoitteeseen vuonna 2050. Päästöjä nolla? Hyvin puhuttu totuuden vierestä! Onneksi olkoon jo etukäteen, ministerit, kanisterit ja muut karmeat kamasaksat! Mihin Suomessa enää tarvitaan vihreää puoluetta, kun lähestymme ensimmäisenä maailmassa politiikkojen  yksityisajattelussa nollatoleranssia , jolloin kaikki ns. päättäjämme ovat mutkutettu ja hytkytetty mm. yltiövihreiden EU-tavoitteiden kannattajiksi? Joitakin änkyröitä vielä löytyy, mutta pian heidän vastarintansa murretaan ja ellei, silloin puhutaan jo entisistä poliitikoista. Neljännes sähköstämme tuotetaan ydinvoimaloissa, tuontisähkön viipale on melkein yhtä suuri. Lisäyslinkki KL:n juttuun:   Intian päästöt jo nyt suuremmat kuin EU:n. Intrigöörikin on jo yltiövihreä, ellei jopa syvänvihreä, koska se syö pelkästään biopohjaista energiaa ja sillä se myös kulkee, milloin mitenkin. Näin on. *** Tilastoa:   Syyskuussa Suomessa oli liikenteessä vajaat 800 täyssähköistä henkilöautoa. Sähköpakuja oli 170. Pistokehybridejä oli jo yli 1900. Viime vuoden lopussa henkilöautoista kulki noin 250 maakaasulla ja yli 1200 joko bensalla tai kaasulla. Näin kertoo jutussaan  Savon Sanomat. Sähköautoissa on paljon vähemmän osia kuin polttomoottoriautoissa, joten niiden pitäisi teoriassa olla halvempia myös kuluttajille. Toistaiseksi sähköautot ovat kalliita pienistä valmistussarjoista ja akustoista johtuen. Suuret ja painavat akustot lienevät lopulta vain pahanlaatuista ongelmajätettä.  Yksi soiva tekninen ratkaisu voisi olla pieni akusto ja lataava polttokenno, semmoisia autoja on jo tehty mm. Japanin markkinoille.  Sähköauton tai hybridinkään järkevyyttä Suomen kaltaisessa maassa on vähän vaikeaa perustella, koska meillä ei ole suurkaupunkeja illmansaasteineen. Vaan vaikeaa oli myös kotitietokoneiden kauppiailla ennen internetin yleistymistä, mutta pian kaikki muuttui. Puukaasulla kulkevia autoja eli häkäpönttöautoja ei liene tilastoitavaksi asti. On kuitenkin hyvä tietää, että pääministeri Juha Sipilä on rakentanut hienon häkäpönttöauton, joten semmoistakin osaamista ja kriisivalmiutta Suomesta löytyy. Höyryveturit on jo museoitu, ehkä joku niistä saataisiin vielä tulille junaa kiskomaan, ehkä ei? Dieselvetureita ei toivottavasti romuteta, ei ainakaan kaikkia. Lisäys:  Parasta energiavalmiutta Suomessa olisi kuitenkin mm. todella runsaiden turvevarojen järkevä hyödyntäminen.  Linkki suoraan turpeeseen . Linkki Ilmastorealismia blogiin 13.1.2017. Saksan viherpuolue romahtamassa? *** Suomalaisten poliitikkojen huruvihreys jatkuu.  Ja jatkuu... Sähköautojen haluttaisiin kulkevan uusiutuvilla, kuten tuulisähköllä. Tuulisähkössä  suomalaiset kuppaavat suomalaisia, sillä  70 prossaa tuulivoimaloista on kotimaisessa omistuksessa . Sähköautoilussa talvisin tulee ainakin taukoja riittävästi.  Näin kertoo Suomenmaa-lehden testiajelu Helsingistä Kolille. Vetyautossa olisi kunnolla ytyä, tankkausasemat puuttuvat vielä. Roskasaitin uudempi blogipäästö, 5.11.2018. ***

Avainsanat: suomi suomessa suomenmaa suomalainen sähkö syö syyskuu suuri talvi sähköauto teollisuus tekninen teema tavoite tauko tarvita tapa tuleva totuus tietää teoria unioni työtön tuuli tuottaa vanha valmis vajaat vaalit uusin unohtaa vuotias voi varaa saksa ratkaisu rakentaa rakentaminen raha sujua sote sosialismi sipilä seuraava savo sanomat päästä pääministeri pyörä puuttua puolue puhua politiikka päästö internet ilta huikea hoitaa henkilöauto helsinki eu esimerkki energia blogi berner auto anne akku aika 2017 2016 kansalainen kansa kallis juttu juna japani intia ministeri meikäläinen markkinat maa maailma maahanmuutto lisätä linkki liikenne köyhä kärsiä kysyä kuluttaja kotimainen koli koko kirjoittaa kevät karjala perä perustella oulu osaaminen onni oikeisto mänty muut muka poliittinen poliitikko pienistä pieni


blogivirta.fi