Tänään on 24.04.2019 14:51 ja nimipäiviään viettävät: Pertti, Albert, Altti ja Albertina. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Työ, ihminen, (työn)ohjaus:

Yhteistyötaidot työssä

Julkaistu: · Päivitetty:

Millä tavalla työyhteisöjä voi auttaa, kun ne kamppailevat rakenteellisissa ongelmissa, joiden ratkaisun avaimet ovat heidän ulottumattomissaan? ** Aikanaan muistan vierastaneeni kovasti ajatusta, että työyhteisöille tarjottaisiin pelkkää vuorovaikutuskoulutusta, että koulutettaisiin jotenkin "vuorovaikutukseen sinänsä", irti työtehtävistä ja yhteisistä työprosesseista. En aiemmin pitänyt mielekkäänä myöskään "kohtaa erilaiset ihmistyypit" -lähestymistapaa, jossa koulutetaan erilaisuuden ymmärtämiseen ja kohtaamiseen. Tämä näkökulma nostaa aina uudelleen päätään, erilaiset persoonallisuustypologiathan ovat kestohitti. En ajattele aivan näin kategorisesti enää, vaikka persoonallisuustypologioista en edelleenkään innostu ja useimmat niistä lienevät vailla tieteellistä näyttöä. Olen sitä mieltä, että työyhteisön toimivuuteen kyllä liittyy joitain yleisiä piirteitä, joita voi luonnehtia kontekstivapaasti. Niiden sovellus täytyy kuitenkin muokata jokaisessa kontekstissa ja työtehtäviin sovittaen. Yhteistyön onnistumiseen kyllä liittyy yleisiä piirteitä. Ne ovat perusta, jolla yhteistyö tulee mahdolliseksi ja säilyy muuttuvissa tilanteissa. Lisäksi nämä elementit huolehtivat siitä, että keskenään hyvinkin erilaiset ihmiset pystyvät tekemään työtä. Nämä hyvät käytännöt nimenomaan suojaavat ihmisiä sotkeutumasta liikaa siihen, että ovat niin erilaisia! Olen siis alkanut ajatella että yhteistyötaitojen koulutuksista voi olla hyötyä. Yhteistyöstä huolehtiminen työssä on kuin kirjoittamisen taito tutkimustyössä. Se ei pelkisty siihen, mutta ilman sitä itse asia ei liiku. Uskon että yhteistyön ydinelementtien käsittelyä ei kannata irrottaa kovin kauas työn substanssista, vaan käsitellä niitä substanssiin nivoutuneena. Mutta haluan itse kaivaa sen yleisen näkökulman esille, koska näen että siihen juuri ohjausosaajilla on paljon annettavaa. Olen siis miettinyt seuraavanlaista jäsennystä ja työskennellyt sen pohjalta koulutuksissa. Nämä ovat työtoiminnan ulottuvuuksia tai alueita, joihin usein liittyy melkoisia ongelmia. Kun työ sujuu ja on mielekästä ja tuloksekasta, nämä asiat on ratkottu järkevästi ja riittävän hyvin. En osaa antaa tähän lähdettä, se on oma synteesini. Nämä ovat asioita, joihin  liittyvät pienet korjausliikkeet, kirkastamiset tai selkiyttämiset onnistuvat työryhmän tai yhteisön tasolla, eli eivät välttämättä edellytä organisatorisia muutoksia. Monista asioista voisi vain yksinkertaisesti sopia: kokeillaanko tehdä tämä toisin? Ja sitten jokainen yrittää pitää siitä kiinni. Jäsennys aukeaa kohta kohdalta moneen suuntaan, ehkä jatkosssa tarkennan noita kohtia. Mutta tässä tiiviisti: 1. Tavoitteellisuus: työn päämäärä ja erilaiset tavoitteet, yhteisen kohteen tunnistaminen, kirkastaminen ja palauttaminen näkyviin 2. Arviointi ja palaute - miten onnistutaan, mikä menee hyvin, mikä ei, mitä tulkintoja tästä asiasta on, miten yhdessä käsitellään onnistumista tai epäonnistumista 3. Prosessien (projektit, asiakastapaukset, erilaiset toistuvat syklit) kuljettaminen ajassa eteenpäin ja kohti tulosta 4. Vastuut, työnjako ja työnkuvat - ovatko nämä selkeitä ja yhdessä tunnistettuja 5. Yhteistyön muodot, välineet ja viestinnän keinot: miten tulemme yhteen työn ääreen? Miten pidämme yhteyttä toisiimme? 6. Häiriöiden, katkosten ja muiden ongelmien käsittely 7. Ryhmien ja tiimien agenttisuus eli kyky toimia ja ohjata itseään 8. Jokapäiväiset "ylläpidettävät": - luottamus ja hyvä ilmapiiri - priorisointi - yksilöiden erilaisten reagointi- ja suojautumiskeinojen "mahtuminen samaan tilaan"  9. Miten näistä elementeistä koottu rakennelma taipuu muutokseen, eli tilaa oppimiselle sekä yksilöinä että yhteisönä Joskus keskeinen parannus, joka auttaisi kohentamaan näitä ulottuvuuksia, voisi olla vaikkapa säännöllinen pysähtyminen porukalla kerran viikossa. Joskus se on vain sitä, että muistetaan välillä katsoa taaksepäin ja oppia siitä. Joskus se on yhteisen muistin kohentamista dokumentointia kehittämällä. Joskus se on pois jättämistä ja unohtamista. Joskus se on rituaalin luomista: juodaan ne aamukahvit porukalla edes kerran viikossa. Tuskallisen tietoinen olen siitä, että näiden käytäntöjen toimivuus on tietenkin kiinni resursseista ja johtamisesta ja muista rakenteista, kuten professionaalisista rajoista. Esimerkiksi "arviointi ja palaute" ei siksi tarkoitakaan pelkästään sitä, että työntekijä saa palautetta suoriutumisestaan. Se on myös sen systemaattista näkyväksi tekemistä, että ilman riittäviä resursseja työtä ei voi tehdä hyvin. Tai viestinnän keinot voivat olla organisaatiossa niin puutteelliset, että se haittaa kykyä selviytyä muutoksesta. Tai työn tavoitteellisuus voi kärsiä siksi, että työnkuvat ovat epäselvät. Useissa työyhteisöissä kamppaillaan näihin tekijöihin liittyvien pysyvänluonteisten ongelmien kanssa. Hyvinvointia vaalii silti se, että näistä olosuhteista luodaan yhdessä jäsentyneempi kuva ja tunnistetaan yhteistä liikkumatilaa. Samalla uskon, että näitä yhteistyön "liimaelementtejä" tarkastelemalla on mahdollista löytää  yhteisesti  jotain tuunattavaa. Työn tuunaamisella tarkoitetaan pieniä, helposti käsillä olevia muutoksia, jotka lisäävät työn voimavaratekijöitä ja siten hyvinvointia. Näiden miettiminen yhdessä on myös osa työnohjausta. ** PS. Tässä postauksessa kokeilin uutta tapaa valmistella koulutusta. Olen kyllästynyt omaan tapaani valmistaa koulutuksia kalvoja kokoamalla. Kalvot kyllä tarvitaan, mutta jokin valmistelutavassani on alkanut ärsyttää. Päätin kokeilla toisenlaista tapaa: asian ajattelua blogitekstin kautta.

Avainsanat: yhteisöllisyys yhteistyö työyhteisö työkyky työhyvinvointi hyvinvointi esimerkki blogiteksti avaimet auttaa arviointi antaa ajatus ajatella työ hyvä työyhteisö yrittää yhteisö voi viestintä valmistaa usea tässä työskennellä työryhm työntekijä tulkinta tilanne tiivis tiimi tietoinen tieteellinen tavoite tapa taito säilyy sovellus sopia selviytyä resurssi ratkaisu prosessi porukka pitää pieni palaute organisaatio oppia ongelma ohjata näkökulma nostaa noita muokata muoto muisti muistaa mitä löytää luottamus lisätä käsitellä käsittely kärsiä kyky kuva koulutus koota konteksti kokeilla kohde kirjoittaminen keskeinen keino katsoa kaivaa jolla jokainen ilmapiiri


blogivirta.fi