Tänään on 25.05.2019 18:17 ja nimipäiviään viettävät: Urpo ja Urban. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Ilkka Luoma:

Koillisväylä päättyy Petsamon Liinahamariin

Julkaistu: · Päivitetty:

HS Jäämeren rata ei lyö leiville ~  https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006104153.html -  Ilkka Luoma   14.5.2019 - 8:43 Jäämerenrata lyö leiville, mutta ajatusmaailma ja ilmansuunta pitää muuttaa. Jäämeren rata päättyy Koillisväylän Pohjois-Euroopan päätepisteeseen, joka ei olekaan Norja vaan Venäjä, ja tarkennettuna Petsamon Liinahamari, jonne Suomi vuokraisi valtiona ratapohjan Venäjältä - vrt. Saimaan kanava. Miksi näin? Siksi, että Koilisväylän tuleva suurin käyttäjä eli Kiina ei halua tuotteidensa satamaksi natomaata, jos vaihtoehtona olisi puolueettoman Suomen operoimana satamainfra - uutena modernina laitoksena, josta lähtee saman levyinen raide kuin on koko Venäjällä. Kiina katsoo Venäjää aivan eri silmin kuin lännenmies, joka kokee sieltä yleensä uhkaa ja asennoituu vastakkainasettelijana. Kiina näkee Venäjän rajanaapurina, raaka-ainelähteenä ja kohta sotilaallisena kumppanina, johon voi luottaa! Tämä on lännenmiehelle uutta - Venäjäänhän ei voi luottaa, koska se "otti Krimin", jota muuten jaksetaan rummuttaa yli äyräiden. Kiina ei puutu muiden sisäisiin asioihin. Kiina rakentaa - kuten meriyhteyttä Koillisväylän kautta Eurooppaan - vaihtoehtona raideyhteyksille - nopeimpana merireittinä Kiinasta. Liinahamarin myötä - voitaisiin Koillisväylään laskettava datakaapelikin tuoda ylös Petsamoon ja siitä jatkuen Jäämeren rataa seuraillen Suomen läpi etelään, jolloin saisimme sen viimeisen suurvallan - Kiinan - datakeskuksen Rovaniemelle, jossa Ounasjoen virtaamalla se jäähdytettäisiin ja Lapin koskivoimalla pyöritettäisiin. Luottamus Kiinasta Suomeen pelaa. Samalla Alibaba perustaisi Venäjä Karjalaan Pohjois-Euroopan logistiikkakeskuksen - olisihan Kirovin rata tässä käytettävissä, ollen osa Pohjoisen Silkkitien jatketta kuten Jäämeren rata TalHel- tunneliin. Peking ja Moskova ovat jo suunnitelmasta tietoisia. Kiina voisi rahoittaa niin Liinahamarin kuin Jäämeren radankin - kuten TalHel-tunnelin. Kiina luottaa Suomeen ja Venäjään, siksi hyvin Siperian liiketoimet ovat sujuneet - siellähän Kiina operoi mekaanisen metsäteollisuuden osalta - eikä hakkaa omia metsiä selluksi! ... "Minne matkustaisit maailman ollessa tyhj? ihmisist??"

Avainsanat: venäjä valtio petsamo liinahamarin satama liinahamari koillisväylä kirovin rata kiinalainen tavaravirta kiinalainen datakeskus jäämerenrata jäämeren rata voi pelata peking norja muuttaa moskova metsä matkustaa lännenmies luottamus luoma lappi käyttäjä koko uusi tässä tuoda tunneli tuleva suomi siperia silmä saimaa rovaniemi rata rakentaa rahoittaa raaka pohjoinen pitää eurooppa etelä kiina karjala kanava jäämeri jonne ilmansuunta ilkka https html hs alibaba


blogivirta.fi