Tänään on 25.05.2019 18:11 ja nimipäiviään viettävät: Urpo ja Urban. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Unelmaa ja unelmia:

Kyykkyhaaste lisämausteilla - lähde mukaan!

Julkaistu: · Päivitetty:

Miksi keksiä pyörää uudelleen, kun joku on joskus aikoinaan keksinyt mahtavan kyykkyhaasteen, joka silloin tällöin kiertää blogeissa vähän eri variaatioina. Tämän haasteen idea on simppeli: 100 kyykkyä päivässä 20 päivän ajan. Ai miksi pitäisi kyykätä? Se on loistava perusliike, joka vahvistaa reisien ja pakaroiden isoja lihaksia Se parantaa liikkuvuutta Se on helppo toteuttaa ihan missä vaan Sen pystyy tekemään iästä ja kunnosta riippumatta 100 kyykkyä päivässä voi kuulostaa paljolta kerralla tehtynä, mutta voit jakaa sen päivän mittaan miten itse haluat. Voit aloittaa heti sängystä noustuasi ja tehdä muutaman. Töissä voit pitää pieniä kyykkytaukoja tai jos et halua kyykätä muiden nähden, niin hoida homma vaikkapa vessassa käydessäsi. Töistä kotiin palatessasi voit pysähtyä ulos haukkaamaan happea muutaman kyykyn ajaksi ja illalla vaikka telkkaria katsoessa hoituu loput. Voit kyykätä ilman mitään apuvälineitä tai sitten voit napata käteen jonkin lähistöllä sopivasti olevan tavaran lisäpainoksi. Ota vaikkapa läppäri käteen ja nosta se suorin käsin ylös pääsi päälle, näin saat vähän erilaisen tuntuman ja myös yläkroppa joutuu töihin. Voit kyykätä niin alas kuin itsestäsi hyvältä tuntuu tai siitä vielä vähän alemmas. Jos vieressä sattuu olemaan joku sopiva taso (tuoli, sohva, matala pöytä, kenkäteline tms),  niin voit laskea peppua tasolle ja näin varmistaa, että joka kerta käyt yhtä alhaalla. Kun aloitat tänään ja teet 100 kyykkyä päivässä, niin ehdit vappuun mennessä kyykätä 2000 kertaa! Voit tulostaa tekemäni taulukon itsellesi muistilapuksi ja ruksia kunkin päivän päätteeksi tehtävän suoritetuksi. Tai voit raapustaa oman taulukkosi johonkin paperin kulmaan. Jääkaapin ovi on yleensä hyvä säilytyspaikka tällaisille lapuille, ettei asia pääse unohtumaan :) Kyykkyhaasteen hyödyistä löytyy monenlaisia mielipiteitä netistä. Joidenkin mielestä jo muutenkin liikuntaa harrastavalle päivittäiset lisäkyykyt eivät ole hyödyllisiä, jotkut puolestaan ovat kokeneet kyykkäyksen hyvinkin hyödylliseksi. Aivan varmaa on kuitenkin se, että kyykkääminen laittaa veren kiertämään, piristää mukavasti ja laittaa ajatukset hetkeksi sivuun päivän muista kiireistä. Jos nuo asiat eivät lämmitä sinua riittävästi ja haluat varmistaa sen, että kyykkäys myös kehittää lihaksiasi, niin kyykkää siten, että kunkin kyykkysarjan päätteeksi lihaksesi ovat niin rasittuneet, ettet juuri enempää jaksaisi. Näillä lisämausteilla saat enemmän haastetta liikkeeseen: Älä päätä suorituskerran kyykkymäärää etukäteen, vaan tee niin monta kuin jaksat Alemmas, alemmas, alemmas - lihakset joutuvat sitä enemmän töihin, mitä alemmas kyykkäät Käytä lisäpainoja (käsipainot, kahvakuula, isot limsapullot, tuoli, lapsi, ... mitä ikinä keksitkin) Pysähdy kyykyssä ala-asentoon hetkeksi ennen kuin nouset takaisin ylös Pumppaa pari kertaa ala-asennossa Varpista eli nosta kantapäät ilmaan kyykyn ala-asennossa Nosta vuorotellen jalanpohjat hetkeksi irti maasta kyykyn ala-asennossa Voit ottaa lisämausteita vähitellen mukaan, kun kyykkäys alkaa tuntua helpolta tai tylsältä. Olisi kiva, jos kommentteihin kertoisit, jos lähdet mukaan haasteeseen. Ja haasteen päätteeksi tai matkan varrella olisi tietysti mukava kuulla fiiliksiä ja mielipiteitä :) Mukavia kyykkytuokioita toivotellen! - Piia

Avainsanat: treenivinkki treeni terveys kotitreeni kehittää jääkaappi joutua jaksaa jakaa ilma ilta idea homma helppo haaste fiilis blogi ala lihas laskea lapsi laittaa käsi kyykky kuulla keksiä pöytä päivä pyörä pitää piia pieni perusliike pari parantaa paperi ovi ottaa netti napata muutama mukava monenlainen mitä mahtava maa läppäri lämmittää lähde liikunta liikenne hyvä olo hyvinvointi voi vessa veri vappu työ töihin tuoli tuntua tulostaa toteuttaa telkkari tehtävä teet tee tavara taso sänky sohva


blogivirta.fi