Tänään on 24.07.2019 10:32 ja nimipäiviään viettävät: Kristiina, Tiina, Kirsti, Kirsi, Krista, Kiia, Kristina, Kerstin, Kristel, Kia, Stina ja Tina. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
KastehelmiB:

Remppaa ja toimistotyöläisen hartiat

Julkaistu: · Päivitetty:

Ihanaa juhannuksen jälkeistä aikaa. Kuinka sinun juhannus sujui? Meillä hiomapaperi ja pensseli heilui koko juhannuksen ajan sekä sen jälkeenkin. Mies meni hiomapaperin kanssa edeltä ja minä maalipensselin kanssa perästä. Terassin ritilät on nyt maalattu. Hiphurraa. Ikävää maalattavaa! Neljä pintaa, joista kaksi sivua oli tosi hankalaa. Välillä hiki nousi pintaan, kun yritin maalailla terassin kaiteen yli ritilöitä toisen kerroksen korkeuksissa. Koko talvi on listattu hommia, mitkä pitää tehdä täällä kotona kesän aikana. Tähän asti niitä on siirretty myöhäisemmäksi. Päätimme, että nyt niihin on tartuttava. Remonttia siis riittää vielä kesälomalle yllin kyllin. Rempasta toiseen. Kävin tänään fyssarilla jalkajumieni vuoksi. Olo tuntuu juuri samalta, kuin noiden nuukahtaneiden kukkien. Olen tehnyt pitkiä työpäivä istuen ja jumpat sekä joogat ovat jääneet vähemmälle. Kaikki kostautuu nyt. Havahduin vasta kun kävimme juhannuksena metsässä kävelyllä ja kalliolle nousut tuottivat vaikeuksia. Keväällä aloitin aamuvenyttelyt, mutta jalat ovat jääneet venyttelemättä lähes kokonaan. En ole ymmärtänyt sitä, miten tärkeää istumatyöläisen on venytellä reisiä ja pohkeita. Olen keskittynyt enemmän selän ja yläraajojen venytyksiin. Fysioterapeutin tapaamisella sain hyviä neuvoja työpisteellä ja kotona tehtäviin venytyksiin. Tunnin aikana tarkasteltiin ryhti, tasapaino ja lihakset. Fyssari otti ensimmäisenä hartioista kiinni ja sanoi: tyypilliset toimistotyöläisen hartiat, vaikka ryhti on muuten hyvä. Niinpä niin, kunpa muistaisi taivutella hartioita säännöllisesti taaksepäin. Sitä olisi hyvä tehdä työpisteellä useamman kerran päivässä, mutta usein se unohtuu työn touhussa. Toinen hyvä neuvo oli, tennispallolla hieronta. Laita tavallinen tennispallo vanhaan sukkahousuun. Aseta se seinän ja oman reitesi välin ja hiero pallon avulla itse itseäsi. Ai että tuntui hyvälle tai oikeastaan aika pahalle, koska reidet ovat tällä hetkellä niin jumissa. Pallon voi laittaa myös reiden alle (jos kestät) ja jalkaa hierotaan edestakaisin pallon päällä pienin liikkein. Pallolla voi myös hieroa jalkapohjia. On muuten siihenkin todella hyvä. Pohkeen ja polven koukistajalihaksen venytykset olivat tuttuja ennestään. Havahduin taas huomaamaan, kuinka tärkeää liikunta on ja oikeastaan se, että liikkuu monipuolisesti. Pyöräily tekee hyvää jalkojen lihaksille, mutta sen jälkeen pitäisi myös venytellä ja sen olen vallan unohtanut rientäessäni työpisteelle. Istuminen ja paikallaanolo on lähes kaikkien vitsaus. UKK-instituutin tutkimuksen mukaan kaikki ikäryhmät istuvat liian paljon. Päiväkotilaiset istuvat ison osan päivästä ja se jatkuu koulussa, sen jälkeen istutaan pitkiä työpäiviä ja eläkepäivätkin vietetään kotona istuen.  Noin viidennes väestöstä istuu yli 7,5 tuntia päivässä. Pitkäkestoinen istuminen rasittaa tukirakenteita. Tuttua on monen istumatyöläisen selkä- ja niskakivut. Työpaikoilla suositaan seisomista, mutta toisaalta siihenkin liittyy terveyshaittoja. Tauot, taukojumppa, asennon vaihtaminen ja jaloittelu työpäivän aikana ovat varmasti parhaat keinot ehkäistä istumisesta syntyviä vaivoja. Tietenkin ergonomiset toimistokalusteet. Puutarhan hoito ja kukkien rapsuttelu on parempi vaihtoehto työpäivän jälkeen, kuin sohva ja telkkari sekä remppahommat. Kroppa saa hyvää liikuntaa. Maalausurakan jälkeen huomasin, kuinka kämmenet olivat arat. Lihakset, joita ei juuri missään tule käyttäneeksi, kipeytyivät. Millaisia lihaskuntoharjoituksia sinulla on ja pidätkö lihaksistasi parempaa huolta kuin minä? Aurinkoa päiviisi Mari

Avainsanat: hyväolo hyvinvointi väestö voi vaiva vaihtoehto ukk liikunta aurinko aseta aika työpäivä työpaikka tutkimus tuntua tunti terassi telkkari tehtävä tavallinen tasapaino talvi sohva sinä selkä seinä remontti rasitus päättää pyöräily puutarha polvi pitää pieni pallo olo neuvo neljä minä mies metsä mari maalattu lista liikkua lihas laittaa kävely kukka kroppa kotona koko kesä kesäloma kerros keino jälkeenkin juhannus jalka instituutti hoito hiki hieronta


blogivirta.fi