Tänään on 18.09.2019 22:43 ja nimipäiviään viettävät: Tyyne, Tytti, Tyyni ja Pamela. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Juha Molari:

Teemu Laajasalo Eero Tillasen haastattelussa PRIDE-menossa 29.6.2019

Julkaistu: · Päivitetty:

Nk. evankelisluterilaisen kirkon Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Laajasalo osallistui erilaisten seksualistiryhmien mielenilmaukseen Helsingissä prideviikolla 29.6.2019. Evankelisluterilaisessa kirkossa oli tehnyt päätös kumppanuudesta seksualistiryhmien mielenilmauksen kanssa omavaltaisesti ilman kirkolliskokouksen tai muuta laaja-alaista hyväksyntää. Teologian maisteri Teemu Laajasalo – Helsingin hiippakunnan piispan ominaisuudessa – päätti osallistua seksualistiryhmien tempaukseen ja antaen vaikutelman kirkon osallisuudesta järjestäjien pyrkimyksiin. Käytän seuraavaksi Teemu Laajasalosta pikemmin titteliä teologian maisteri, hänen tehtyään gradunsa masturbaation teologiasta, kuin piispa, koska en tunnusta evankelisluterilaisena kirkkona esiintyvää instituutiota kirkoksi enkä tämän piispoina esiintyviä henkilöitä piispoiksi. Ilmestyskirjan sanoin voin todeta, että lampunjalka on siirretty pois. Isänmaallinen suomalaismies Eero Tillanen tapasi Teemu Laajasalon. Molemmat esittäytyivät toisilleen. Eero Tillanen: Raamatussa sanotaan kyllä ihan selvästi, että älä makaa miehen kanssa siten kuin naisten kanssa maataan. Se on kauhistus. Tämä sana on suoraan Jumalan sanaa. Ja samoin sanotaan, että lopun aikoina monet luopuvat uskosta ja alkavat palvoa vieraita henkiä ja riivaajien oppeja. Kirkko instituutiotana valitettavasti tekee juuri sitä. Teologian maisteri Teemu Laajasalo: Tuo on tosi voimakkaasti sanottu. Mä kovasti toivon, että noin ei ole. Minun mielestäni Raamattu pitää ottaa tosissaan. Ää meillä on merkittävä määrä raamatuntutkimusta tällä hetkellä, joka tietenkin niin kuin ööö monella tavalla ikään kuin kuitenkin kertoo toisenlaisesta tulkinnasta, ajatus siitä mistä mistä niin kuin Raamattu on aikoinaan puhunut, niin ajatellaan että tällä hetkellä että tällä hetkellä meidän seksuaalisuus tai se niin kuin kun sateenkaariväki joka tällä hetkellä on se se se on jotain muuta kuin se mihin Raamatussa on viitattu. Eero Tillanen: Tuo viimeinen lainaus, jonka otin Raamatusta, anteeksi vaan, että unohdin siitä alun: Mutta Henki sanoo selvästi. Ja nythän on kyseessä niin, että Jumalaa voi pilkata, ja Jeesusta voi pilkata, mutta se joka pilkkaa Pyhää Henkeä, on avannut tien itselleen helvettiin kristinuskon mukaan. Teologian maisteri Teemu Laajasalo: Ajattelen, että että sä esität tärkeitä kysymyksiä, ja ja niitä pitää jokaisen miettiä, mutta mun oma käsitykseni on kuitenkin, että se tässä ei tapahdu se, mistä Raamattu varoittaa, vaan tässä on kyse muusta. Eero Tillanen: Merkit ovat niin selvät. Raamatussa myöskin sanotaan, että lopunaikoina ihmiset ovat itsekkäitä ja hakevat hekumaa enemmän kuin Jumalaa. Etsivät hekumaa kuin Jumalaa. Että kyllä nämä ovat. Tietysti me olemme kaksi yksilöä, vaikka sinä olet kirkon mies ja minä olen tavallinen kuolevainen, niin me olemme kaksi yksilöä ja meillä on oikeus olla näistä eri mieltä, mutta minä katson ja monet suomalaiset katsovat, että kirkko on pahasti raiteiltaan ja myöskin siinä, että kirkko kannattaa ja nöyristelee islamin edessä, vieraan opin, riivaajien... Teologian maisteri Teemu Laajasalo: Meidän pitää käyttää tähän joskus enemmän aikaa ja minä luulen, että minun pitää puhua... Eero Tillanen: Minä kiitän haastattelusta ja hyvää päivän jatkoa. Olet rohkea toisin kuin eräs toinen pappi täällä, joka haastaa ihmisiä oikeuteen. Teologian maisteri Teemu Laajasalo: Ei ruveta nyt. Teemu Laajasalon bluffi ”merkittävästä määrin raamatuntutkimusta” Teologian maisteri Teemu Laajasalo vetosi – retorisesti ja vilpillisesti– ”merkittävään määrään raamatuntutkimusta”, vaikka hän itse ei ole suorittanut pienintäkään osaa tuosta raamattututkimuksesta, ei kirjoittanut edes aiheeseen syventynyttä tutkimuksellista esseetä eikä ole edes opinnoissaan harjoittanut raamattututkimusta. Epäselvää on, onko Laajasalo väärin informoitu vai oliko hän tahallisesti vilpillinen. Kirkolliskokouksen työryhmissäkin on ollut tarjolla merkittävä määrä raamatuntutkimusta, joka olisi osoittanut Teemu Laajasalon esittämän mielikuvan bluffiksi. Apostoli Paavalin kirjoittaesssa roomalaiskirjeen ensimmäistä lukua, Paavali käytti erityisen yleisiä käsitteitä miehien kanssa makaavista miehistä ja naisten kanssa makaavista naisista, mitkä ilmaisut eivät ilmaisseet mitään alistamiseen liittyvää taustaolettamusta, jota muka Paavali olisi todellisuudessa vastustanut eikä niinkään itse homoseksuaalista aktia. Apostoli Paavali tukeutui Luojan työhön luomisessa. Luomisusko oli lähtökohta apostoliselle opetukselle seksuaalisuudesta. Luonnollinen sukupuoliyhteys on Luojan tahdon mukainen, kun taas luonnonvastainen sukupuoliyhteys on suorastaan epäjumalanpalvontaa, se kutsuu Jumalan vihan osakseen, se tuhoaa Jumalan valtakunnan luonnonvastaiseen sukupuolikanssakäymiseen ryhtyneeltä. Apostoli Paavali tunsi aivan hyvin, niin kuin muukin väki kreikkalaisroomalaisessa silloisessa kulttuurissa, homoseksuaalisuuden monet muodot vakiintuneista parisuhteista, mustasukkaisista homoista ja jumalallisista ihanteista alkaen. Kirjallisuus, veistokset ja silloiset julkkisparit ovat edelleen jossain määrin tiedossa. Niiden luonnottomien sukupuolimenojen esiintymiseen kreikkalaisroomalaisessa maailmassa oli mahdollisia monia sosiologisia ja psykologisia ”riskitekijöitä”, joiden tähden poikien ja tyttöjen keskinäinen kiintyminen ja kanssakäymisen olivat häiriintyneet. Teemu Laajasalo ei ole sen enempää raamatuntutkimuksen kuin klassisen historian tuntija, vaikka viittaa ”merkittävään määrään raamatuntutkimusta”. Teemu Laajasalo ei ole uskonpuhdistuksen ja Lutherin linjoilla Vuonna 1540 luennossaan luomiskertomuksesta Martti Luther esitti erittäin pahana, että paavi Leo X ja kardinaalit harjoittivat Roomassa sodomiaa. Hän piti asiaa niin vastenmielisenä, ettei mielellään edes käsitteli, koska ” saksalaisten korvat ovat toistaiseksi viattomia ja saastumattomia tässä hirvittävässä kauhistuksessa ”. Selittäessään edelleen 1 Mooseksen kirjaa, hän selittää Sodoman kansan hirvittävän käytöksen ” poikkeukselliseksi, koska nämä poikkesivat miehen luonnollisesta intohimosta ja kaipauksesta, jonka Jumala on istuttanut luontoon. Niin nämä halusivat sitä, mikä on täysin luonnon vastaista. Mistä tulee tämä perversisyys? Epäilemättä saatanalta, joka sen jälkeen kun ihmiset ovat kerran kääntyneet pois Jumalan pelosta, voimakkaasti tukahduttaa luonnon, joka luopuu luonnollisesta halusta ja herättää luontoon vastakkaisen halun ”. Roomalaiskirjeen luennossaaan (Epistola ad Romanos. WA 56, 157-528) uskonpuhdistaja Martti Luther selvitti ” luonnonvastaisen ” käsitettä: ” Samalla tavoin kuin kultaisen astian kunnia on, jos sitä käytetään jalon viinin säilyttämiseen, mutta sen häpeä, jos sitä käytetään sonnan ja töryn säilyttämiseen ”. Saksalainen luterilainen teologi, mm. Mainzin yliopistossa ja Münchenin yliopistossa systemaattisen teologian professorina toiminut Wolfhart Pannenberg on määrittänyt homoseksuaalisuuden haasteellisuuden selkeästi: ” Kysymys homoseksuaalisuudesta koskettaa välittömästi kristillisen ihmiskäsityksen perustaa ja Raamatun arvovaltaa kirkossa. Jos homosuhteet hyväksytään kirkossa, se olisi uskonpuhdistusta seuraavan luterilaisen kirkon loppu ”. Tuo kirkko ” lakkaa olemasta pyhä, yhteinen ja apostolinen kirkko ”. Terveisin, Juha

Avainsanat: merkittävä merkki valtakunta usko uskonpuhdistus tässä työ tyttö toisilleen todeta tillanen teologia teemu tavallinen tarjota sinä seksuaalisuus sana saksalainen ruveta rooma rohkea raamattu päätös päivä pyhä puhua pride poika pitää piispa perustaa pappi paavi paavali ottaa osallistui osallistua oppi onko oikeus nk nainen muoto muka mooses minä miettiä mies kirkko teemu laajasalo rekisteröity parisuhde homoseksuaalisuus eero tillanen yliopisto yhteinen väki voi viini viimeinen viha vieras viaton kirjallisuus jumala jeesus islam häpeä hän historia hiippakunta herättää henki helvetti helsinki haastattelu haastaa eero vata astia apostoli aktia ajatus aihe ad käytös käyttää kysymys kunnia kulttuuri kultainen kristinusko kristillinen koskettaa klassinen luonto luonnollinen luoja luku leo lainaus laajasalo laaja me martti maisteri lähtökohta luther luterilainen


blogivirta.fi