Tänään on 19.09.2019 05:40 ja nimipäiviään viettävät: Reija ja Torborg. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Juha Molari:

Pappakuntoilija ei ole hölkännyt yli viikkoon

Julkaistu: · Päivitetty:

Kesäkuussa kolme viikkoa oli suhteellisen raskasta kuntoilua minun lähtötasoon nähden. Herätys oli kello 3:30 aamuyöllä. Ilman aamupalaa hyppäsin polkupyörän kyytiin ja lähdin jo kello 4 mennessä polkemaan kohti keskustaa, jossa siivosin pari tuntia pikkuisia ansioita varten. Sitten jatkoin polkupyörällä Myllypuroon Liikuntamyllyyn. Kävin tänään 30.6.2019 verryttelemässä, mitä varten juoksin 10x100m ylämäkeen.  Kun saavuin Liikuntamyllyyn, niin olin polkenut 30 kilometriä. Alkuaan ensimmäisellä viikolla vauhti oli maltillinen, mutta toisella ja kolmannella viikolla pyöräilyn intensiteetti kasvoivat. Erityisesti ylämäet poljin jopa niin kovaa, että reisiä hapotti. Siivouksen ja 30 km pyöräilyn jälkeen menin Liikuntamyllyyn, jossa aloitin kiihtyvän verryttelyn, mikä tarkoitti 200-400m pätkissä kiihtyvää hölkkää ja välillä venyttelyä. Lopussa vauhti oli alle 30s /200m. Siihen mennessä lihakset olivat myös venytellen avautuneet. Verryttelyn jälkeen hypin aitojen yli tasajalkaa, juoksin aitoja ja pikajuoksusuoralla ym. Lopuksi menin punttisalille. Kun olin tämän tehnyt, ajoin vielä 4 km polkupyörällä kotiin. Vasta tämän jälkeen söin aamupalan. Tämä kuntoilu oli parempi kuin jos en olisi tehnyt mitään. Ongelmia oli kuitenkin kaksi: yhtäältä herätys oli erittäin varhain ja toisaalta poikkeuksellisesti en voinut perhekiireiden takia nukkua päiväunia silloin, kun tulin kotiin Liikuntamyllystä. Päivällä kävin aamukuntoilun lisäksi muutamia kertoja lenkillä näiden kolmen viikon aikana. Muutaman kerran intouduin tehokkaaseen (minun papparaisen tasoon nähden) kolmeen kuntokertaan päivässä. Silloin juoksin päivällä mäkijuoksuja ja illalla tein reippaasti 5 km tasavauhtisen lenkin. Koskaan en tyytynyt pelkkään aamupäivään. Tämän oman kuntoilun lisäksi hyppeli ja pyrähtelin kaksi kertaa viikossa lasten valmentajana Helsingin Jyryn junioreiden yleisurheilutreeneissä. Lopputuotoksena oli univelan takia "kroonisesti kipeät" reiden takaosan lihakset ja pakarat. Osansa oli toki siinäkin, että tein aitahyppelyä ja kuntosalilla voimaharjoituksia viisi kertaa viikossa. Juhannuspäivästä (lauantai) alkoi absoluuttisesti lepo. Pappakuntoilijana alkoi tympiä liikunta, koska jokainen kävelyaskel teki jo kipeää, autolla ajaminen oli kauheaa pepun kipeyden johdosta. Päätin odottaa niin kauan, että lihakset eivät ole enää kipeät. Ja levossa meni aikaa! Kun tunnen lihakset kipeiksi, minulla syntyy älytön vietti syödä ruokaa enemmän. Niin painoni nousi muutaman kilon, mutta nämä kilot häviävät taas, kun pääsen liikkumaan. Juhannuksesta alkaen olen nukkunut aamuisin riittävästi. Samalla aloitin vaimoni kanssa pienen remontin kotona: maalasimme sisäkatto ja seiniä sekä vaihdoimme uudet tapetit seiniin. Maanantaina ja keskiviikkona liikuin nuorten seurana yleisurheilutreeneissä, mutta en laske sitä kuntoiluksi. Keskiviikkona hölkkäsin teiniä ohjaten 5 km vauhtileikkijuoksua, minkä jälkeen ja mitä ennen oli venyttelyä, ja vauhtileikittelyn jälkeen juoksimme nurmella noin 10x100m kävelypalautuksella. Minä en koe sitä vielä kuntoiluksi itseäni varten, mutta liikuntaa oli toki tämä hitunen. Reilun viikon huilin jälkeen "kroonisesti kipeät" lihakset alkavat vähitellen tulla terveemmiksi, vaikka luulin jo epätoivoisesti, että mikään ei niitä enää korjaa. Vieläkin kipu on epäsopiva, ei mikään tavallinen lihasväsymys tai - kipu kuntoilun jälkeen. Tänään sunnuntaina saimme vaimoni kanssa remontit valmiiksi. Lähdin nuorimman pojan kanssa ulkoilemaan. Hän ei voi vielä hölkätä nuhan jatkuessa. Niin sovitin verryttelyni siihen, että poikani ei tarvitse juosta. Minä juoksentelin kymmenisen kertaa 100m ylämäkeen eri paikoissa ulkoilureittiämme, venyttelin ja hiukan nostelin painoja kuntoilutelineellä. Lihasten kipu on hiukan poistunut, mutta vielä vähän pakaralihaksessa "vihloo", jos yrittää hölkötellä ylämäet enemmän kiireessä. Juoksu oli absoluuttisen levon jälkeen jumissa, mutta tietyt terävät tekevät hyvää, jotta huomenna voisin liikkua paremmin.  Tästä eteenpäin en enää pidä totaalisesti lepoa, jota oli jo viikko ja päivä. Ennen tehokkaampaa kuntoilua odottelen kuitenkin, että lihakset "avautuvat". Kuntoilu palaa taas säännölliseksi.  Into on kipujen johdosta valitettavasti hiipunut. Tulee "epätoivo" siitä, että eihän tämä pappakuntoilu mitään hyödytä. Ehkä into palaa taas, jos kivut alkavat vähetä ja voisi hölkötellä reippaammin. Videossa muutama otos sunnuntain 30.6.2019 verryttelystä, jossa pyrähtelin 10x100m ylämäkeen. Terveisin Juha

Avainsanat: yrittää voi viikko viettää video ilta hän herätys helsinki auto ajaa aito aamuyö aamupala aamu odottaa nukkunut nukkua muutama mitä minä liikunta liikkua lihas lepo kuntosali kuntoilu kotona koe kipu kilon kilometri kesäkuu keskusta kello kasvaa juosta juoksu juhannus jokainen venyttely vauhti vaimo tunti totaalinen tavallinen tarvita tarkoittaa tapetti syödä sunnuntai siivous siivota seinä saapua ruoka remontti raskas päivä poika pieni pari palaa paino olin


blogivirta.fi