Tänään on 19.07.2019 18:12 ja nimipäiviään viettävät: Sari, Saara, Sara, Salla, Salli ja Sally. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Täyttä elämää:

Kesäkohteita osa 8, Hailuoto

Julkaistu: · Päivitetty:

Tiistaina olimme päiväretkellä Hailuodossa . Kyselin instan stoorissa vinkkejä päiväretki-kohteista ja yksi ehdotuksista oli Hailuoto. Monta vuotta olemme siellä aikoneet käydä ja päätimme että nyt menemme! Itse olen käynyt Hailuodossa viimeksi melkein 30 vuotta sitten, lapset eivät ollenkaan  eikä miehelläkään ollut muistikuvaa että olisi käynyt, korkeintaan ihan pienenä. Lähdimme siis  matkaan kokoonpanolla minä, mies ja 2 nuorinta lasta. Emme ihan aamusta selvinneet liikkeelle vaan olimme perillä Hailuodossa n klo 14. Koko retken kohokohta oli lapsille lauttamatka. Kesällä lauttoja kulkee päiväsaikaan puolen tunnin välein, joten odottelua tuli mennessä vain n. vartin verran. Tosin meidän auto taisi olla toiseksi viimeinen joka pääsi kyytiin. Odotteluun kannattaa erityisesti ilta-aikaan varata aikaa koska kesällä väkeä on liikkeellä enemmän ja klo 20 jälkeen vuorot harvenevat. Mennessä jonossa oleviin autoihin jaettiin esitteitä, josta löytyi lautta-aikataulut, kartta ja  muuta infoa. Se olikin moneen kertaan käytössä päivän aikana. Ajoimme ensin suoraan Marjaniemeen ja pidimme ensimmäiseksi evästauon. Marjaniemessä on mm. majakka, kalastajakylä, hotelli, vierasvenesatama ja  ravintoloita. Luovon Puikkarissa myytiin mm kahvia, matkamuistoja ja paikallisia käsitöitä kuten perinneneuletta, Luotolaista eli Tikkuria. Luotsihotellin yhteydestä löytyy Metsähallituksen luontonäyttely , jossa meilläkin vierähti aikaa. Siellä voi tutustua Perämeren maankohoamisrannikon luontoon ja Hailuodon kulttuuriperintöön. Näyttelyssä oli myös "pienoismalli" 1858 rakennetusta Keskiniemen pookista joka on muutaman kilometrin kävelymatkan takana. Oikeaa pookia emme tällä kertaa käyneet katsomassa vaan täytyy joskus  mennä kunnon retkeilyvarustein Hailuotoon ja käydä sitten tutustumassa myös pookiin sekä moniin luontopolkuihin. Hailuodossa on monia, monia kilometrejä erilaisia luontopolkuja, joiden reitit löytyvät mm täältä . Marjaniemessä on esteetöntä lankkupolkua n. 800 metriä. Sitä mekin kävelimme, mutta emme tällä kertaa lähteneet pidemmille luontopoluille. Suurin osa päivästämme kului nimenomaan Marjaniemessä. Oli muuten hauska huomata että syreeni ja juhannusruusu kukkivat saarella vielä täyttä päätä, taitaa pohjoinen meri-ilma vaikuttaa, että kukkivat monta viikkoa myöhemmin kuin meillä. Yksi tärkeä asia eli WC, oli ensin hukassa. Kysyin sitten infosta, josta löytyikin yksi ja neuvottiin myös että satamassa olevassa huoltorakennuksessa on etupuolella veneilijöille ja karavaanareille tarkoitetut lukolliset WC:t ja suihkutilat mutta rakennuksen takaa löytyy yleisessä käytössä oleva. Siitä ei ollut missään minkäänlaista merkintää joten täytyy erikseen mainita tässä :) Lintutorneja saarella on 4, käsitykseni mukaan 3 niistä on luontopolkujen varrella mutta yksi, Kirkkosalmen torni oli tien varressa ja se taisikin olla elämäni ensimmäinen lintutorni johon minäkin uskalsin kiivetä ihan ylös asti. Ensimmäiselle tasanteelle oli tehty rampit, jotta sinne pääsee myös esim. pyörätuolilla. Siksi torni ei varmaan tuntunutkaan niin korkealta ja uskalsin kiivetä loput portaat :D Muutamia paikkoja Hailuodosta jäi vielä kokematta, mm Kotiseutumuseo Kniivilä oli suljettuna. Satuimme olemaan liikkeellä tiistaina ja se on avoinna keskiviikosta sunnuntaihin klo 12-18.  Myös Hailuoto Organum, soiva tilataideteos Ulkokarvossa jäi odottamaan seuraavaa vierailua. Otimme retkelle mukaan omia eväitä ja ajattelimme että käymme päivän aikana kerran jossain  syömässä. Nimenomaan saarella, jotta meistä jää sinne muutakin hyötyä kuin jätskirahat ym.  Marjaniemessä oli ravintoloita mutta siinä vaiheessa ei ollut vielä nälkä. "Kirkonkylällä"  ei huomattu ruokapaikkaa joten ajattelimme että syömme lauttaa odotellessa rannan grillillä. Olimmekin sopivasti tuntia ennen lautan lähtöä rannassa ja ajattelimme että ehdimme helposti syödä. Että normi grilli, ei muita asiakkaita: 10-15 minuuttia ja ruuat on valmiit. Mutta annoksissa  menikin n. 40 minuuttia joten piti tosi nopeasti syödä ennen kuin lautta oli taas rannassa. Lapset  ehtivät hätäisesti syödä hampurilaiset ja ottivat ranskikset mukaan autoon. Jos olisimme tienneet että  annoksiin menee niin kauan, olisimme tilanneet ruuat kotipakettiin ja syöneet kaikessa rauhassa  lauttamatkan aikana. No, vahingosta viisastuu ja ensi kerralla eri tavalla :) Huomioitavia asioita: -Hailuodossa on kuulemma runsaasti punkkeja, joten se kannattaa ottaa huomioon! -Tänä viikonloppuna 12.-13.7. Marjaniemessä järjestetään Bättre Folk-festivaali joten tämä viikonloppu ei ole ehkä paras mahdollinen ajankohta retkelle :) Kivaa viikonloppua! ~Hannele~

Avainsanat: luonto lifie kulttuuri kesäkohteita wc voi vinkki viimeinen viikonloppu viikonloppua vierähtää varressa varata vaikuttaa vaihe tässä tutustua tunti päiväretki päivä porras pohjoinen pieni pitää paras paikallinen ottaa odottaa näyttely nälkä normi muutama minä minuutti mies metri meri matka majakka mainita tuli mahdollinen lähteä lautta lasta lapsi käydä kävelymatka kävellä käsityö kukkia koko saari ruoka retki ravintola ranta rakennus päättää torni syödä sunnuntai satama kello kilometri kesä kartta kahvi jää jono ilta ilma huomata hukassa hotelli hauska hailuoto grilli folk festivaali auto asiakkaita ajaa aikataulu