Tänään on 19.08.2019 11:11 ja nimipäiviään viettävät: Mauno, Maunu, Magnus ja Mns. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Juha Molari:

Kuin varjo vain viime vuoteen verrattuna

Julkaistu: · Päivitetty:

Olen seurannut tämän viikon Anders Gärderudin juoksijakirjan harjoitusohjelmaa 14-15 - vuoden ikäisille pojille. Tämä on hyvä lähtökohta peruskuntokauden rakentamiseen. Kuin varjo vain siihen verrattuna, mitä juoksu oli vuosi sitten.  Pohkeet ovat olleet useamman päivän arat erilaisten treenien johdosta. Tälle päivälle sopi oikein hyvin hidas hölkkä. Ihan alkuun tämäkin hölkkä jäi lyhyeksi, vain 12 km. Hölkätessä ajattelin koko ajan helppoutta, jalan piti koskettaa maata pehmeästi ja iloisesti. Tuo mentaalinen tila oli tarkoitus. Vauhti oli hidas, varoin kovaa menoa, helppous oli pyrkimyksenä. Hölkkä ei ollut mitenkään vahvaa. Huomasin, että olen mennyt vuodessa huomattavasti heikompaan kuntoon juuri pitempää hölkkää ajatellen. Sitä rappeutumista surkuttelin hölkätessä, mutta pidin yllä uskoa, että muutaman viikon kuluttua tämäkin hölkkä on jo erinäköistä! Kuten kerroin, niin ohjelmani mukaisesti hölkkäsin hiljaa - paljon hiljempaa kuin vuosi sitten olisin tehnyt. Syketaso oli normaali, 140 tuntumassa, mäet hiukan nosti sykettä. Vauhti oli pääsääntöisesti 4,40-5,10/km. Vauhti hiukan kiihtyi loppua kohti, myös korkein syke tuli 11 km:n kohdalla mäen päällä, kun siihen mennessä olin juossut ylämäkeen jo kilometrin verran. Syke kävi tällöin 170:ssä, mutta tämä ei ollut mikään maksimi. Helpon hölkän maksimisyke oli 11 km:n kohdalla kilometrin ylämäen päällä.  Vauhtikin alkoi huomaamatta kiihtyä 9 km:n jälkeen. Syynä oli Polar-kellon ilmoitus, että kohta patteri on loppu. Niin vaistomaisesti aloin hiukan ilmeisesti kiiruhtaa, vaikka en merkittävästi muuttanut periaatteitani. Aivan viimeisellä kilometrillä pääsin kestopäällysteelle ja tunsin, miten juoksu pitävällä tasamaalla kiihtyi. Kello kertoo, että vauhti meni alle 4 min/km-vauhtia tuossa tilanteessa. Tämä tuntuu yllättävältä, sillä alussa 5 min/km-vauhti riitti ihan hyvin soralla maastossa. Siinä en olisi kuvitellut, että kymppiä myöhemmin on helpompaa juosta vauhdikkaammin. Loppua kohden vauhti kiihtyi, kun siirryin kestopäällysteelle.  Tällä kertaa en ottanut mitään loppukiriä, vaan annoin hölkän rullata kestopäällysteellä vapaammin kuin maastossa.  Tämä oli siis lyhyt aerobinen hölkkä, helppo tasavauhtinen lenkki, jonka kesto syksyn aikana jatkuu yli puolimaratonin. Tänään riitti 12 km, mikä on todella lapsellisen lyhyt lenkki. Niin minä myös seurasin tämän aloitusviikon lasten ohjelmaa. Kutsuin hitaalle lenkille hölkkäseuraa, mutta en saanut. Huomenna saatan hölkätä tunnin tai ajan kuntopyörällä. Tämäkin päivä oli onnistunut! Luonto oli kaunis, sää hyvä ja hölkkä teki hyvää keholle. ❤️ Juha Molari, D.Th, BBA. GSM +358 40 684 1172 Blog  http://juhamolari.blogspot.com/  ja VKontakte  http://vk.com/id157941374   EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @) Twitter:  https://twitter.com/molarijuha Instagram   https://www.instagram.com/juhamolari/ LinkedIN-profiili:  http://fi.linkedin.com/pub/juha-molari/99/160/a4 Molari in Russian media:  http://juhamolari.blogspot.fi/2010/01/blog-post_23.html

Avainsanat: alku ajatella aerobinen juhamolari kello keho kaunis juosta juoksu jalka instagram ilmoitus https http html hidas helppo gmail email blogspot blog anders vuosi vauhti varjo vahva uskoa twitter tuntea tuli treeni tila tarkoitus sää syksy syke russia rakentaa päivä profiili polar poika olin normaali muutama molari mitä minä media maksimi maata lähtökohta lyhyt luonto linkedin lenkki koskettaa koko kilometri kesto


blogivirta.fi