Tänään on 19.09.2019 10:14 ja nimipäiviään viettävät: Reija ja Torborg. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Kotona ja kaupungilla:

Omatoimimatkalla Kroatiasta

Julkaistu: · Päivitetty:

Mä tosiaan pääsin viikoksi matkalle ilman perhettä. Seuranani oli siskoni. Me varasimme ensin lennot. Mietinnässä oli eri paikkoja, mutta Kroatia oli sellainen maa, jossa kumpikaan ei ollut käynyt ja se kiinnosti meitä kumpaakin. Tilasimme sitten lennot Kroatiaan, Splitiin. Suunnittelimme mitä halusimme matkalla nähdä ja varailimme yöpymispaikkoja sen mukaan booking.comista. Lentomme lähti Helsingistä aamulla, joten heräsimme ajoissa. Ajelimme lentokentän lähelle maksulliseen parkkiin josta on kuljetus kentälle. Tällä kertaa testasimme meille uutta airparkkia, joka oli edullinen. Kaikki toimi hyvin ja palvelu oli nopeaa. Lentokentälle oli n. 10 min. matka. Lento Kroatiaan kestää n. neljä tuntia. Näin heinäkuussa on kova sesonki ja paljon turisteja. Sen huomasi, kun etsimme yöpymispaikkoja ja kuljetuksia. Löydettiin kuitenkin kivat huoneistot ja päästiin hyvin siirtymään aina seuraavaan kohteeseen, johon piti mennä lautoilla tai busseilla. Splitin vanha kaupunki on vanhaa palatsia. Splitin lentokenttä on aika pieni ja pääsimme nopeasti pois. Ulkopuolelta lähti busseja keskustaan. Hintaa oli n. 30 slotia muistaakseni. Matka kesti varmaan puolisen tuntia Splitin bussiasemalle. Sieltä kävelimme vanhaan kaupunkiin ja menimme hotellillemme. Tutustuimme Splitin vanhaan kaupunkiin, joka on todella kaunis. Sillä on pitkä historia. Pienillä kapeilla kujilla kävellessämme tuntui aivan kuin Italiassa olisi ollut. Tosin onhan Kroatia Välimeren rannalla ja sillä on pitkä historia. Split on kuulunut aikoinaan Venetsiaan ja sen kielenä on ollut italia. Krkan vesiputoukset ja Supetarin keskustaa. Monet käyvät Splitissä parin päivän vierailulla. Split on myös hyvä kohde lähteä saarihyppelylle tai erilaisille päiväretkille. Vanha kaupunki on vuorokaudessa nähty ja seuraavana aamuna suuntasimme omatoimiselle päiväretkelle kansallispuistoon katsomaan vesiputouksia. Vesiputoukset olivat varmaan kaunein luonnonkohde mitä ole nähnyt. Menimme takaisin Splitiin ja sieltä lähdimme lautalla kohti Bracin saarta. Lautta vie Supetarin pieneen kaupunkiin, jossa on myös kaunis pieni satama ja pieni vanha kaupunki. Bolissa on yksi Euroopan kauneimmista rannoista.  Supetarista siirryimme aamupäivällä bussilla saaren eteläosaan Boliin. Se on paikka missä monet Kroatian matkaajat käyvät, sillä Bolilla sijaitsee Euroopan kaunein ranta (ainakin joidenkin artikkelien mukaan). Bolissa oli kuitenkin mukava rento tunnelma verrattuna Splitin hieman hektisempään kaupunkielämään, jossa meni busseja, lauttoja koko ajan satamasta. Ihmisiä tuli ja meni. Bolilla vietimme pari yötä ja meillä olikin tosi kiva pieni huoneisto vuokrattuna. Istuimme iltaa siskoni kanssa yömyöhään terassillamme kuohuvaa nauttien ja maailmaa parantaen. Välillä kävelimme rannalle, mutta menimme myös venetaksilla ja välillä pikkujunalla. Kumpikin maksoi vain 20 kunaa suunta. Rannalle on kaupungilta/satamasta parisen kilometriä. Sen voi kuitenkin kivasti kävellä varjossa rantakatua pitkin vanhojen puiden varjossa. Korculassa on myös upea vanha kaupunki.  Bolilta lähdimme aamuvarhain lautalla kohti seuraavaa saarta Korculaa. Korculan saarella sijaitsee saman niminen pieni kaupunki. Siellä on pieni kaunis vanha kaupunki. Korculaa kutsutaan mini Dubrovnikiksi. Meillä oli upea majapaikka, jossa oli ihan omat makuuhuoneetkin. Kaiken kruunasi upea näköala merelle ja sieltä näki koko vanhan kaupunkin. Korculassa oli keskustan lähettyvillä muutama pieni ranta. Osa oli niin pieniä, että sinne ei kovin montaa ihmistä mahdu. Korculassa olimme myös pari yötä ja sitten menimme lautalla takaisin Splitiin. Sieltä jatkoimme saman tien pienellä lautalla kohti Trogiria. Viimeisen vuorokauden vietimme Trogirissa. Trogirissa on upea vanha kaupunki myös. Se on Unescon maailman perintökohde. Sielläkin voisi kuvitella itsensä kävelevän jossain Venetsian pikkukadulla varjossa. Varjo teki hyvää, sillä lämpöä oli yli 30 astetta. Kroatia onkin välilmeren aurinkoisimpia paikkoja. Viimeisen päivän vietimme hotellin uima-altaalla ja kävellen iltasella rantakatua pitkin ja kävimme syömässä. Ihana loma siis oli. Kaikki meni hyvin ja meillä on siskon kanssa upeita kokemuksia ja muisteltavaa kiikkustuoliin. Kirjoittelen vielä myöhemmin tarkemmin jokaisesta kohteesta erikseen. Instagramissa voitkin katsellla kuvia kohteista stooreista.

Avainsanat: bussiasema historia helsinki heinäkuu eurooppa edullinen bussi kenttä kaupunki kaunis jatkaa aste artikkeli allas aika aamupäivä italia istua instagram ilta ihana huomata hotelli kova koko kohde kirjoittaa kilometri kiinnostaa keskusta mitä mini meri me matka maksaa maa löytää lämpö lähteä loma lentokenttä lento lautta kävellä sisko sijaitsee sesonki satama saari ranta päivä puiden pieni perhe parkki parise pari palvelu paikka nähdä nopea neljä muutama mukava kuvitella kumpikin kruunata kroatia yötä välimeri vuorokausi voi viikko venetsia varjo vanha upea turisti tuntua tunti tunnelma tuli suunta split