Tänään on 15.09.2019 16:39 ja nimipäiviään viettävät: Sirpa ja Runar. Käytämme EVÄSTEITÄ | MOBIILIVERSIO M.BLOGIVIRTA.FI
Oppitori:

Opiskelualusta

Julkaistu: · Päivitetty:

Huom. Löysin myöhemmin pc-Chromen laajennuksen , jolla voi ihmeellisesti muuttaa olemassa olevia verkkosivuja ja tehdä eri versioita ja vaikka valeuutisia. Sekin tarjoaa oivan työkalun tehdä luovia kieliharjoituksia. Joskus haluaisi muuttaa olemassaolevia verkkosisältöjä. En niinkään ajattele, että kannattaa korjata virheellisyyksiä tai tehdä valeuutisia vaan, että olemassaolevaa voisi käyttää pedagogisesti, oppimisen pohjana. Se onkin mahdollista, huomasin, kun kokeilin ihmelehtiöitä , jotka ovat kuin linkkejä mutta eivät missään nimessä ole verkossa. Ihmelehtiöt eivät avaudu linkkiä klikkaamalla, vaikka siinä on linkin näköinen alleviivaus, mutta koetapa klikata hiiren oikealla ja sitten Avaa linkki uudessa välilehdessä. Tässä on toinen. Olen niitä tutkinutkin esim. täällä. Ne aukevat kuin linkit uuteen välilehteen mutta näkyvät vain omalla koneella. Niitä voi näyttää Skypen välityksellä toiselle kaikkine sisältöineen. Aikaisemmin huomasin, että niihin voi kirjoittaa näppäimillä, copypastata kuvia ja sivulle voi piirtää erillisellä piirrosohjelmalla . Nyt huomasin, että niihin voi copypastata kokonaisen kuratoidun jutun Scoop.it-julkaisusta , jolloin teksti muuttuu editoitavaksi. Hieno pedagoginen keksintö, mielestäni! Voi copypastata mitä tahansa valmista, mutta ei kannata kovin monimutkaista esim. verkkolehtien kokonaisia artikkeleita. Mutta jos sensijaan copypastaa yhden kuratoidun jutun kerrallaan, tulos on miellyttävä. Teksti juoksee vasemmasta reunasta alkaen tarvittaessa koko ruudun leveydeltä. Kuva on keskellä. Silloin voi antaa tai ottaa tehtäväksi jotakin kielellistä. Tekstiin voi istuttaa virheitä, jotka opiskelijan pitää korjata. Voi antaa tehtäväksi keksiä synonyymejä tai miksei vaikka valeuutisen, minkä opiskelijan tulee hoksata. Ennen oli verkossa työkaluja, joilla pystyi yksinkertaistamaan vaikka jonkin verkkoartikkelin. Jäljelle jäi vain itse juttu puhdistettuna. En nyt vain muista, miten sellaisen löydän uudelleen. Tässä on kuratoitu juttu Saara Aallosta valmistautumassa euroviisuihin. Copypastasin sen kaikkineen ihmelehtiöön, ja se näyttää tältä. Tässä se on kuvana mutta kun sen copypastaa kuratoituna juttuna, teksti on editoitavissa. Sen voi tehdä vain edessä olevalla tietokoneella. Tässä ihmelehtiössä teksti muuttuu editoitavaksi. Minun mielestäni verkkosisällöt voivat olla hedelmällistä oppimateriaalia. Alustaan voi myös opiskelija kirjoittaa sekä otsikon että ingressin käännöksen. Sen voi jopa luoda Googlen kääntäjällä ja hienovirittää itse. Huomasin, että saman voi copypastata myös gmailiin ja siten jakaa. Gmailissakin toimii kontekstityökalu. Siispä opettaja voi laatia harjoituksen ja jakaa sen kätevästi. Scoop.it-juttuja on jo neljännesmiljoona yksin minlla. Ne ovat jo yksinkertaistettuja, mitä kuratoiminen on. On otsikko, kuva ja tiivistys eli ingressi. Mainokset ja turhat krumeluurit on poistettu. Saman copypastauksen voi tehdä myös bloggeriin . Se on selvempi ja isompi kuin upottaisi skuuppijutun, mikä on myös mahdollista. Ihmelehtiöitä voi olla useita versioita. Tässä copypastattu teksti pysyy kohtuullisen kokoisena. Kokoa voi muuttaa Ctrl+hiiren pyörällä. Lehtiö ei ole oikea linkki, mutta avautuu kuitenkin uuteen välilehteen, kun klikkaa ensin linkkiä hiiren oikealla, ja sitten valitsee Avaa linkki uudessa välilehdessä. En ole vielä päässyt testaamaan, näkyykö ihmelehtiö, kun jakaa kuvaruudun Skypen avulla.

Avainsanat: yksin välitys voi virheitä versio verkossa valmis tässä työkalu tulos tietokone teksti synonyymi scoop saara ruutu antaa ajatella juttu juosta jolla jakaa it istuttaa hiiri hieno harjoitus google chrome bloggeri avaa artikkeli kuva korjata kontekstityökalu koko klikata kirjoittaa keksiä keksintö opiskelija opettaja oiva näyttää näköinen nimi muuttaa mitä mainos luoda linkki käyttää reuna pyörä pystyä pitää piirtää pc ottaa otsikko oppiminen


blogivirta.fi